Motorkeuze superb

Thisistheway

Nieuw lid
Goedemiddag! Nieuw op dit forum; we overwegen de aanschaf van een Superb ivm groeiende kinderen en mijn bovengemiddelde lengte :)
De Superb die nu actueel aangeboden wordt heeft een "traditionele" 1.5 4-cilinder of 1.4phev motor. Wat is de algemene visie op deze motoren? Ik heb het idee dat de phew de betere keuze is (vermogen, verbruik etc) maar wat zijn dan de voordelen van de 1.5?

Groet!

hemi24

Forumguru
Goedkoper in aanschaf, minder gewicht en meer bruikbaar laadvolume, zijn zaken die zomaar bij mij naar boven komen…

Thisistheway

Nieuw lid
Thanks hemi. Het gewicht maakt idd een verschil maar dat wordt gecompenseerd door het vermogen lijkt me. Heb nu een Volvo v60 D6 - een heel waar ding maar van dat gewicht eigenlijk geen last. Aanschaf scheelt 1000 euro (geen dealbreker) en laadvolume is gelijk als ik de specs bekijk. Ben benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie. Ik snap de 1.5 niet helemaal.

SuperbIV

Senior Member
Ik heb de PHEV en dat is extreem soepel, compenseert het extra gewicht ruimschoots. Als je voor de phev gaat zou ik wel dynamische vering nemen want dat is met het extra gewicht op de achteras wel nodig.

Thisistheway

Nieuw lid
Dat zal dan afhangen van wat er op de markt te koop is op dit moment (demo auto/voorraad auto). Bij de dealer gaven ze aan dat als we nu een nieuwe bestellen dat ie er over een jaar misschien eens een keer is...Goeie tip van die vering ik zal dat meenemen in de overweging. De 1.4 motor van VW had een bedenkelijke naam op gebied van kwaliteit (distributieketting en zuigerringen/olievebruik) dat is nu inmiddels in orde toch?

Thisistheway

Nieuw lid
Bij aanschaf van de D6 pih destijds niet helemaal want door de gunstige fiscale regelingen kostte de D6 uiteindelijk maar iets van €35K. Die omstandigheden waren 8 jaar geleden totaal anders.
Een reden om de Superb PHEV níet te nemen is dat gepiel met die stekker iedere keer.

Tees

Donateur
Volgens mij is de huidige generatie TSI motoren (EA211) redelijk probleemloos. De 1.4 TSI is als ik me niet vergis nog dezelfde als geïntroduceerd in 2012, de 1.5 TSI wordt als 'EA211 Evo' betiteld en is dus een doorontwikkeling van de EA211 familie. Maar ik denk dat beide prima motoren zijn met niet al te veel bekende problemen.

Voscour1983

Actief lid
Mijn shortlist bestond vorig jaar uit de superb combi en de kodiaq.
Ook dit "dilemma"/"luxe-probleem" bekeken.

De bagageruimte van de phev is wel degelijk kleiner, het scheelt 150L; 625L vs 485L. Best fors vind ik; voordeel van de superb combi is dan wel weg op het gebied van bagageruimte. Daarbij is de PHEV 260kg zwaarder. Dus die extra power heb je ook wel nodig.

Mijn oordeel (wat kort door de bocht); ja iets meer koppel/snelheid, maar als je lange afstanden aflegt, zeul je eigenlijk vaak onnodig veel kg's mee. En je zult vaak moeten laden om het maximale voordeel eruit te halen. Zelf heb ik geen eigen oprit/parkeerplek.
En inderdaad zou ik voor het extra vermogen/beperkt electrisch bereik niet elke keer willen pielen met dat stekkeren, terwijl je ook nog zult moeten tanken mits je de auto niet alleen als stadsauto gebruikt.

Slim van skoda om beide varianten aan te bieden. De 1.4 PHEV zal voor skoda NL wel lucratief zijn; veel minder BPM. dus veel meer marge voor leverancier (kijk maar eens naar de basisprijzen excl. BTW/excl. BPM).

Verder is het jammer dat in NL DCC niet meer leverbaar is op de superb.
Uiteindelijk voor de kodiaq, met DCC, gekozen (met de 1.5 dsg).
Voor die auto ervaar ik de 1.5 als voldoende in NL (voor kodiaq is er ook geen andere motoruitvoering leverbaar), dus zal voor de superb ook voldoende zijn.

