Motor(olie) en DSG (DQ200) gedrag in de Alpen.

Captain Hook

Forumguru
Toch maar eens een ervaringsbericht van deze berijder (>10 jaar) van een Skoda Roomster met de, vaak verguisde, DQ200 DSG-7 bak en de 1.2 TSI.

De afgelopen 15 dagen ruim drieduizend kilometer gereden. Van NL --> D --> A --> I --> CH, vice versa, bergpas op, bergpas af en weer terug naar huis.
Allemaal zeer wisselende omstandigheden. Met buitentemperaturen van ruim 30 graden over de Autobahn en in de Alpendalen. Tot aan amper 5 graden 's-ochtends vroeg bij ons hotelletje.
Op sommige stukken Autobahn, met ruim 160km/h, tikte de olietemperatuur zo rond de 108/110 graden aan.
En de DSG-7 schakelde af en toe terug om bij lange stijgingen (vooral op de A7) de snelheid er in te houden.

Ten eerste; vaak wordt aangegeven dat je de motor niet te zwaar moet belasten als de olie nog koud is. Klinkt plausibel en er zijn diverse technische redenen voor. Maar hoe gaat dat in de praktijk?
's-Ochtends als we wegreden van de [P] bij onze slaapplek was het paar graden boven nul. En uiteraard is de motor dan nog koud. Maar omdat de weg gelijk steil naar beneden loopt, krijgt de motor eigenlijk geen kans om op te warmen.
Het duurde vaak ruim 15 minuten (!) voordat de olietemperatuur überhaupt boven de 60 graden begon te komen.

Eigenlijk is dat dus niet goed; met een koude motor, steil de berg af, proberen af te remmen door 'm in z'n S te laten staan. Maar dan nog moest je continu met de voetrem bijremmen; gewoonweg omdat het anders te hard/gevaarlijk ging naar beneden (van 1700m hoogte naar nog geen 600m binnen 20 minuten).
En je kan moeilijk op het parkeerterrein bij je hotel de motor eerst 10 minuten laten draaien (mag niet eens).

Bijkomend voordeel; de eerste 20 minuten, het dal uit, verbruikte 'ie eigenlijk ook geen brandstof.
;)


Zou je dit beter c.q. anders kunnen doen? Iemand?

Maar we maakten we ook b.v. een rondje vanuit Vinschgau, via Taufers (Müstair) en de Umbrail pas (CH), via de Lombardije kant de Stelvio weer af richting Bormio. En dan 's-avonds weer vanuit Bormio de Stelvio omhoog, en aan de Vinschgau kant de Stilfser joch naar beneden, weer terug naar ons lekkere bedje.
Op dat soort ritjes, bij een vrij lage snelheid schakelde de DSG zich helemaal suf zonder rare fratsen en/of tegen te sputteren. En de olietemperatuur liep soms op tot 112 graden (het hoogste wat ik gezien heb).

En we zijn op plekken geweest waarvan ik dacht, als dat maar goed gaat. :pieker:Zo hadden we op een gegeven moment een smal weggetje (1 autobreedte) in een klein dorpje richting een waterval, daar werd aangegeven dat de stijging maar liefst 25% (!) bedroeg.
Zo steil dat de voorkant van de auto zo'n eind omhoog stak, en er een bocht kwam, dat je niet kon zien wat er daarna zou komen. Gewoonweg omdat je naar de blauwe lucht zat te kijken. :cool:

Daar bleef de DSG zelfs in z'n 1 staan, tijdens het omhoog rijden. Af en toe op het randje qua doorslippen m.b.t. de aandrijving/contact met het wegdek (van die eeuwenoude lekker gladgesleten hobbelige kinderkopjes).
Ik heb toen een paar andere auto's, met handbak weliswaar, wat zien en ruiken (!) worstelen met die klim. Doorslippende aandrijving, loeiende en stinkende koppeling. Ai, dacht ik toen nog; zo moet het dus niet. :nono:

BTW: het olieverbruik is eigenlijk verwaarloosbaar geweest. Tijdens deze, motor-technisch heftige, vakantie zie ik dat het oliepeil slechts miniem gedaald was t.o.v. een paar dagen voor de vakantie. M.a.w. het olieverbruik op zich valt reuze mee.

BTW2: ratelende ketting van de 1.2 TSI heb ik ook nog niks van gemerkt...

Wat zijn jullie ervaringen en/of tips?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Herkenbaar qua griezelige weggetjes. Tip, gewoon toeteren voor een bocht. In Frankrijk ook van die 1 wagenbreedte weggetjes. Die Fransen komen dan gewoon met een flinke snelheid zo'n berg afzeilen. Vandaar ook dat je zeer veel auto's met schade ziet. Wat betreft het steil bergaf rijden, kun je natuurlijk ook de DSG even in M zetten en de boel zelf in de hand houden
 

Captain Hook

Forumguru
Die weggetjes zijn op zich niet griezelig; je moet gewoon goed opletten. Ik praat over kruip-door-sluip-door, door een dorpje, waarbij de huizen zo dicht op elkaar staan, dat er net een spoortje kinderkopjes tussendoor loopt. Daar wil/mag je echt niet toeteren.
Er staan soms zelfs waarschuwingsborden van let op; overhangende/uitstekende muur/balkon/rotsdelen. Dus soms is op twee meter hoogte de boel nog smaller.

Dan komt er eerst een bordje dat je rekening moet houden met '25% stijging', vervolgens 'uitkijken voor loslopend vee', daarbovenop 'wegversmalling', dan 'uitstekende rots-/gebouwdelen', 'beperkte asdruk' en af en toe een minimale verbreding zodat voertuigen elkaar kunnen passeren. Dat geeft de burger moed. :D
Oh ja, en af en toe zo'n spiegel, dat je vast om het hoekje zou moeten kunnen kijken. Alleen hangen daar dan vaak weer plantendelen voor en/of is 'ie kapot.

Wat betreft het steil bergaf rijden, kun je natuurlijk ook de DSG even in M zetten en de boel zelf in de hand houden
Ehhhh, ik praat over weggetjes dat als de bak in z'n [1] staat (de 'S' stand schakelt ook niet hoger btw), het toerental tot boven de 4000 begint op te lopen en nog verder omhoog gaat. M.a.w. remmen dus.


Wat dat betreft mis ik die oude vertrouwde O2 2.0 TDI. Lekker zwaar blok met voldoende compressie om op de motor af te remmen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Heerlijk zulk soort weggetjes, zouden ze er in nederland een stuk of wat van moeten maken ipv die stomme verkeersdrempels.....:D
 

Captain Hook

Forumguru
Nou... aangezien er weinig inhoudelijke reacties komen op het olietemperatuur verhaal en de goede werkende DSG.

Dan maar wat beeldmateriaal.
Een bergpas in de wolken is eigenlijk ook wel een bijzondere ervaring:


Stelvio20 by Erik Haak, on Flickr

Nee, nog gekker, midden in de nacht, in de mist; da's pas spannend! :cool:
We waren via de Umbrail/Stelvio naar Bormio gereden (zie bovenstaand beeld). Hadden in Bormio rondgekeken en daar 's-avonds prima gegeten (voor een schappelijk bedrag).
En toen moesten we nog weer terug van Valtellina naar de Vinschgau zijde. :jaja:

M.a.w. vanuit Bormio omhoog, en het was inmiddels al donker, de wolken en de mistflarden in. Uiteindelijk bovenop de Stelvio was er niet eens meer één haardspeldbocht zicht! Uiteindelijk, 34 + 48 haardspeldbochten later waren we weer beneden.
Wel een heel bijzondere ervaring; we zijn welgeteld 1 motorrijder en 3 auto's tegengekomen die avond. Was een speciale belevenis.
alhoewel mijn vrouw daar anders over dacht. :shutup:
 

Tees

Donateur
Om nog even op je vraag over de olietemperatuur terug te komen: tsja, daar is weinig aan te doen als je in de bergen woont. Ik had een soortgelijke gedachte toen ik in t Sauerland was afgelopen zomer. Óf je rijdt omhoog met koude motor (=belasting) of je rijdt omlaag met koude motor (=belasting). Omlaag lijkt me dan trouwens de betere van de 2, maar uiteindelijk gewoon rijden, uiteindelijk moet t beestje je brengen waar je heen moet ;).
 

Bakkertje

Forumguru
vwb het warm draaien, ik vraag me dat ook serieus af, ook in relatie tot het vertrekken met caravan.
Wat ik zelf doe is de auto stationair laten draaien vanaf het moment dat ik de poten in ga draaien en de caravan aan ga koppelen. Dan gaat de olie in ieder geval even rond gegaan voordat ik vertrek. De temperatuur met caravan loopt wel redelijk vlot op naar 80+ graden (en daarna stijgt ie door naar 105 - 115 graden).

Heb wel eens gelezen dat stationair warmdraaien ook niet goed is.. Maar ja ..
 

EdK

Forumguru
Ik heb altijd geleerd dat je een wagen niet ZWAAR moet belasten bij koude motor.
Maar vind dit een groot begrip !
Hier in ons platte landje ( op stukje in zuiden na ) kun je je wagen bijna niet zwaar belasten of je moet met 10K toeren vertrekken.
En ja woon je hoog in die bergen, dan zal je de wagen tov ons landje wat zwaarder belasten.
Maar ook dan ligt het mijn inziens voor groot deel aan je rijstijl of je het blok wel of niet OVER belast.
En ja hogere temperaturen van de olie bij een berg op gaan , niet meer dan logisch blok word wat zwaarder belast..
Hier in ons vlakke landje kunnen ze net zo goed die olie meter op 90 graden vastplakken want veel lager of hoger zal die niet worden.
En word hij eens wat hoger dan beginnen de fans onder de kap te draaien en zie je de temps ook weer zakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Ik heb altijd geleerd dat je een wagen niet ZWAAR moet belasten bij koude motor.
En dat was nou precies de vraag...
Hoe doe je dat, als de motor(olie) koud is en je meteen of steil naar beneden, of steil omhoog moet?
:pieker:

Oftewel auto's uit de Alpenlanden moet je nooit 2de hands kopen, want die zijn altijd 'mishandeld'. ;)
Volgens onze begrippen dan. Of valt het allemaal wel mee?
 

EdK

Forumguru
Volgens onze begrippen word elke wagen dus mishandeld en moet je zeker niet kopen !!
Tsja captain, een citaatje nemen uit me gehele tekst !
Je blok mishandelen of het belasten tijdens de start daar zie ik het verschil of het blok het wel of niet aankan.
Mijn ervaring is dat in de heuvels en bergen mijn blok zo en zo eerder op temp is dan op ons vlakke landje
En wat menig rijder hier doet is dat men na 5 min al volgas de snelweg op sjeest en dus onnodig zwaar belast.

Maar ik schat jou hoog genoeg in dat jij dondersgoed weet wanneer je je wagen aan overbelasten bent of niet en dat je daar rekening mee houd. Belasten en zwaar belasten is geheel niet erg maar overbelasten daar zit het probleem.
En misschien dat er ook wel andere olieën in blok en versnellingsbak word gedaan tov hier in vlakke holland ..
Maw misschien ga je wel met de verkeerde olie in je wagen op vakantie !?
 

Tees

Donateur
Belasten of overbelasten, waar het onderscheid ligt mag Ed weten. Ik woon 5 min van de snelweg af, gelukkig een lang genoege oprit, maar er zijn genoeg mensen die bij een korte oprit wonen (zeker in Duitsland en België, daar hebben ze daar wel een handje van), en tsja, dan zul je toch stevig gas moeten geven (zeker met een klein motortje). Vervolgens rij ik gewoon 100 verder, en dan is de motor vrij snel op temperatuur.

Is dat dan belasten of overbelasten? Geen idee, uiteindelijk moet je doen wat nodig is, en moet de auto/motor daar maar tegen kunnen. Had ie maar geen auto moeten worden ;)

Overigens wordt in de Alpenlanden dezelfde olie gebruikt als hier. Alleen in extreem hete en koude klimaten (bijv Afrika of noordelijk Scandinavië) wordt andere olie aanbevolen.
 

hemi24

Forumguru
Ik hoop dat je je niet teveel zorgen hebt gemaakt om de techniek en verder gewoon hebt genoten van de omgeving en de vakantie..?!?

Ook in de bergen kun je gewoon beheerst warmrijden; of het nu bergop of -af is. Gewoon niet gaan planken als een malle, net zoals in ons vlakke kikkerlandje.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
waar het onderscheid ligt mag Ed weten.
Die weet dat ook niet !!
Die gaat ook puur op gevoel af en gaat er ook van uit dat een bergje op of af of met 100Km op snelweg rijden in hoogste versnelling dat hij hiermee zijn blok echt niet overbelast.
Ga jij met 100 in zijn 2 of drie rijden op de snelweg , dan weet jij net zo goed dat dit niet zo best voor het blokje / versnellingsbak zal zijn.
Dus tsja Tees beetje onder de gordel opmerking je citaat..... :cool:
 

Rallye

Forumguru
Ik heb inderdaad wel eens gelezen dat Nederlandse auto’s in het buitenland gewild zijn omdat ze door het gebrek aan bergen, minder belast/gedwongen mishandeld worden.

@Captain Hook Ik lees dat je schrijft “continu bijremmen”. Rem je echt continu bij of rem je, zoals aanbevolen, regelmatig fors bij. Echt “continu” de rem aan is niet de juiste methode. De schijftemperatuur loopt op omdat de schijven geen tijd krijgen af te koelen.

Ik zie veel mensen, ook bergbewoners, “continu“ met de remlichten aan een bert af gaan. Zeker bij automaat-rijders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Je blok mishandelen of het belasten tijdens de start daar zie ik het verschil of het blok het wel of niet aankan.
Mijn ervaring is dat in de heuvels en bergen mijn blok zo en zo eerder op temp is dan op ons vlakke landje
Naar boven toe rijden, dan warmt de boel wel vlot op ja. Maar dan nog; als de weg meteen steil omhoog begint (>20%) dan is de boel toch echt koud en eigenlijk niet op bedrijfstemperatuur voor die forse inspanning.
Maar zo'n enorme afdaling naar beneden niet dus... (lees de startpost nog maar eens). Duurt gewoon >15 minuten voordat de boel een beetje begint op te warmen.
Als zelfs in z'n 1, de toerenteller begint op te lopen naar 5000 (en eigenlijk nog verder wil), dan moet je wel remmen. Je kunt/moet natuurlijk ook niet continu op de rem staan. Maar elke keer fors remmen, tot bijna stilstand en dan weer ff laten lopen, dat is nou niet bepaald bevorderlijk voor de doorstroming en het verkeer om je heen.

Wat dat betreft heeft een elektromotor hier geen last van... :D

Maar ik schat jou hoog genoeg in dat jij dondersgoed weet wanneer je je wagen aan overbelasten bent of niet en dat je daar rekening mee houd. Belasten en zwaar belasten is geheel niet erg maar overbelasten daar zit het probleem.
Ik heb zelf namelijk het idee dat het motorblok (en de daarin aanwezige vloeistoffen) het behoorlijk te verduren krijgen. Naar mijn idee TE.
Vandaar de vraag; is daar überhaupt iets aan te doen? Of niet?
Want al die Alpenbewoners doen het ook...?!? :(
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook Ik lees dat je schrijft “continu bijremmen”. Rem je echt continu bij of rem je, zoals aanbevolen, regelmatig fors bij. Echt “continu” de rem aan is niet de juiste methode. De schijftemperatuur loopt op omdat de schijven geen tijd krijgen af te koelen.
Uiteraard niet continu. Maar dan nog.
De praktijksituatie was als volgt; we rijden weg van het parkeerterreintje bij ons pension (wat op zich al een fors hellend vlak is). Dan komt er 300 meter vlakke weg en dan begint de eerste haarspeldbocht al, ca. 15% naar beneden. En dat blijft zo doorgaan, tot bijna 20km verderop de weg 1200 hoogtemeters lager eindigt bij een doorgaande weg op de dalbodem.
Zelfs de laatste tunnel van 1,5km lengte is fors hellend. Je mag daar in met 70km/h (de DSG staat dan in z'n 3 om de snelheid nog enigszins te beteugelen), maar halverwege gaat de maximumsnelheid terug naar 50km/h (niet zo gek als je bedenkt dat er een flinke bocht bij de uitgang komt en rechtstreeks eindigt bij een kruising (die je tot op het laatste moment NIET kunt zien).
M.a.w. zelfs in de tunnel ben je flink aan het afremmen op zowel motor als mechanische remmen. Anders eindigt het verhaal met RIP.


Ik zie veel mensen, ook bergbewoners, “continu“ met de remlichten aan een bert af gaan. Zeker bij automaat-rijders.
Idd. Wat dat betreft mis ik die oude O2 2.0 TDI. Die remde wel voldoende af op het blok.
Alleen dat dieselblok deed er nog langer over om op te warmen...
 

eriktv

Forumguru
Ik moest afgelopen januari bij -15 heel steil omhoog wegrijden bij ons wintersporthuis in Turracher Höhe. Spekglad, zelfs met kettingen kwam ik slechts niet zonder wat wielspin weg en de auto stonk gigantisch (dikke dieselwalm) toen ik eindelijk weg was. Had hem wel een tijdje stationair laten lopen, maar het voelde als zware mishandeling.

Twee maandjes later was ik aan de beurt voor vliegwiel, koppelingen en verstuivers. Ik heb sterk het vermoeden dat het weliswaar niet alleen hierdoor kwam, maar dat het wel een hele flinke druppel is geweest die de emmer over deed lopen.. In Tsjechië zijn ze ook altijd dol op onze occasions: eerlijke kilometerstand, goed onderhouden en weinig bergen of pekel gezien!
 
Bovenaan Onderaan