Motor temperatuur te laag

retep607

Nieuw lid
Hallo, Hallo,

Gisteren mijn aangekochte Octavia 1.9TDI (2006 ELEGANCE) met DSG opgehaald bij de garage. Vroeger een Golf IV TDI gereden waarmee ik altijd het probleem had dat de motor maar langzam op temperatuur kwam (rijdt veel B wegen)

Maar mijn Octavia spant de kroon, 32 minuten gereden, gemiddelde snelheid 75 KM/uur maar de motor pas op 70 graden, bij het stoplicht valt hij zelfs terug.

Vraagje is dit normaal, hoe snel is jullie TDI op temperatuur ?

Elke tip zodat ik gewapend met kennis ben sta als ik terug moet naar de garage

van inkel

Forumguru
Mijn vorige O2 1.9 TDI DSG was zeker op temperatuur na een half uur.
Ook op binnenwegen met 80 - 90 op de klok.

Adoks

Senior Member
Absoluut niet normaal voor jouw auto. Ik zou zwaar inzetten op een kapotte thermostaat.

Ja, het duurt wel ff voor een diesel maar 70 graden, wat ongeveer 90 graden moet zijn, na een half uur is foute boel. Ook bij de huidige buitentemperatuur.

Kan ook zijn dat je temperatuursensor niet in orde is. Wel een VW kwaaltje. Waarschijnlijk heb je dan ook problemen bij het starten van de auto als hij warm is.

Captain Hook

Forumguru
Kijk eerst eens bij de eerdere discussie:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=10101
(en mijn uitleg met documentatie die daar tussen zit)

Gisteravond even weggeweest met mijn 2.0 TDI. Het duurde ongeveer 18 minuten (!) voordat de koelwatertemperatuur op 90 graden stond.
(80 en 100km wegen gereden).
En het is heel normaal dat als je lang voor een stoplicht moet wachten de temperatuurmeter zelfs iets terugloopt.

Dat mijn auto idd PTC bijverwarming heeft kun je goed merken:
Al na 3 minuten begint er warme lucht uit het ventilatiesysteem te komen en de stoelverwarming merk je al na een minuutje. Dus wat dat betreft is het interieur EERDER op temperatuur dan de motor. :xyxthumbs:
Na ca. 5 minuten begint de climatronic ook harder te blazen (stand 'AUTO' en 19 graden) want dat is er al voldoende warmtecapaciteit beschikbaar (PTC bijverwarming) om het interieur op te warmen. Ondanks het feit dat op dat moment de koelwatertemperatuurmeter nog nauwelijks het eerste streepje heeft bereikt...

Ralph

Lid
Mijn vorige 2.0 TDI duurde ook zo lang om warm te worden, soms wel 20 minuten!
En bij het stoplichte zakte te temp weer terug! Klinkt dus allemaal heel bekend in de oren!

Nu met mijn RS is het een ander verhaal. Deze is echt vlot warm! Vooral in het interieur is het snel warm! Na 5 a 10 min rijden staat hij al op 90.

Adoks

Senior Member
@ Captain Hook:Ja, dit is redelijk normaal voor een diesel met deze temperaturen, maar meer dan een half uur rijden en dan nog steeds je koelwater niet boven de 70 graden valt duidelijk niet binnen de normaal marge.

Zonder die ENE!!!!!!! quote regel vind ik m'n eigen reactie nogal onduidelijk geworden. Graag die ook dan even aanpassen.

Wijnand850

Forumguru
Ik herken het langzame opwarmen helemaal. Ik woon ongeveer vier km van de snelweg, die ik zonder oponthoud kan rijden. Maar op de snelweg draai je meteen de file in. Gisteren was er een ongeluk gebeurd waardoor ik in 45 minuten 2 kilometer heb afgelegd. De buitentemperatuur was -4°C. Dan komt de meter ook nauwelijks van de nulstand af. Toen de hele rij weer goed en wel op gang kwam, stond de meter wel vlot op 90°C. Ik merk ook dat als de motor nog niet goed op temperatuur is, de meter ook flink wil zakken als je (bijvoorbeeld door een file) weer een tijdje stilstaat.

bij mijn auto, o2 1.9 tdi, rijdt ik altijd weg met de verwarming op koud, dan is hij na ongeveer 8 a 10 km warm, zet ik de verwarming aan en rijdt ik dan weg, dan duurt het ong 17 a 18 km!

gr martijn

bert2

Lid
Bij mijn 1.6 FSI duurt het ook lang voordat de meter op 90 staat. Omdat de vorige wat dit betreft hetzelfde was denk ik dat het toch de constructie van het koelsysteem is, niet zozeer de thermostaat die niet goed werkt. Misschien ook de inhoud van het koelsysteem ?.

retep607

Nieuw lid
Hallo,

Vandaag mijn auto nog eens goed nagelopen, heb hem tenslotte pas 2 weken. Nu zag ik dat het oliepeil veel te hoog staat, weleswaar een koude motorolie maar toch. Hij staat ongeveer 5mm boven het maximale oliepeil ! Zal mogen de dealer eens bellen die de 90.000 beurt heeft uitgevoerd. Maar vraagje kan het hierdoor ook langer duren dat de motor op temperatuur komt ?! Er moet nl. wel meer olie opgewarmt worden !

hemi24

Forumguru
Te hoog oliepeil is slecht voor de luchtverfrissers in het uitlaatsysteem!!!

Gaat trouwens wel als de brandweer, als de motor op de olie gaat lopen... ;)

Bovenaan Onderaan