Momensleutel

PC-fre@k

Banned
Ik wil graag voor dat ik mijn nieuwe GL krijg en de winterbanden klaar leg een momentsleutel aanschaffen. Bij mijn huidige stalen velgjes neem ik het niet zo nauw, vast, vaster, echt vast zeg maar...

Nu heb ik al diverse websites bezocht en kom ik termen als 1, 1/4, 1/2. 3/8" en 10-50 Nm tegen. Wat is het verschil (bij een wateraansluiting gebruik je die termen ook) maar bij een luxe dopsleutel? En nog belangrijker, welke moet ik hebben? Hoe hard moet ik de bouten vastzetten?

Ik wil nou ook weer niet de goedkoopste kopen die na 2 seizoenen kapot is, en gok zomaar dat m'n vader hem ook gaat gebruiken. Iemand een advies?

Heb o.a. op de volgende website gekeken: http://toolsonline.nu/advanced_search_result.php?keywords=momentsleutel&x=0&y=0

FredV

Banned
Nu heb ik al diverse websites bezocht en kom ik termen als 1, 1/4, 1/2. 3/8" en 10-50 Nm tegen. Wat is het verschil (bij een wateraansluiting gebruik je die termen ook) maar bij een luxe dopsleutel? En nog belangrijker, welke moet ik hebben? Hoe hard moet ik de bouten vastzetten?
10-50Nm geeft de kracht aan. Die stel je in op je momentsleutel.
1 = 1 inch of ook wel 1" = 25,54 mm
1/2 = 1/2 inch of 1/2" = 12,75 mm
ect.
Als je je wielmoeren of -bouten opmeet, weet je welke dopsleutelmaat je moet gebruiken, in mm of in inch.
Gebruik deze niet door elkaar, want ogenschijnlijk past de dop, maar geheid draai je de kop dol.

PC-fre@k

Banned
de inches bepalen dus de maat van de dop van de sleutel, dat heb ik eerder gezien. Maar ik neem aan dat het niet wil zeggen dat ik dan alleen die doppen kan gebruiken. Zeg maar dat je zo'n ander dopje op het vierkantje zet.

Ik neem aan dat alle Europese auto's met een bepaalde inch maat uitgerust zijn? Dat de grootte van de kop hierna verschilt snap ik natuurlijk wel. Ik zal eens gaan zoeken of ik advies nM's tegenkom.

FredV

Banned
Ja, op een kopbout in inches past alleen een dopsleutel met de overeenkomende inchmaat.
Maar grote kans dat je wielmoer een mm maat heeft.
(of bedoel je dat op de sleutel verschillende maten dopppen passen? ja ook dat)
Overigens zijn er wielmoeren (ik weet niet of dat bij de Skoda ook zo is) die met een plastic kapje zijn afgedekt.
Wellicht ten overvloede (maar ik heb het meegemaakt) dat afdekdopje wel eerst verwijderen voor je de dopsleutel erop zet.
De kruissleutel of in ieder geval het boordgereedschap van je auto heeft de bijpassende wielsleutel.

FredV

Banned
nog een toevoeging: voor de Fabia geldt dit:
Het voorgeschreven aantrekmoment van de wielbouten is bij stalen en lichtmetalen​
velgen 120 Nm.

Meer informatie vind je oa in de (online)handleiding op blz 194 ev

hemi24

Forumguru
Wielbouten: dop 17mm (=sleutelwijdte) 1/2" (=vierkant voor ratel/momentsleutel)
Momentsleutel: bijv. 60 - 300 Nm (=instelbaar aanhaalmoment) 1/2"(=vierkant voor dop)

Aanhaalmoment voor de velgen: 120 Nm. (kruislings aanhalen, d.w.z. bij vijf elke keer één overslaan totdat alle vijf gereed zijn).

PC-fre@k

Banned
Thanks, zal even op blz 194 kijken - helaas geen maat, wel goede info en plaatjes. Plastic doppen eraf is wel handig ja (heeft de GL ook), mn vader kwam er al achter bij zijn Zafira. Ik lag echt in een deuk :tongue:

De gemiddelde momentsleutel die ik tegenkom is 1/2 inch. Hoe zwaarder de Nm's kan des te groter de inches. Ik gok dus dat ik gewoon een maat kopbout moet kiezen (aan de hand van de nM) en de juiste dopsleutels erbij moet zoeken.

Edit: er is al een reactie :D

Mijn vermoeden klopte dus, 17mm dop kan ik er dan meteen bij kopen. Jij ook bedankt Hemi24!

hemi24

Forumguru
Bits en bytes ligt bij jou misschien gevoelig, maar voor een techneut is het gebruikelijker om Nm's te gebruiken... ;)

Ik denk dat het model van Skandia voor het gebruik wel zal volstaan.

PC-fre@k

Banned
Bit dr naast en je hangt inderdaad...

Hij zal in de meeste gevallen slechts 2x per jaar voor 2 auto's, 4 banden, 5 bouten voor aan de draaien. 2x2x4x5= 80 boutjes per jaar. Het belangrijkste is misschien hem een keer te ijken met een duurdere variant (om zeker te weten dat ik de juiste bits gebruik :tongue:) maar dit kan ik wel een keer aan mijn dealer vragen denk ik.

Ga dan dus zeer waarschijnlijk zo'n dopsleutelset (met ratel) en deze Skania momentsleutel kopen die echt alleen specifiek voor de auto ga gebruiken.
Dan heb je ook geen last van kromme of ontbrekende doppen (m'n broertje klust nogal graag aan zo'n schakelbromding).

O2_1.2TSI

Actief lid
@PC-fre@ck: Ik heb vrij recent deze (Mannesmann € 26,99) gekocht: Prima momentsleutel met een nauwkeurigheid van +/- 3% van de schaalwaarde.

PC-fre@k

Banned
Bedankt voor het advies, maar het ziet er zo goedkoop (lees: snel kapot) uit... Ik heb dan ook verhalen gelezen dat hoe vaker je zo'n goedkoop ding gebruikt hoe meer het gaat afwijken.

Hoe vaak heb je hem nu nodig gehad?

O2_1.2TSI

Actief lid
@PC-fre@ck: Valt mee 't is best een robuuste momentsleutel. Ik heb hem nu 1x gebruikt. Heel officieel moet je elke momentsleutel elk jaar kalibreren. Echter voor de wielmoeren van een auto komt het toch niet op een Nm nauwkeurig.

Bovenaan Onderaan