SuperbIV

Senior Member
Mijn oordeel (wat kort door de bocht); ja iets meer koppel/snelheid

Scheelt niet maar iets hoor. Je hebt met de iV 45% meer PK en 60% meer koppel. Dat merk je wel degelijk, ook met de 260kg extra. Dit is 'maar' een toename van 17%. En de extra power heb je vrijwel altijd tot je beschikking. De accu recupereert namelijk constant, wanneer je dat nodig vind / ingesteld.

De bagageruimte van de phev is wel degelijk kleiner, het scheelt 150L; 625L vs 485L. Best fors vind ik; voordeel van de superb combi is dan wel weg op het gebied van bagageruimte.

Je verliest alleen wat hoogte van de kofferbak, je behoud de breedte en diepte welke je toch het meest gebruikt.

En je zult vaak moeten laden om het maximale voordeel eruit te halen.

Dat is wel alleen als je meer vrij lange dan matige afstanden rijdt (>100km tussen de laadbeurten). Dan is het voordeel van een hybride financieel gezien niet heel groot. En als je geen eigen laadpaal hebt kan ik me voorstellen dat het lastig is, zeker gezien de hoeveelheid laadpalen in NL.

Verder is het jammer dat in NL DCC niet meer leverbaar is op de superb.

Ik heb nog wel DCC op mijn iV, dat is inderdaad wel een groot gemis als dat er niet meer is!! Als ik mijn DCC niet op sportstand zet moet ik geen hele gekke dingen doen.

En dan heb je ook nog comfort voordelen van de iV zoals verwarmen EN koelen in stand.

Laatst bewerkt:

Voscour1983

Actief lid
Excuus; volgens de nieuwste brochure zou DCC nu standaard op de PHEV zitten.
Bij mijn zoektocht destijds kon geen enkele dealer mij garanderen dat DCC wel of niet op de PHEV zou zitten.
Het staat ook niet duidelijk in de prijslijst vermeld
Maar ik zie nu net dat de PHEV ook tijdelijk niet bestelbaar is....

Scheelt niet maar iets hoor. Je hebt met de iV 45% meer PK en 60% meer koppel. Dat merk je wel degelijk, ook met de 260kg extra. Dit is 'maar' een toename van 17%. En de extra power heb je vrijwel altijd tot je beschikking. De accu recupereert namelijk constant, wanneer je dat nodig vind / ingesteld.
Dat is dan toch alleen maar als je in de sportstand rijdt?
In normale modus rijd je puur op elektromotor of automatisch wisselend tussen elektro en benzinemotor.

SuperbIV

Senior Member
Dat is maar net hoe ver je je gas intrapt in normale modus. In normale modus combineert hij ook elektra met benzine, maar dan meer met focus op zuinigheid. Als je hem volledig intrapt gebruik je dus gewoon het volledige vermogen. Alleen schakelt hij in normale modus voor geen meter als je wil doorrijden, dus ik tik hem altijd even naar sport als ik vloeiend het volledige vermogen wil gebruiken. Of ik gebruik de flippers om zelf te schakelen. DCC staat bij mij overigens standaard op sport.

SuperbIV

Senior Member
Je moet even door de kickdown. Wel goed warm rijden, want zeker in N gaat hij vrij lang hoog in de toeren wanneer je de kickdown gebruikt. Zelf trap ik hem vrijwel nooit in bij N. Zet hem altijd even in S of M en echt alleen als ik het voor elkaar heb gekregen de motor warm te rijden... Wat bij een plug-in sowieso wat lastiger is en meer controle behoeft dan bij een normale benzine ;).

Laatst bewerkt door een moderator:

Thisistheway

Nieuw lid
Mijn shortlist bestond vorig jaar uit de superb combi en de kodiaq.
Ook dit "dilemma"/"luxe-probleem" bekeken.

De bagageruimte van de phev is wel degelijk kleiner, het scheelt 150L; 625L vs 485L. Best fors vind ik; voordeel van de superb combi is dan wel weg op het gebied van bagageruimte. Daarbij is de PHEV 260kg zwaarder. Dus die extra power heb je ook wel nodig.
.......
Als ik de info goed snap hebben alle versies een 660l bagageruimte. Ik denk dat de accu's onder de achterbank zitten. Dus dat is mooi!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan