Motor en olietemperatuur te laag 1.4 tsi

64rhfx

Senior Member
Hallo allemaal.

Gisteren vroor het en kwam de koelwater temperatuur maar af en toe op 90 graden als ik 130 reed. Zodra ik gas losliet zakte hij weer naar de 70 en bij 105 kwam hij niet hoger dan 70 graden. Ik begrijp dat er twee thermostaten in de 1.4 tsi zitten. De olietemperatuur bleef ook maar op 75 graden. Verbruik was ook behoorlijk hoog..
Wat geven jullie voor advies want ik hoorde dat een thermostaat makkelijk te vervangen is en de andere in de waterpomp zit.
1: Makkelijk te vervangen thermostaat vervangen.
2; De thermostaat in de waterpomp vervangen.
3: Alles vervangen, dus ook de pomp?
145.000 op de teller.
Heeft iemand ook een idee wat de kosten zoal zijn?

Groet en alvast fijne feestdagen, Alex
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik zou eerst eens beginnen met het laten uitlezen, alvorens op de gok delen te gaan vervangen…
 

eriktv

Forumguru
Heb je een DSG? Vergeet dan in de diagnose niet dat die (soms?) een eigen thermostaat heeft. Ik weet niet of dat voor alle varianten geldt, maar het was voor onze 2.0TDI DSG-6 wel het geval. Beide thermostaten waren kapot bij ons. Waarschijnlijk was die van de DSG al langer kapot, maar heb ik dat niet gemerkt.
 

64rhfx

Senior Member
Nee, 6 bak. Maar als er iemand op dit forum mij kan helpen en het evt repareren graag. In lelystad wekenlang alle garages vol en met koude motor rijden is niet zo leuk.
 

Tees

Donateur
Ik zou kijken in het VAG-COM topic of er iemand bij je in de buurt woont die m kan uitlezen. Overigens wil je lokale garage dat meestal ook wel doen tussendoor, kost ze 5 minuten. Wel even vragen naar de codes dan.
 

64rhfx

Senior Member
Morgen eerst even langs carstad. Zij sluiten wel, maar willen misschien nog wel uitlezen. Hij zuipt ook benzine.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Zet anders voorlopig een stuk karton of iets dergelijks voor (een deel van) je radiateur om de motor sneller op te warmen, en makkelijker op temperatuur te houden.
 

catch me

Forumguru
Als het een octavia 3 1.4 tsi betreft....dan heb je denk ik een waterpomp met 2 thermostaten in één zitten, aangedreven door een klein tandriempje.
Op de cilinderkop boven de versnellingsbak zeg maar.
Daar kan t probleem inzitten idd
 

64rhfx

Senior Member
Daar ben ik ook bang voor. En is er iemand die weet wat mij aan kosten te wachten staat dan?
 

catch me

Forumguru
De kosten kunnen aardig uiteen lopen denk ik, prijzen van een een waterpomp compleet en merk, type etc zijn al aardig verschillend.
Dan wie gaat m monteren? Dealer of?
Heb zelf half jaar geleden complete set gekocht voor 180,- maar heb m als reserve en montage doe/kan ik zelf.
Wat een dealer of andere garage berekend voor montage geen idee, denk dat t meest verstandige is uit laten zoeken wat t probleem is en dan een prijsopgave opvragen bij een of meerdere bedrijven
 
Bovenaan Onderaan