Motor type Citigo

Ted

Forumguru
Kan weinig info over de motor vinden! Heeft deze een vertanden- /distributiesnaar en wanneer dient deze vervangen worden? Het is een aluminium onderblok met 'natte bussen" ? Of zijn de cilindervoeringen vast gegoten in het blok? Dacht 4 kleppen/cilinder en 2 nokkenassen! Een balans as?

En wie weet een repair manual te vinden of iets dergelijks?

Bij voorbaat dank!
 
@ Ted heb er zelf voor zitten speuren. Er zit een Distributieriem op die met 240000 km gecontroleerd moet worden. er is geen vervangingsinterval opgegeven. Geen al te makkelijke klus, waar zeker wat speciale gereedschap voor nodig zou zijn. Heb via mijn werk gekeken. De handleiding via de universele garages is niet erg uitgebreid.
 

Ted

Forumguru
Daar heb ik wat aan! In ieder geval bedankt! Zoveel Km rijdt (bij wijze van spreken) mijn vrouw in geen 100 jaar! Dus dat is geen issue. Zag ook al bij de onderhoudsbeurten dat de distributie niet genoemd werd. En dacht toch te weten dat deze er 1 had, vandaar mijn vraag.
 

Joske

Forumguru
de onderhoudsintervallen uit Elsawin:

Grote Onderhoud Service

Werkzaamheden
Elke 2 jaar
– Trommelremmen achter reinigen


Elke 2 jaar of 30 000 km
– Interieurluchtfilter (resp. geurfilter) voor passagiersruimte: vervangen


Om de 3 jaar, daarna om de 2 jaar
– Remvloeistof verversen

Elke 4 jaar of 60 000 km
– Luchtfilterhuis reinigen en luchtfilterelement vervangen

– Bougies vervangen

Bij 240 000 km, daarna elke 30 000 km
– Getande riem voor nokkenasaandrijving bij benzinemotoren controleren

– Getande riem voor koelvloeistofpompaandrijving bij benzinemotoren controleren →


Uitlaatgastest (UT): Vervaldatum - zie UT-sticker op kentekenplaat (geldt alleen in enkele landen)
– Storinggeheugen van alle systemen afvragen → Hoofdstuk
– Service-intervalindicatie: terugzetten → Hoofdstuk
– Werking van alle schakelaars, elektrische verbruikers, instrumenten/indicaties en bedieningselementen controleren → Hoofdstuk
– Slotcilinder: werking controleren → Hoofdstuk
– Motorkapslot smeren
– Werking kanteldak controleren en geleiderails invetten → Hoofdstuk
– Motor en onderdelen in de motorruimte op lekkage en beschadiging controleren → Hoofdstuk
– Accu: controleren → Hoofdstuk
– Koelsysteem op antivriespercentage controleren en noteren ...... °C, op lekkage controleren, eventueel koelvloeistof bijvullen → Hoofdstuk
– Remvloeistofpeil: peil controleren, eventueel bijvullen → Hoofdstuk
– Ruitenwisserinstallatie: staat en werking van de ruitenwisserbladen controleren. Ruitenwisserinstallatie: de werking controleren, zo nodig afstellen en ruitensproeiervloeistof bijvullen → Hoofdstuk
– Controleer de voorruit op beschadiging
– Waterkast op vervuiling controleren, zo nodig reinigen → Hoofdstuk
– Koplampen: afstelling controleren, zo nodig afstellen → Hoofdstuk
– Motorolie: Aftappen → Hoofdstuk
Vervang het oliefilter
Nieuwe olie bijvullen
– Remsysteem op lekkage en beschadigingen controleren → Hoofdstuk
– Remblokdikte van alle wielen controleren → Hoofdstuk
– Versnellingsbak, asaandrijving, hoezen aandrijfassen op lekkage en beschadiging controleren → Hoofdstuk
– Fuseekogels: hoezen op lekkage en beschadigingen controleren → Hoofdstuk
– Spoorstangeinden: speling en bevestiging van de stofkappen controleren → Hoofdstuk
– Bodembescherming en lak van de carrosserie op beschadiging controleren → Hoofdstuk
– Uitlaatsysteem op lekkage, beschadigingen en bevestiging controleren
– Reparatieset (indien aanwezig): houdbaarheidsdatum controleren → Hoofdstuk
– Bandenspanning (incl. reservewiel → Opmerking) controleren, zo nodig bandenspanning corrigeren → Hoofdstuk
– Bandenspanning controleren (inclusief reservewiel → Opmerking) → Hoofdstuk
– Geribde V-rriem: toestand controleren → Hoofdstuk
Na elke beurt
– Sticker voor volgende servicebeurt invullen en sticker aan zijkant van instrumentenpaneel (bestuurderszijde) aanbrengen
– Proefrit incl. controle van de werking van voet- en handrem, schakelmechanisme en stuurinrichting, eindcontrole → Hoofdstuk
– ‘Spiegellabel voor de servicebeurt’ invullen en aan de binnenspiegel hangen
– Ingevuld en ondertekend formulier aan de klant overhandigen

1) Indien aanwezig
 

Ted

Forumguru
Bedankt Joske! Interieurfilter pas na 2 jaar of 30dkm is nieuw voor mij!

Even een vraag: Ik ben een Elsawin 3.9 aan het downloaden. Is deze nieuw genoeg voor de Citigo?

Bij voorbaat dank!
 

Joske

Forumguru
Normaal wel vermoed ik. Persoonlijk vind ik interieurfilter om de 30k te weinig. Zou eerder zelf vervangen om de 15k. Kost 10 EUR ofzo en is makkelijk zelf te doen.
 
Bovenaan Onderaan