Mogelijke Bandenmaten Rapid

Derk GTT

Nieuw lid
Even om af te sluiten.

Besloten toch maar de 215-45-16´s aan te schaffen.

Waren wel wat prijzig rond de 140,- per stuk, maar hoop dat ze het waard zijn. De Continental Ultra Contacts 90V serie genomen vanwege het zuiniger label dan de 86H. (B ipv C). Eigenlijk meer voor EV´s met een max belasting van 600kg per band. Ze zullen het vast naar hun zin hebben onder een Rapid van nog geen 1100kg totaal gewicht. :giggle:

Bij de hobbyclub om laten leggen en meteen weer even zelf olie en filter vervangen. Totaal 80,- incl. olie, filter en nieuwe ventielen.

Was weer heerlijk stil in de auto en volgens mij ook wat zuiniger, maar dat ga ik de komende tijd verder uitzoeken.
 

jadatis

Nieuw lid
Heb een koude druk/ aslastdraagvermogenslijst gemaakt voor deze band.
Vooraan met maximale reserve, waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn. Daarvoor 90% van uitgerekende aslast voor max 160 kmpu. Achteraan zonder reserve, dus geeft 100% .
Dus max 160 kmpu aanhouden dan, niet zo moeilijk denk ik

Dat de 90 loadindex zuiniger is dan de 86 loadindex , is denk ik vanwege iets minder oppervlak op de weg bij zelfde invering.
Maar geeft weer minder grip.
mogelijk ook omdat ze wat gespeeld hebben met hogere druk tijdens testen, om positiever beeld te geven.

Dus je moet zelf de beste balans afwegen , tussen comfort/grip en zuinigheid/ rijgedrag.
Nu dus alleen nog even je aslasten in de belading, zoals je rijdt ( dus ook personen) 99% nauwkeurig bepalen, en zoeken in voorste kolom.
Succes daarmee , het grootste struikelblok in het geheel, en jouw verantwoording.

Koude druk is als de temperatuur van het gasmengsel in de band hetzelfde is als de buitenlucht. En dat is als lang genoeg niet mee gereden, en geen externe factoren, als zonneschijn op de band.

Je schrijft 1100 kg, maar dat zal leeggewicht zijn, en hoe is dat verdeeld over de assen.


max res/ bij 20 gr C/ zonder reserve
Aslast / koude druk/ Aslast
563kg/ 1,4 bar/626kg
599kg/ 1,5 bar/665kg
633kg/ 1,6 bar/704kg
668kg/ 1,7 bar/743kg
703kg/ 1,8 bar/781kg
738kg/ 1,9 bar/820kg
772kg/ 2,0 bar/858kg
807kg/ 2,1 bar/896kg
841kg/ 2,2 bar/934kg
875kg/ 2,3 bar/973kg
909kg/ 2,4 bar/1011kg
944kg/ 2,5 bar/1048kg
978kg/ 2,6 bar/1086kg
1012kg/ 2,7 bar/1124kg
1046kg/ 2,8 bar/1162kg
1080kg/ 2,9 bar/1200kg/ referentiedruk
1113kg/ 3,0 bar/1237kg
1147kg/ 3,1 bar/1275kg
1181kg/ 3,2 bar/1312kg
1214kg/ 3,3 bar/1349kg
1248kg/ 3,4 bar/1387kg
1282kg/ 3,5 bar/1424kg/ vaak maxcold op bandwang
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Derk GTT

Nieuw lid
Mooie lijst.

Dat ze mogelijk iets minder grip kunnen hebben dat zou kunnen. Aangezien ze verder daar wel hoog op scoren maak ik me daar niet teveel druk om.

1100kg zal leeg zijn inderdaad. Rij meestal in mijn eentje voor WW.

Aangezien ik van de extremen ben staan ze nu weer netjes op 3,5 bar.

Dank voor de info.
 

jadatis

Nieuw lid
Heb je dan met 3,5 bar niet het comfort van een oude legertruck. Maar ja, ben je aan gewend al dan.

2,7 bar voorziet 1000 kg per as met alle reserve, dus zal ook wel acceptabel brandstofverbruik geven.
 

Derk GTT

Nieuw lid
Is inderdaad hard, maar aangezien de wegen hier biljardlakens zijn geen probleem.

2,7 zal inderdaad ook vast prima werken.

Bij de vorige banden zelfde druk gebruikt en totaal geen extra slijtage midden op de band. Had dit inderdaad wel verwacht maar bleek niet zo te zijn.
 

jadatis

Nieuw lid
Bij een radiaalband kun je een heel eind hoger gaan in de druk voordat middenbaanslijtage optreedt.
Die plaatjes, die je daarvan ziet zijn nog van de oude diagonaal-banden.

Toch al eens gelezen van Tesla in de beginjaren, die ook zeer hoge drukken voorschreef, dat middenbaan-slijtage optrad.
 

Tees

Donateur
Ik zou echt niet meer dan 0.5 bar van de, voor jouw auto en belading, voorgeschreven druk af blijven. Die ongelijkmatige slijtage heb je ook bij radiaalbanden zeker nog steeds wel, maar er is idd meer tolerantie dan vroeger. Maar belangrijker is de grip op de weg: bij de meeste banden en in de meeste situaties meer dan voldoende. Maar veiligheid gaat natuurlijk vooral over de extreme situaties waar je (meestal onbedoeld) op of over de randen van de grip gaat. Dan maakt je bandendruk wel degelijk uit. En 3.5 bar op een Rapid is wel echt heel hoog.
 

hemi24

Forumguru
Of misschien eens kritisch naar je bandenspanningsmeter kijken; want met die spanning op een dergelijke band ga je dit echt wel terugzien v.w.b. het slijtagepatroon.
Los van het comfort, zul je ook minder grip hebben en breng je daardoor niet alleen jezelf in gevaar maar ook de mensen om je heen!

(n)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan