Mogelijkheden DAB-radio ter vervanging Swing

Rallye

Forumguru
Op eBay kwam ik deze advertentie tegen: http://www.ebay.co.uk/itm/Volkswage...4?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item19dd4c0156

De RCD 310DAB lijkt goed te passen bij mijn Octi II. Uit buitenlandse fora haal ik niet veel info.

Heeft iemand een idee van wat ik nodig zou hebben om deze radio in te bouwen ter vervanging van mijn Swing?

Ik voorzie problemen op de volgende de gebieden:
- aansluiten reeds aanwezige MDI (kan dat zonder moeilijkheden?);
- plaatsen DAB-antenne;
- heb ik nieuw frame/sierlijst nodig;
- afwezigheid stuurbediening (lijkt me niet per se nodig);
- kleur verlichting (pas die van een RNS310 bij de kleur van de verlichting in de Octavia II FL).

Mijn vragen zijn de volgende:
- heeft iemand in Nederland dit al eens gedaan (en dus mogelijk een oplossing voor de door mij gesignaleerde problemen)?
- heb ik mogelijke problemen over het hoofd gezien?

Cordoba

Forumguru
De hoeken lijken rond als van alle nieuwere VAG-modellen, dus daar verwacht ik geen probleem. (Bij oudere modellen met vierkante hoeken, past het wel, maar heb je ruimte over in de hoeken)

De verlichting zal waarschijnlijk blauw zijn (gezien het voor VW bedoeld lijkt) of op zijn best wit. Als je de kleur in zou kunnen stellen of vooraf kiezen, geven ze dat meestal wel aan, dus ik ga er vanuit dat dit hier niet het geval is.

Tenslotte is de vraag of het echt aftermarket is, of eigenlijk voor VW gefabriceerd. Als het echt aftermarket is, is het ook niet nodig om de code in de ECU aan te passen (omdat de ECU de vrijgave van de radio dan niet regelt). Als het bedoeld is als VW-product, heb je kans dat de code in de ECU-gezet moet worden, wil ie gaan werken in de Skoda. Dat is wel iets wat je vooraf even goed uit moet zoeken.

DAB-antenne lijkt me niet echt een probleem, er zijn er ook die zelf hun antenne vervangen door bijv. een shark fin, zonder problemen. Dat zie ik meer als een lastige klus, dan als een echt probleem.

andrehj

Forumguru
Zelf geen ervaring hiermee, maar wellicht wel een antwoord op je vragen:
- aansluiten reeds aanwezige MDI (kan dat zonder moeilijkheden?);
Volgens mij moet die zonder problemen kunnen. Wel zal aanmelden m.b.v. VCDS nodig zijn.

- plaatsen DAB-antenne;
Er zijn after-market DAB antennes te koop die je ergens op een ruit kunt plakken. In de shark-fin zal niet gaan, want v.z.i.w. zijn die er (van Skoda) niet met DAB ontvangst. Bij de S2 zit de DAB-antenne bijvoorbeeld in de achterruit (als je een S2 met DAB ontvangst hebt tenminste).
Hier vind je een aardig overzicht:
http://www.dabonwheels.co.uk/DAB_car_aerials.html
Technisch beste oplossing is volgens mij de Hirschmann Auta 16V DAB. Maar ik weet niet of die op je dak past op het bestaande antennegat.

- heb ik nieuw frame/sierlijst nodig;
Misschien wel, maar dat lijkt me je kleinste probleem.

- afwezigheid stuurbediening (lijkt me niet per se nodig);
idd.

- kleur verlichting (pas die van een RNS310 bij de kleur van de verlichting in de Octavia II FL).
Die zal wel VW-blauw zijn. Kun je geen Amundsen+ met DAB vinden?

Bovenaan Onderaan