Motor(olie) en DSG (DQ200) gedrag in de Alpen.

MarcoO2

Forumguru
Wat dat betreft mis ik die oude vertrouwde O2 2.0 TDI. Lekker zwaar blok met voldoende compressie om op de motor af te remmen.
Herkenbaar. Ik zat bij het Lago Maggiore in een dorpje 5 km boven Maccagno, stevig stijgen, heerlijk smal en lekker veel haarspeldbochten. Mijn 1.0 3-cilinder remt ook voor geen meter op de motor, en dus zit er niets anders op dan zelf een voetje bij te zetten. Zeker met een kind wat nog wel eens wagenziek wil worden, is een zo gelijkmatig mogelijke afdaling wenselijk - dus laten rollen en alleen voor de bocht stevig remmen is een no go. Sowieso al omdat het zo smal is dat passeren vaak niet kan, dus je moet continu alert zijn op tegenliggers.

Oftewel: het type weg waarvan mijn vrouw zei: 't is jouw auto, rijd jij maar :D
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt @Hemi, maar die elektromotor gebruikt gewoon de versnellingen van de DSG bak en daarin is het anders dan bij een normale elektrische auto. Dus voor dit draadje, waarin het gaat over olie temperaturen, geldt voor een PHEV van VAG hetzelfde als voor een benzine/diesel aangedreven auto.
 

hemi24

Forumguru
We hadden het over motorolietemperatuur toch?
En daarnaast over warmlopen van remmen bij steile afdalingen.
Of gaan we de olietemperatuur van de versnellingsbak er ook al bij betrekken..?
 

Bakkertje

Forumguru
Eén specifieke, met name genoemde bak.
Als we dan toch flauw gaan doen, doe ik ook maar even mee: Er is vast meer dan 1 DQ200 bak op de weg dus nog steeds in meervoud.

On topic maar weer: Waar het over gaat is dat alle smeermiddelen in een auto nog niet op bedrijfstemperatuur zijn en er wel hoge belasting is doordat je in een bergachtige omgeving bent.
 

haassie

Forumguru
Denk dat die paar weken in het jaar met die paar klimmetjes er werkelijk waar niet toe doen in het kader van koude olie en belasting. Als je gewoon met beleid rijdt. Denk dat auto’s meer gesloopt worden door personen die het jaar rond na het starten alleen de pedaalstand aan of uit hanteren. Ik ben met mijn DSG in de bergen blijer dan in NL, op de een of andere manier zorgt de belasting ervoor dat het soepeler schakelt allemaal dan in hier op het vlakke. Dat terzijde.

ik laat hem bergaf in de S gewoon op de motor remmen of wanneer echt steil in manual gewoon een lagere versnelling. Meer toeren? Prima,remt wel Met soms een klein beetje bijremmen. Op snelweg bergaf werkt dat ook prima icm CC. Schakelt zelf terug naar de versnelling die genoeg weerstand biedt om de snelheid te behouden, of bijna. Bergop S maar liever handmatig. Bepaal liever zelf wanneer ik bergop schakel. Nu zijn er ook genoeg wegen waar je niet makkelijk op CC rijdt (berg paadjes) Zoals hier benoemd.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan