Motorafdekplaat 1.4 tdi BNM??

• Onderwerp starter Deleted member 18345
  • Startdatum
D

Deleted member 18345

Hallo mensen!!

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een motorafdekplaat te monteren boven op de kleppendeksel. Want volgensmij zijn de 1.4 tdi BNM blokken geleverd zonder een motorafdekplaat of heb ik het verkeerd?

Als ik op google BNM 1.4 tdi schrijf zie ik wel foto's voorkomen van de desbetreffende blokken MET een motorafdekplaat.

Jullie weten het ook wel misschien. De 3-pitter maakt een wat ratelende herrie. Het is niet echt storend maar het zou fijn zijn als we die herrie een beetje kunnen verminderen.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet! Ik post wat foto's als voorbeeld. Een voorbeeld van de afdekplaat en mijn motorblok.

Alvast bedankt !!

Bijlagen

• image.png
    image.png
    898,3 KB · Weergaven: 35
  • image.png
    image.png
    607,8 KB · Weergaven: 33

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of je het wel goed ziet: ik ben bang, dat wat je een 'motorafdekplaat' noemt gewoon de kap met het luchtfilter is.

Wat over het algemeen wel iets helpt tegen het geratel van een diesel, is de isolatiebekleding aan de binnenkant van de motorkap, maar het belangrijkste is toch om een diesel eerst rustig warm te rijden, en dan pas gaan trappen. In een grijs verleden heb ik zelf een Golf diesel gereden, 2 buren hadden ook een Golf diesel, iets jonger en veel minder km's dan mijn exemplaar, maar verder identiek. Mijn auto, was duidelijk de stilste, degene die 's morgens vanaf de hoek van de straat op zijn staart werd getrapt, was een echte knikkerbak, het exemplaar dat vaak eerst 10 minuten stationair stond te draaien voor ie op pad ging, zat er in knikkerbak niveau precies tussenin. Als het eenmaal een knikkerbak is, dan blijft dat, maar bij andere exemplaren viel mij op, dat de grootste knikkerbakken motorisch steeds behoorlijk mishandeld waren.

D

Deleted member 18345

Hallo bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. Het is ook niet de kap met de luchtfilter. Het is gewoon een afdekplaat.

Over het feit dat diesels ratelen:
Bijna elke 3 pitter met pompverstuivers willen wel eens ratelende geluiden vertonen. Dit heeft niet veel te maken met het 'op de staart trappen'. Sowieso moet je even stationair wachten en met een koude motor zeker niet vol op de gas trappen.
Maar vergeet niet, hoe langer je een koude motor stationair laat draaien, hoe slechter dit voor de motor is. Dit geldt vooral bij de diesels omdat ze veel moeilijker op temperatuur komen. Hierdoor heeft de motor het niet echt naar zijn zin. Olie is dik, dikkere wrijving.. Verstuivers die als een gek staan te trillen en niet-vernevelend inspuiten enz enz ga zo maar door. Wat ik altijd doe is starten> 1minuut laten draaien en dan rustig wegrijden. Ook niet te snel schakelen (in zn 4 bij 50km) de koude motor word hierdoor alleen maar meer belast. Ik laat hem dan nog even in zn 3 bij 50.

Maar even ontopic, kan iemand mij helpen met de afdekplaat??

cortrans

Forumguru
Juist, ook stationair de motor laten draaien is erg slacht, omdat de olie pomp dan nog niet goed zijn werk doet. Het beste is inderdaad starten, en rustig in lage toeren weg rijden. pas als de motor op bedrijfs temperatuur is, kan je doortrekken.

turboturbo

Forumguru
Is er in ETKA niets over te vinden?
Als je navraag kan doen bij de dealer kan je misschien iig een part.nr. achterhalen en daar vervolgens op zoeken (bijv. 2e hands)

Cordoba

Forumguru
Je kunt ook eens zoeken op Tjechische sites als Superskoda en Skodaparts.
Je kunt ook sloperijen proberen, en dan ook bij andere Vagmerken/modellen die ook dit blok gehad hebben. Een goede site om te zoeken naar mogelijke donoren voor je afdekplaat is dit.

RoGEK

Senior Member
Voor de BNM staat in etka ook geen afdekking.. wellicht dat van andere 1.4 tdi's ( die staan er wel in ) passend is of te maken is.

Vlaar032

Senior Member
t Lijkt er op dat zelfs op het kale blok (fotootje) al de steungaten en de ringetjes erop zitten. Bij mijn vorige (dat was ook n 1,4 tdi) waren ze een keer vergeten hem er op te doen, lag-ie nog in de garage...

Bovenaan Onderaan