Motor loopt niet lekker na vervangen distributieriem 1.2tsi

serum

Forumguru
Ja. Penbobines kunnen heel lang half werken is mijn ervaring. Ik heb op onze V50 jaren lang een stotter gehad bij koud weer; als je van het gas ging om uit te rollen en weer iets gas gaf om op te pakken had ik sporadisch een stotter. Maar alleen als het buiten koud was.
Later werd het probleem dusdanig erg dat er foutmeldingen om de hoek kwamen en na het verplaatsen van die misfire bobine verplaatste het probleem mee. Na het vervangen van 1 bobine was het jarenlang lopende 'probleem' volledig verdwenen. En bij een andere auto hadden we 5 nieuwe bougies het probleem dat 1 van de 5 bougies geknapt was op de overgang naar het montagedeel. Deze had ook ook een sporadisch onregelmatige loop bij het uitrollen/rustig rijden.

Als het probleem op alle 4 cilinders is 1 defecte penbobine uitgesloten inderdaad. Maar is hij goed uitgelezen? De vraag van Hemi is een goed uitgangspunt. Maar 2x 4 bougies die hetzelfde probleem geven rammelt ook. Misschien toch de timing? Elders naartoe voor een 2nd opinion?

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Uit de tekst begrijp ik dat het slechter lopen als was vóór dat de bougies vervangen waren en dat het ná het vervangen al wat beter ging.

"Bij het uitlezen bleek er een storing te zijn voor misfire van alle vier de bougies. Daarop hebben we alle vier de bougies vervangen. De motor draait nu mooier, maar houdt nog steeds in en schokt vooral bij lage toeren."

• Leuk
Waarderingen: Tees

serum

Forumguru
Ja, maar opgelost is het niet. En is het objectief of subjectief? 'mooier draaien' is niet 'goed draaien' laat staan 'perfect'
Met verse olie in de bak en de motor vind ik de auto ook 'soepeler aanvoelen' terwijl je eigenlijk wel weet dat het waarschijnlijk onzin is. net zoals 'een distributieriem bij 110k vervangen voelt gewoon beter als bij 240k'

Bovenaan Onderaan