mogelijke aanschaf Yeti..aantal vragen

hallo,

Wij zijn aan het nadenken om onze huidige auto in te ruilen voor een nieuwe Yeti. Het zou dan gaan om een 1.2 TSI Elegance met als opties de Columbus, vision pakket, parkeer assistent en panoramisch dak. (en nog wat kleinigheidjes)
Ik heb echter nog een heel aantal vragen die de ervaringsdeskundigen hier wellicht kunnen beantwoorden.

1) zijn de parkeersensoren uitschakelbaar?
2) past er een fiets door de laad opening (niet om regulier een fiets mee te nemen, maar meer voor als hij kapot is en ik naar de fietsenmaker moet)?? Of is een trekhaak plus fietsendrager dan toch veel toch handiger??
3) heb je veel last van zoninval op je dash bord met het panoramisch dak? en zo ja,is dit dak dan eventueel te blinderen?
4) Hoe gedraagt zich het panoramisch dak in de winter,mbt vorst en klimaat in de auto?
5) Als ik de Columbus neem is het dan ook nog noodzakelijk om de bluetooth optie te nemen (a 350) om handsfree te bellen? Of heeft de Columbus deze aan boord?
6) Ik maak me wat zorgen overde diefstal gevoeligheid van de Columbus, de dealer geeft aan dat hij hem kan laten etsen wat het risico aanzienlijk zou verlagen...iemand ervaring mee?
7) is de Columbus geschikt om met een (eventueel aftermarket) achteruitrij camera uitgerust te worden, of zal ik dan echt een ander systeem moeten nemen.
8) voegt de halfautomatische parkeer assistent echt wat toe of is het meer een "gimmick"?

Dit zijn ze tot nu toe, er zullen ongetwijfeld meer volgen :-) mocht je op een of meer vragen antwoord hebben dan hoor ik het graag.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat betreft de fiets, dat kun je wel schudden. In mijn vorige auto (Yaris Verso) kon je 2 fietsen van achteren naar binnen rijden. Bij de Yeti gaat dat niet, heb daarom nu dus een trekhaak met fietsenrek. Voordeel is dat je binnen ruimte houdt en dat de fiets(en) stabiel staat (n)
 

Falcon

Donateur
hallo,

Wij zijn aan het nadenken om onze huidige auto in te ruilen voor een nieuwe Yeti. Het zou dan gaan om een 1.2 TSI Elegance met als opties de Columbus, vision pakket, parkeer assistent en panoramisch dak. (en nog wat kleinigheidjes)
Ik heb echter nog een heel aantal vragen die de ervaringsdeskundigen hier wellicht kunnen beantwoorden.

1) zijn de parkeersensoren uitschakelbaar?
2) past er een fiets door de laad opening (niet om regulier een fiets mee te nemen, maar meer voor als hij kapot is en ik naar de fietsenmaker moet)?? Of is een trekhaak plus fietsendrager dan toch veel toch handiger??
3) heb je veel last van zoninval op je dash bord met het panoramisch dak? en zo ja,is dit dak dan eventueel te blinderen?
4) Hoe gedraagt zich het panoramisch dak in de winter,mbt vorst en klimaat in de auto?
5) Als ik de Columbus neem is het dan ook nog noodzakelijk om de bluetooth optie te nemen (a 350) om handsfree te bellen? Of heeft de Columbus deze aan boord?
6) Ik maak me wat zorgen overde diefstal gevoeligheid van de Columbus, de dealer geeft aan dat hij hem kan laten etsen wat het risico aanzienlijk zou verlagen...iemand ervaring mee?
7) is de Columbus geschikt om met een (eventueel aftermarket) achteruitrij camera uitgerust te worden, of zal ik dan echt een ander systeem moeten nemen.

Dit zijn ze tot nu toe, er zullen ongetwijfeld meer volgen :-) mocht je op een of meer vragen antwoord hebben dan hoor ik het graag.

Vanuit mijn proefrit (:winkie:) kan ik je wel wat antwoorden geven:

1. Ja, maar de vraag is wel waarom jij dit zou willen?
2. In mijn optiek past de fiets erin, maar! ik zou het persoonlijk je niet aanraden. De dakbekleding etcetra is licht van kleur en het zou toch zonde zijn om door een fiets hier vieze vlekken te krijgen. Fietsenrek voor op de trekhaak laat ook nog eens 2 fietsen toe voor op vakantie.
3. Ik heb daar persoonlijk totaal geen last van gehad. En je kunt aan de binnenkant het panodak "dicht" doen, dus ik zie het probleem niet.
4. Geen idee
5. Ja ik dacht persoonlijk van wel.
6. Etsen of niet.. de Columbus is nu eenmaal diefstalgevoelig. Maar aan andere kant zie ik op dit moment nog maar weinig berichten van diefstal op het forum. In het noorden zou ik het prima aandurven, daarin tegen de randstad kan een uitdaging zijn. Er zijn trouwens genoeg alternatieven, maar ik krijg de indruk dat ze die ook jatten.
7. Geen idee.

Succes! En enjoy ;)
 

Multi1100

Actief lid
1) zijn de parkeersensoren uitschakelbaar?
Ja, ik gebruik het nogal eens, bijv. bij het in de garage rijden van de Yeti

2) past er een fiets door de laad opening (niet om regulier een fiets mee te nemen, maar meer voor als hij kapot is en ik naar de fietsenmaker moet)?? Of is een trekhaak plus fietsendrager dan toch veel toch handiger??
Ja, mijn fiets past er rechtop in (zie http://www.vittorio.nl/leveringsprogramma/vakantiefietsen, de zilver/rode vakantie fiets). Handigste is om het voorwiel er even uit te nemen en "achteruit" erin te zetten

3) heb je veel last van zoninval op je dash bord met het panoramisch dak? en zo ja,is dit dak dan eventueel te blinderen?
Totaal geen last van, glas is donker gecoat, en je hebt ook nog een binnenhemel.(soort doek wat ervoor schuift)

4) Hoe gedraagt zich het panoramisch dak in de winter,mbt vorst en klimaat in de auto?
Tot op heden prima, maar nog geen vorst gehad..
 
nog een vraag (zal hem ook even in start post editen):

- iemand ervaring met de halfautomatische parkeer assistent...is het nuttig en of meer een "gimmick"??
 

EdK

Forumguru
Las het goed is heb je tijdens de rijlessen leren inparkeren en beheers je dat goed, dus mijn inziens een gimmick.
En mbt de columbus als ik jou was zou ik hem er uit laten, want de ellende die je er van hebt bij diefstal...
Het is zonder meer een mooi systeem maar laat VAG eerst maar eens de diefstal gevoeligheid hierin verbeteren, en dat bewerkstellig je niet met graveren /alarm of 1 toerschroeven . En dan is er een mooie kap binnenkort te leveren maar dit is mijn inziens ook een lapmiddel dat zich nog moet bewijzen.

Dan kun je je beter orriënteren op de aftermarkt systemen met afneembaar scherm

En afname van de diefstal van de Columbus is zeker nog niet ter spraken.
Afgelopen zaterdag stond er weer een heel stuk in de regionale krant over diefstal van navigatie systemen en airbags en dat de gedupeerde hoofdzakelijk VAG auto's waren.
Dus bezin je nogmaals hierin en geloof niet alles wat je dealer hierover zegt, die wil alleen verkopen
 
Omdat ik een nekhernia heb, is de parkeerassistent voor mij zeker geen gimmic. Ik gebruik dit systeem weliswaar niet dagelijks, maar toch wel regelmatig en dat bevalt mij uitstekend. Voor mij voldoet dit systeem aan alle eisen.
Ik heb zelf voor een aftermarket systeem gekozen. ik heb een Zenec-2010 laten inbouwen (hierover zijn meerdere draadjes). In dit systeem zit een radio/versterker/navi/blue-tooth telefoon/CD speler en voor audio kan je allerlei bronnen gebruiken. (Usb, I-pod, SD-kaart). Tot heden bevalt mij dat prima.
 

Falcon

Donateur
Misschien wel een idee om Sonniboys erbij te bestellen. De Yeti heeft toch behoorlijk veel licht inval (niet alleen van het panodak ;)) en kan voor kinderen achterin erg vervelend zijn.
 

Tallguy

Forumguru
De Elegance heeft standaard de getinte ruiten achter. Ik denk niet dat je daar Sunnyboys voor nodig hebt.

Parkeersensoren kan je uitzetten ja. Gewoon op het knopje drukken om ze aan/uit te zetten.

Columbus en etsen: het etsen voorkomt uiteraard NIET dat ze 'm alsnog kunnen jatten met alle schade en ellende van dien. Hou daar aub wel rekening mee. Dat ding is nu eenmaal geliefd bij het dievengilde ivm veel opdrachten vanuit het oa het oostblok. Dan kan je beter de columbus vervangen door een type met een afneembaar frontje zodat je het minder aantrekkelijk maakt om je auto te molesteren. Lees ook het topic over het stelen van de Columbus in het Car audio, video, navigatie forum.

Qua BT voor je telefoon: ik heb een Fiscon Kufatec laten plaatsen. Integreert prima met het canbus systeem en dus je maxidot, radio (bij mij de Bolero) en je multi-functie stuur. Het is dus ook een optie.
 

hemi24

Forumguru
Niet dat het in de oorspronkelijke vragen stond, maar ik knal hem er toch maar even in:

Mijn O2 is ook voorzien van sunset (extra getinte ramen vanaf B-stijl), maar voor de kleine is dit toch niet voldoende als de zon even lekker om de hoek komt kijken.
Dus volkomen eens met Falcon: Sunniboys zijn een nuttige accessoire!

V.w.b. de BT: een Columbus kan veel, maar om te bellen moet je een BT-module bijbestellen, waarbij de Fiscon versie die Kensei achteraf heeft laten plaatsen geen verkeerde optie is!
Etsen zou je kunnen proberen, maar er zijn al ervaringen in dit forum dat dat geen garantie is op behoud van het mooie systeem!

Succes met de beslissingen!
 

Multi1100

Actief lid
Ik heb BT van Skoda zelf..bevalt uitstekend. Is er een specifieke reden dat jullie het achteraf bij hebben laten plaatsen of is dat alleen vanwege de pecunia geweest..
 

Erkens

Lid
Sensoren heb ik hoor, geeft netjes op mijn amundsen de afstand tot een object weer en gaat ook lekker piepen, maar een knopje om hem uit te zetten is er niet ;)
 

hemi24

Forumguru
Sensoren heb ik hoor, geeft netjes op mijn amundsen de afstand tot een object weer en gaat ook lekker piepen, maar een knopje om hem uit te zetten is er niet ;)

Als je af fabriek parkeersensoren aan de voorkant hebt, zit er in de rij knopjes onder de unit voor de klimaatinstelling een knopje met een symbool wat er ongeveer zo uit zou moeten zien: P)))
 

Erkens

Lid
Dus alleen voor de voorkant kan je hem uitzetten, best jammer want met een aanhanger wil ik hem achter juist uithebben... (ik las nergens in dit topic dat het om sensoren aan de voorkant ging ;) )
 

Captain Hook

Forumguru
Als je een aanhanger aangekoppeld hebt met de juiste connector. EN als de dealer de boel elektrisch correct heeft geïnstalleerd, dan worden de sensoren aan de achterzijde uitgeschakeld zodra je met een aanhanger achteruit rijdt...:koffie:
 

Erwin

Lid
Bij mijn Auto 1.2 TSI Elegance van oktober 2010 zit gewoon een knopje zoals Hemi 24 dit zo mooi heeft nagemaakt.

Op de Elegance uitvoering is pdc achter standaard aanwezig. Heb overigens wel een afneembare trekhaak mee besteld. Mischien is dit de reden dat wij een knopje hebben
 

Multi1100

Actief lid
heb hem ook op de ambition..zat er ook al in toen er nog geen trekhaak op zat. Klopt wat Hemi zegt, PDC voor, dan knopje, anders wordt je gek van dat gepiep in bijv. een file..
 

hemi24

Forumguru
Weet niet wat anderen in de file doen, maar mijn PDC wordt pas ingeschakeld als ik de achteruitversnelling inleg, dus helemaal geen gepiep in de file...

En alleen met PDC aan de voorkant heb je het bewuste knopje!
 
Bovenaan Onderaan