Morgen onderhoudsbeurt, snap t ff niet... spoedje!

Freakin

Actief lid
Hey,

Hopelijk leest iemand dit vanavond nog en kan mij verder helpen.

Morgen heb ik een afspraak staan bij de dealer voor APK keuring en onderhoud volgens het boekje. Nou pakte ik dit stempel boekje er net bij en zag het volgende staan:

2005: gekocht 1e eigenaar.
8-2006: grote beurt
11-2007: grote beurt
7-2009: kleine beurt+riem
6-2010: kleine beurt (bij aankoop door mij)

Nu zie ik onder elke beurt staan dat de volgende beurt pas na 2 jaar hoeft (of 30.000 km).
Mijn auto heeft dus vorig jaar een beurt gehad en ik heb er pas 11000 km mee gereden.

Hoeft mijn auto dus echt pas in 2012 een beurt??? En zijn die 2 kleine beurten achter elkaar in dit geval wel veilig? In 2007 is dan de laatste grote beurt geweest..

Wie helpt me verder (en bespaart me wellicht een onnodige beurt)???

THANKS!!

p.s. gegevens auto in signature!

darkprojectx

Forumguru
normaal wisselen de kleine en grote beurten elkaar af.
De auto kan zo vaak als hij wil roepen dat hij een beurt nodig heeft, maar het is aan jou of hij die krijgt.
Zoals je in de geschiedenis ziet heeft de vorige eigenaar ook niet iedere beurt laten doen (of niet bij de dealer, of niet laten stempelen)

haggard

Senior Member
Sommige motoren in de O2 hebben een zogenaamde variablele onderhouds interval.... Dat betekend dat er pas na 30000km of 2 jaar (nagelang het eerste voorkomt) een beurt nodig is.... Echter is het bij deze motoren van belang dat er de juiste olie in wordt gegooid... dus geen standaard olie maar specifieke longlife olie. Dus geen standaard 5W40 maar 5w30 moet erin...
Zelf ook zo'n motor met een VOI en de gararge waar ik onderhoud heb laten plegen had dus mooi de verkeerde olie erin gegooid.... Dag later weer terug gegaan met boekjes en motorgegevens en overleg gehad met de olie leverancier. Uiteindelijk hebben ze de olie er toch maar weer uit laten lopen om er alsnog de juiste in te gooien.... Dus let op wat ze er in gooien!!!!

Bij een motor met VOI mag er volgens het boekje maximaal een halve liter gewone olie worden bijgevuld indien het olie niveau niet meer op pijl is (dus bijvoorbeeld in noodgevallen wanneer er geen longlife olie te krijgen is (is namelijk niet overal zomaar verkrijgbaar)).
Ook staat erbij dat indien gewone olie in een motor met VOI wordt gegooid er schade aan je motor kan onstaan...

Je moet dus zien te achterhalen wat voor type motor je hebt (zie skodaboekje met een sticker met allemaal nummers) en wat voor olie er de laatste onderhoudsbeurt er is ingegooid... is dat 5W40 dan moet je onderhoud laten plegen of in ieder geval olie later verversen/oliefilter vervangen.
Aangezien je ook op gas rijdt zou ik ervoor kiezen om gewoon elk jaar te gaan voor een beurt... bij gas kunnen veel leidingen uitdrogen en krijgt de motor meer te verduren...

Freakin

Actief lid
Voor de goede orde: mijn auto heeft niet zelf aangegeven dat er onderhoud nodig is... Dacht bij de APK gewoon een beurtje uit te moeten voeren.

Ga ik voor een grote of kleine beurt?

Bedankt allemaal!

haggard

Senior Member
Aangezien je auto de laatste keren alleen een kleine beurt heeft gehad zou ik toch voor de grote beurt gaan...
Bij een kleine beurt worden niet alle dingen nagekeken/ververst die bij een grote beurt wel gebeuren...

Falcon

Donateur
En misschien is het ook handig om even bij een gasboer je gasinstallatie na te laten kijken. Kost geen drol volgens mij, maar kan met jouw km-stand wel voordelen hebben.

Freakin

Actief lid
Hello, daar ben ik weer..

Nou, de auto vanmorgen afgeleverd bij de garage en meteen even navraag gedaan voor wat betreft de onderhoudsbeurten. En, je raadt het nooit.. De dealer gaf me te kennen dat er helemaal geen onderhoud nodig is op dit moment! De auto(-onderdelen) zijn gemaakt om 2 jaar of 30.000km mee te gaan en hij vond het onzin om onnodige kosten te maken voor een beurt terwijl de auto in topconditie verkeerd!

Samen met de dealer hebben we het lijstje met reparaties vanaf km stand nul nagelopen en bekeken wat er wel of niet vervangen is in het verleden. Er was hieruit geen enkele reden om nu onderhoud te plegen. Alles was altijd netjes op tijd vervangen.

Daarom maar gevraagd om een inspectiebeurt, zodat er wellicht toch dingen gevonden worden die wel gerepareerd kunnen worden.
De dealer belde me net op om te melden dat 1) de APK goed gegaan was, 2) er 1 litertje olie bij moest en 3) het luchtfilter vervangen moest worden. Totale kosten inclusief leenauto: 115 euro.

Dus bij deze: DIKKE PLUIM VOOR DE SKODA DEALER!

Met mijn alfa 156 mocht ik 2x per jaar rond de 1200 euro aftikken :(

Falcon: goeie tip, ik ga even navragen waar ze de gasinstallatie normaal gesproken in onderhoud brengen. Thanks!

Bovenaan Onderaan