Motor permanent inschakelen, kan dat

Vandaag ook even geprobeerd, met minimale accu lading vastzetten, maar wat mij opvalt is dat als je maar even je gas los doet, de motor meteen op 0 toeren gaat, dus uit valt, bij een klein beetje gas blij schiet hij dan weer aan. Is daar wat aan te doen dat de motor niet uitvalt bij een afrit of gas even los?
Iemand een idee hoe ik motor kan starten als ie voor de deur staat? Ik kan zo niet horen hoe ie stationair klinkt, of bijgeluiden eventueel?

EdK

Forumguru
probeer het eens...... blijf je in iedergeval stilstaan als de remmen hun werk doen.... :pieker:

Fif

Lid
Gas op de plank en contactknop indrukken tot hij loopt is wat ik doe. Daarna gas los. Hij niet naar max toeren daar hoef je niet bang voor te zijn

Oké, bedankt voor de tips. Denk dat de Kodiaq wel iets anders geprogrammeerd is dan de superb ondanks dezelfde aandrijflijn.
Zelf op minimale acculading handmatig vastzetten in de instelling valt de motor bij gas los meteen uit, ook het laatste stuk vanaf een B weg bijvoorbeeld het dorp in, gaat weer volledig elektrisch. je kan op niet met plus/min op ladingsbalk de minimale accu lading ‘verhogen’ alleen de huidige ladingsstand kan je vastzetten.

johnboy

Forumguru
Kodiaq is idd anders, nieuwe milleu richtlijnen Europa heb ik ergens meegekregen. Eerdere modellen konden inderdaad de accu onderweg opladen. Nu alleen niveau vastzetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je hem starten zonder weg te rijden. Dat kan als volgt

Contact aan zetten
Gaspedaal onderin houden
startknop indrukken

Maar dit is alleen als je stilstaat niet voor rijdend.
Kan bevestigen dat dit werk, vorige week nog nodig gehad, EV accu leeg en dicht gevroren ramen, ook een prima optie om de motor warm te laten lopen voor het trekken van de caravan. :)

Kodiaq is idd anders, nieuwe milleu richtlijnen Europa heb ik ergens meegekregen. Eerdere modellen konden inderdaad de accu onderweg opladen. Nu alleen niveau vastzetten.
is mij afgelopen week nog wel gelukt hoor van 1% naar 15% laden, alleen via een enorme omweg. wat ik deed is steeds op de snelweg de = knop weer indrukken als hij weer een procentje had bij geladen. in een kleine 20 minuten snelweg toch 15% erbij. Is natuurlijk niet de bedoeling maar het werkt wel.

mwskoda

Nieuw lid
voor het eerst op dit forum.
Ik ben dit jaar overgestapt van VW Tiguan naar een Kodiaq II PHEV. Deze is occasion aangeschaft ( in mei 1 jaar oud) bij de dealer.
Ze hebben de oplaad stand in de auto direct op 80% gezet want dat is beter.
Nu zijn wij van april tot nu meerdere keren van Rotterdam naar Arnhem (camping) gereden. 115 km dus theoretisch zou ik volledig electrisch kunnen rijden.
> heengaande is de auto opgeladen via een laadpaal en dan staat deze op 100% 90km dus het laatste deel op benzine rijden
> terug gaande auto opgeladen met 220V en dan staat er 100% 125 km. Maar ook net voorbij Gorinchem was de accu alweer leeg.
Vreemd het is ook voorgekomen dat wanneer het adres had opgegeven dan probeert de auto met de aantal electrische km rond te komen gaat soms over op de benzine motor.
Mijn vraag is is de bestuurder in control of regelt de auto/computer dit willekeurig?
80% heeft dit betrekking op het opladen of moet je het eerst op 100% zetten en dan teug zetten op 80% om de accu te ontzien.
Is het ook mogelijk om bv op de snelweg alleen op benzine te rijden omdat dit "goedkoper" en sneller is dan elektrisch.
Is hier over een eenvoudige beschrijving in Jip en Janneke taal?
Verwijzen naar een site is ook goed ik ben een beetje dom.
Alvast dank:thumbsup:

EvilKnievel

Senior Member
Vreemd het is ook voorgekomen dat wanneer het adres had opgegeven dan probeert de auto met de aantal electrische km rond te komen gaat soms over op de benzine motor.
Dit is wel een interessante vraag! Heb zelf ook wel eens het idee gehad dat de auto daar iets mee doet op langere ritten als je je einddoel instelt, maar dan wel op voorwaarde dat je hem op hybride zet.

ertromp

Forumguru
Beste voor je accu zou zijn om de laadtoestand tussen 20% en 80% te houden.
Het kan absoluut geen kwaad om een keer te laden tot 100% maar dan wel het liefste gelijk weer wegrijden (=belasten)
Bij instellen adres in navigatie gaat de software uitrekenen wat het optimale verbruik E en benzine is over de totale afstand. Lage snelheden / stad zal zoveel mogelijk E gebeuren en snelweg af en toe met de benzinemotor.
Stel je geen adres in dan zal eerst zoveel mogelijk E gereden worden dus de batterij ontladen tot het ingestelde minimum.

mwskoda

Nieuw lid
@mwskoda ik weet niet op welk scherm je de 80% hebt ingesteld. Kan onder de modus het minimum zijn, of bij het laden het maximum.
Enige wat ik tot op heden heb ingesteld is bij het laden. Andere instellingen nog nooit ingesteld ook niet de rij modes. Beetje onduidelijk. Nu heb ik het idee dat de auto dit bepaald en niet de bestuurder

MikeyMan

Forumguru
@mwskoda dat scherm bepaalt alleen de maximale lading van de accu.

In het rijmodus-scherm kun je bepalen of er een minimum acculading is die wordt aangehouden.

Dus ja; dan bepaalt de auto. In normale modus begint ie in E-modus. Tenzij je sportstand gebruikt of de kickdown. Dan gaat ie in hybrid.

EvilKnievel

Senior Member
Bij instellen adres in navigatie gaat de software uitrekenen wat het optimale verbruik E en benzine is over de totale afstand. Lage snelheden / stad zal zoveel mogelijk E gebeuren en snelweg af en toe met de benzinemotor.
@ertromp Dit is interessante informatie! Ik gebruik altijd Android auto voor de navigatie, maar daar zal de auto waarschijnlijk niet veel mee doen. Staat deze info ergens online dat je weet?

ertromp

Forumguru
Met Android Auto kan de navigatie geen optimale route voor verbruik elektra en benzine berekenen. Dan moet je toch echt de ingebouwde navigatie gebruiken.
In de online manual van mijn Tiguan wordt e.e.a uitgelegd. Zoek op het WWW maar eens naar "MIB 4 infotainment system" en dan specifiek naar videos. Je komt dan op YouTube diverse filmpjes tegen. De Kodiaq 2 heeft ook het MIB 4 systeem.
Je moet de ECO assistent activeren in het menu hulpsystemen van het infotainment systeem. Dan wordt route gekoppeld aan verbruik.
Ervaring op de eerste ca 2700km is dat het prima werkt.

Plaatje bij het praatje:
Screenshot_20250619_165514_Chrome.jpg
En ook de Kodiaq 2 heeft die optie:

Screenshot_20250619_171441_Chrome.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan