Mogelijke aanschaf Fabia Combi III... practische vragen van een numb

Geachte Denktank :sneaky:

Onze ouwe trouwe Opel Astra Station loopt op z'n eindje eind juli dus op zoek naar een recentere stationwagen voor voornamelijk locaal honden-vervoer. In het het kort onze situatie:
- Ik eind october 2023 met pensioen
- wij zoeken dus een jongere (onze Opel is van 2005), lichtere (MRB!), zuinige (Benzine prijzen!), minder vervuilende (Milieu Zones e.d) benzine (station)wagen. Dan denken wij aan een EURO6, CO rond de 100, praktisch verbruik 1:18 (de groeten met "Fabrieks-opgave" dat is uit de Fabeltjeskrant).

Druk aan het oriënteren voor iets vanaf zeg 2014 tot 2018. Dan moet het maar rond de 10.000 kosten want de occassion prijzen zijn absurd hoog hebben we gezien. A-segment valt af dat is gewoon te klein voor onze middel-slag honden. B-segment bied wat meer maar Hatch Backs allemaal een te hoge tildrempel (lees instaphoogte voor de honden). Bijkomende eis is dat we een vlakke laadvloer willen door de achterbank(en) neer te klappen, dus het gros valt door de half opstaande achterbanken meteen weer af, behoudens de Honda Jazz en Toyota Verso S die hebben dat wel maar die halen de Euro6 niet.
Ons rijgedrag: dit is onze tweede auto voor erbij, We wonen in de polder dus puur en alleen bedoeld voor locaal vervoer van de honden, lekker de polder of het bos in.. Ook voor de locale ritjes naar de Super en naar de bouwmarkt of tuincentrum. Veel 100km wegen zal deze auto niet te zien krijgen. De oude Opel zit op 6000 km per jaar heb ik teruggerekend. Dus een stille kilometervreter met een turbo lijkt mij al teveel, denk dat een 1.0 MPI ruim voldoende is voor ons.

Koffiedik kijken wat onze Leiders in Den Haag de komende jaren uit de hoge hoed gaan toveren m.b.t milieu en het ontmoedigen van die stinkende fossiele brandstof auto's... Omdat ik straks gepensioneerd ben moet ik me nu al gaan bezinnen om zo goedkoop als mogelijk mijn "nieuwe" auto te exploiteren de komende 8 jaren. Dan gaat mijn vrouw pas met pensioen en op dat moment gaan we eens zien hoe wij en de wereldsituatie er dan voorstaan. Wellicht rijden we tegen die tijd allemaal met paard en wagen :sneaky:. In onze actuele situatie kunnen wij ons geen electrisch vervoermiddel en bijbehorende aansluitingen veroorloven (oud huisje, geen geschikte aansluitwaarde etc.) kost nu een klein vermogen om alles te gaan updaten en daarvoor rijden we veel te weinig

Zodoende komen we toch steeds terug op de Fabia Combi van 2014>2018?? Scheelt ons 2 klassen minder in MBR en verzekering t.o.v de Opel Station, mooie cijfers m.b.t uitstoot/verbruik, en bovenal voldoende ruimte achterin. Heb uiteraard zitten vergelijken met de andere merken van dit onderstel: Renault voor mij geen optie (moet geen Frans), Seat Ibiza ST te laag en krap voor de lange mensch (wij allebei 186cm), VW Golf Variant te duur. En als alternatief de Opel Station van deze leeftijd: te duur net de VW in vaste lasten.

Wat willen we weten van de Fabia Combi:
- We zien foto's van de laadruimte, bij de 1 staan de rugleuningen van de achterbank schuin naar voren, bij de ander is het een vlakke vloer (??). Is dit per jaar of uitvoering verschillend of heeft die vlakke vloer te maken met het verwijderen van de achterbank-zittingen zodat de rugleuningen verzinken tot een vlakke vloer? Is het bij elke Fabia Combi mogelijk een vlakke vloer te creëren? Voor ons belangrijk.
- En met die vlakke vloer: kunnen de voorstoelen dan nog redelijk naar achteren zodat wij lange bonestaken nog engzins comfortabel kunnen zitten??
- En hoe zit het met de moderne veiligheids voorzieningen achterin de auto (wij niet gewend). Neem aan dat er Air Bags o.i.d achterin aanwezig zijn die dan niet geactiveerd mogen zijn als de honden erin zitten? Is dit apart in-uit te schakelen?
- Gezien onze locale ritjes op 60km wegen lijkt een Turbo/TSI een te dure overbodige luxe imho, beter een ongeblazen versie denk ik omdat ik zo lees dat die zuiniger is in ons geval op kortje stukjes, en een 3 of 4 cylinder maakt ons uberhaupt niet uit. Als het maar betrouwbaar en storingsvrij is.

Nou, lekkere lap tekst voor een Rookie :ROFLMAO:
Hopelijk kunnen jullie je verplaatsen in onze situatie. We zijn heel benieuwd naar de practische aanbevelingen en tips, waarvoor bij voorbaat hartelijk dank!!

Met vriendelijke groet,

Peter
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb helaas geen ervaring met de Fabia, maar je bent duidelijk op zoek naar veel ruimte voor relatief weinig geld, met een hoge betrouwbaarheid. Dan is op zich Skoda inderdaad een merk waar je waarschijnlijk wel kunt slagen. Hopelijk krijg je wat Fabia-specifieke reacties van andere forum-leden.

Maar gezien je vrij specifieke eisen, en het feit dat je met de Mini nog een fraaie auto hebt, ik zou ook eens bij Dacia kijken. En verder, heb je wel eens aan een bestelautootje gedacht, 2 zitplaatsen voorin, en een vlakke laadruimte, iets als een Caddy of zo? Ik kom op dat idee omdat een collega van me, ook met een grote hond, in zo'n ding rondrijdt, naast een andere wel fraaie/luxe auto, beetje dezelfde situatie als jij dus.
 
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
De hatchback heeft in ieder geval geen vlakke laadvloer, want de zitting van de achterbank kan niet plat. Ik meen me te herinneren dat dit bij de combi wel kan. Bij de combi kan je in ieder geval een dubbele laadvloer monteren om de laadruimte vlakker te maken. Ik ben overigens iets langer en kan prima zitten met de rugleuning van de achterbank neergeklapt.

Achterin zitten gordijnairbags en die kunnen niet uitgeschakeld worden. Je kan ze bij een garage wel onklaar laten maken, als je nooit mensen zal vervoeren.

De 1.0 zonder turbo zou ik vooral kiezen omdat hij goedkoop is in aanschaf, voor het verbruik zou ik het niet doen. Als ik op spritmonitor kijk, gebruiken de 1.0 MPI, 1.0 TSI en 1.2 TSI allemaal ongeveer hetzelfde. Ook volgens het boekje ontloopt het elkaar weinig.

Let erop dat alle opties aanwezig zijn die je wilt hebben. De instapversie heeft bijvoorbeeld geen cruise control.
 
Laatst bewerkt:

TDI_DSG

Senior Member
Wij hebben ook een fabia combi van 2017 gericht op hondenvervoer. Ik heb er een 2 zitter van gemaakt door de zittingdelen van de achterbank eruit te halen zodat de leuning echt vlak komt te liggen in voorover geklapte toestand. Echter helemaal een grote vlakte is de vloer dan zeker niet. De vloer van de 'normale' kofferbak ligt een 8-10 cm lager dan het deel waar de leuningen voorover geklapt zijn. Maar onze 2 flatcoats (formaat golden retriever voor de mensen die een flatcoat niet kennen) kunnen prima in de 'normale' kofferbak uit de voeten. Op de neergeklapte leuningen staan dan 2 kratten met daarin allerhande trainingsspullen / kleding voor mijn vrouw (de berijdster van de fabia). Laatst kwamen wij samen nog tot de conclusie dat een opvolger voor de fabia combi best nog wel eens een lastige keuze kan gaan worden. Dus we rijden maar lekker verder... Mocht je nog iets willen weten stel je vragen gerust.
 

Canon-Eye

Forumguru
heb je wel eens aan een bestelautootje gedacht, 2 zitplaatsen voorin, en een vlakke laadruimte
Herkenbaar, en warm aanbevolen. Zo hadden wij ooit een Citroën AK (a.k.a. besteleend 400kg) waarin ik onze boxer meenam letterlijk tot op het toenmalige Maasvlaktestrand, dwars door de kunstmatige "duinenrij". Wel een stukje vloerbedekking achterin neerleggen voor beter houvast onderweg...

Ander punt: die gordijnairbags achterin lijken mij weinig kwaad te kunnen voor de honden, want die komen niet zover naar binnen ('t woord zegt het al) zoals de frontairbags voor bestuurder en passagier wel doen. Sterker, ik denk dat ze bij bv. een zijwaartse koprol de honden juist bescherming bieden. Ik zou ze in elk geval zeker niet uit willen schakelen.
 
ik zou ook eens bij Dacia kijken. En verder, heb je wel eens aan een bestelautootje gedacht
Nee want Frans/Roemeens moet ik niet. En verder: Ja vanzelfsprekend maar de Caddy en Combo in benzineversie met weinig kilometers vanaf 2015 te duur in aanschaf en/of vaste lasten (verbruik/uitstoot/gewicht MRB) maar bedankt voor het meedenken!
Let erop dat alle opties aanwezig zijn die je wilt hebben.
Geen mag ook. Ben niet van de gadgets en tierelantijntjes. Less is better maar bedankt voor het meedenken!

letterlijk tot op het toenmalige Maasvlaktestrand, dwars door de kunstmatige "duinenrij"
Ow dat is voormalige Slufter 1.0 denk ik. Kwamen we nog weleens met onze honden in de Austin Metro :sneaky: Links het Stilte Gebied c.q Vogel Reservaat, recht voor je uit de Noordzee en Kite surfers met de snack car van Kap en achter je de batterijen opslag. Ietsje uitgebreid tegenwoordig.
die gordijnairbags achterin lijken mij weinig kwaad te kunnen voor de honden
OK dan, rek tussen de voor/achterstoelen en no worries. Bedankt voor het meedenken!
 
De vloer van de 'normale' kofferbak ligt een 8-10 cm lager dan het deel waar de leuningen voorover geklapt zijn.
Kijk daar kan ik wat mee :sneaky: Is een te verwaarlozen hoogteverschil imho met "grotere" honden. Bedankt voor het meedenken en succes met de Flatcoats (schoonzus/zwager hebben er 1. Leuk beessie)
 
Bovenaan Onderaan