Motorgeluid bij de 1.9 TDI

Hallo,

Ik ben onlangs van m'n Seat Altea 1.9 TDI overgeschakeld naar een Superb 1.9 TDI... waar beide auto's blijkbaar last van hebben is het gedreun van de motor op bepaalde toerentallen... Heeft iemand van jullie daar ook dezelfde ervaringen mee ? Zo rond de 2500 opm maakt de motor veel lawaai en komt het echt storend over in het interieur. Draait hij trager of sneller dan wordt het geluid veel minder... Ligt dit aan mij? Heb ik twee keer een 1.9 TDI met eenzelfde "probleem" ? Of hebben andere skoda/seat rijders daar ook last van ? Mijn dealer zegt dat dat normaal is "dat dat het geluid van de turbo is" en dat ze er niks kunnen aan doen. Maar ik geloof er eigenlijk niet veel van want voor zo een dure auto als de superb verwacht ik toch zo geen gedreun van de motor bij 120km/u...
confused.gif


Let wel, het gedreun was er al voor ik hem laten chippen heb.. het lijkt zelfs wat minder te zijn nadat ie gechipt is...
 

SkodaMan

Actief lid
Lijkt me een gevalletje slijtage-resonantie. Als een motor lang en vaak hetzelfde toerental draait gaan de rubbers in de ophanging en andere licht beweegbare delen in de wagen mee resoneren op dat toerental. En de uitslag van de trilling wordt op den duur steeds groter en dat levert gebrom.

Dit is één van de redenen dat een auto ingereden moet worden met wisselende snelheden.
 
Heb je een monteur mee laten rijden?
Bij mijn vorige auto resulteerde dit is de juiste oplossing (na een aantal keer het probleem aangekaart te hebben)

Toen hebben ze de elementen die de resoneerden vastgeadraaid, voorzien van rubber of wat dan ook. Probleem was wel verholpen...
 
Heb ruim 5.000 km gereden (van 14.000 tot over de 19.000 km) in een VW golf5 met volgens mij zelfde type 1.9 TDI motor en het geluid komt mij gelukkig niet bekend voor.
Kan het misschien een losse motorsteun zijn?
Laat anders een monteur een keer met je meerijden.
 
sluitage resonantie lijkt wat vroeg daar hij pas 7500km heeft... ? Zal nogmaals aandringen dat er eens een monteur meerijdt. Bedankt voor de reacties
24.gif
 

gerwin

Nieuw lid
Onze superb heeft nu 110000 km gereden en ik moet zeggen dat bij geen enkel toerental of bepaalde snelheid resonantie optreedt. De auto blijft gewoon verbazend stil.
 

Stodvacitka

Nieuw lid
Mijn subje heeft nu circa 45.000 km gedraaid. Het is de 130 pk TDI. Van die motor is bekend dat ie wat brommerig is. Ik herken dat ook wel. Hij maakt bij bepaalde toerentallen een ietwat zwaarder / donkerder geluid. Ook in een Passat waar ik meereed heb ik dat wel gemerkt. In onza octavia (2000) ligt een 110 pk TDI (geen PD) die heeft dat veel minder. Ik heb me laten vertellen dat de 2.0 tdi met 140 pk ook een beetje resonanties doorgeeft. Het wordt tijd voor de commonrails bij VW (of toch niet....).
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Stodvacitka</font><hr />
Het wordt tijd voor de commonrails bij VW (of toch niet....).

[/ QUOTE ]Die komen er ook aan. VAG stopt met de pompe-düse en gaat over naar CR.
 

herbiek

Senior Member
Die komen er ook aan. VAG stopt met de pompe-düse en gaat over naar CR.

Als die CR net zo zwak is als bij de versie die Peugeot of Ford gebruikt dan maar liever een Pomp verstuiver :( . Ik heb een proefrit gemaakt met den Ford Focus Station TDCI van 109pk en het viel me erg op dat versnellen als je op 100 km/h zit heeelll erg langzaam gaat. Zowel in de 4 als de 5de versnelling. Ik moest op de snelheidsmeter kijken om te zien dat ik sneller ging rijden..Voelde niks in mijn rug bij het indrukken van het gas :eek: .

Het lijkt er op dat je moterinhoud bij CR techniek groter moet zijn om dezelfde presaties te halen (althans bij snelheden boven de 80 km/h)
 
heb nog een vraagje:
voor diegenen die xenon lichten hebben op hun superb (diesel ) : regelmatig 'trilt' de linker koplamp en je kan die dan ook heel goed zien als ge ergens dicht tegengepakeerd staat of dicht achter een andere wagen staat/rijdt. De lichtbundel "bibbert" als het ware op en neer door de motortrillingen. Is altijd bij stationair toerental.

Iemand van jullie ervaring mee ?
 

Tijg

Actief lid
Als die CR net zo zwak is als bij de versie die Peugeot of Ford gebruikt dan maar liever een Pomp verstuiver :( . Ik heb een proefrit gemaakt met den Ford Focus Station TDCI van 109pk en het viel me erg op dat versnellen als je op 100 km/h zit heeelll erg langzaam gaat. Zowel in de 4 als de 5de versnelling. Ik moest op de snelheidsmeter kijken om te zien dat ik sneller ging rijden..Voelde niks in mijn rug bij het indrukken van het gas :eek: .

Het lijkt er op dat je moterinhoud bij CR techniek groter moet zijn om dezelfde presaties te halen (althans bij snelheden boven de 80 km/h)

Die motor heeft maar 1600 cc, wat wel iets zou kunnen schelen, hoewel hij toch 240 Nm bij 1750 toeren zou moeten leveren. :crazy:
De twee CR motoren die VAG nu presenteert zijn de topmodellen: twee liter en 140 cq 170 pk. Op de IAA in de nieuwe Audi A4 en de VW Tiguan.
De instappers zullen volgen, maar die zullen waarschijnlijk gewoon het 1900 blok gebruiken, geen 1600.

OnTopic: Ik heb met de oude AJM 115 pk PD gereden (130>170k) en ik rijd nu met een BRU 90 pk :smirk: motor (56k) maar geen resonanties.
 

mr_supurb

Nieuw lid
Mijn auto is ook een supurb 130 pk en kent inderdaad hetzelfde probleem.
ik rij ongeveer 30-40.000 km/jaar e
er heeft diverse keren een monteur in gereden om te luisteren, maar het probleem blijft.

ik ben bang dat er weinig tot niets aan te doen is, wel jamer want het blijft een heerlijke auto om in te rijden.
 

mr_supurb

Nieuw lid
Mijn auto is ook een supurb 130 pk en kent inderdaad hetzelfde probleem.
ik rij ongeveer 30-40.000 km/jaar e
er heeft diverse keren een monteur in gereden om te luisteren, maar het probleem blijft.

ik ben bang dat er weinig tot niets aan te doen is, wel jamer want het blijft een heerlijke auto om in te rijden.
 

Fastjay

Nieuw lid
heb nog een vraagje:
voor diegenen die xenon lichten hebben op hun superb (diesel ) : regelmatig 'trilt' de linker koplamp en je kan die dan ook heel goed zien als ge ergens dicht tegengepakeerd staat of dicht achter een andere wagen staat/rijdt. De lichtbundel "bibbert" als het ware op en neer door de motortrillingen. Is altijd bij stationair toerental.

Iemand van jullie ervaring mee ?

Is bij mijn 1.9 TDI ook inderdaad zal toch wel met de motortrillingen te maken hebben
 
Bovenaan Onderaan