Herr Dobermann
Lid
Geachte Denktank
Onze ouwe trouwe Opel Astra Station loopt op z'n eindje eind juli dus op zoek naar een recentere stationwagen voor voornamelijk locaal honden-vervoer. In het het kort onze situatie:
- Ik eind october 2023 met pensioen
- wij zoeken dus een jongere (onze Opel is van 2005), lichtere (MRB!), zuinige (Benzine prijzen!), minder vervuilende (Milieu Zones e.d) benzine (station)wagen. Dan denken wij aan een EURO6, CO rond de 100, praktisch verbruik 1:18 (de groeten met "Fabrieks-opgave" dat is uit de Fabeltjeskrant).
Druk aan het oriënteren voor iets vanaf zeg 2014 tot 2018. Dan moet het maar rond de 10.000 kosten want de occassion prijzen zijn absurd hoog hebben we gezien. A-segment valt af dat is gewoon te klein voor onze middel-slag honden. B-segment bied wat meer maar Hatch Backs allemaal een te hoge tildrempel (lees instaphoogte voor de honden). Bijkomende eis is dat we een vlakke laadvloer willen door de achterbank(en) neer te klappen, dus het gros valt door de half opstaande achterbanken meteen weer af, behoudens de Honda Jazz en Toyota Verso S die hebben dat wel maar die halen de Euro6 niet.
Ons rijgedrag: dit is onze tweede auto voor erbij, We wonen in de polder dus puur en alleen bedoeld voor locaal vervoer van de honden, lekker de polder of het bos in.. Ook voor de locale ritjes naar de Super en naar de bouwmarkt of tuincentrum. Veel 100km wegen zal deze auto niet te zien krijgen. De oude Opel zit op 6000 km per jaar heb ik teruggerekend. Dus een stille kilometervreter met een turbo lijkt mij al teveel, denk dat een 1.0 MPI ruim voldoende is voor ons.
Koffiedik kijken wat onze Leiders in Den Haag de komende jaren uit de hoge hoed gaan toveren m.b.t milieu en het ontmoedigen van die stinkende fossiele brandstof auto's... Omdat ik straks gepensioneerd ben moet ik me nu al gaan bezinnen om zo goedkoop als mogelijk mijn "nieuwe" auto te exploiteren de komende 8 jaren. Dan gaat mijn vrouw pas met pensioen en op dat moment gaan we eens zien hoe wij en de wereldsituatie er dan voorstaan. Wellicht rijden we tegen die tijd allemaal met paard en wagen
. In onze actuele situatie kunnen wij ons geen electrisch vervoermiddel en bijbehorende aansluitingen veroorloven (oud huisje, geen geschikte aansluitwaarde etc.) kost nu een klein vermogen om alles te gaan updaten en daarvoor rijden we veel te weinig
Zodoende komen we toch steeds terug op de Fabia Combi van 2014>2018?? Scheelt ons 2 klassen minder in MBR en verzekering t.o.v de Opel Station, mooie cijfers m.b.t uitstoot/verbruik, en bovenal voldoende ruimte achterin. Heb uiteraard zitten vergelijken met de andere merken van dit onderstel: Renault voor mij geen optie (moet geen Frans), Seat Ibiza ST te laag en krap voor de lange mensch (wij allebei 186cm), VW Golf Variant te duur. En als alternatief de Opel Station van deze leeftijd: te duur net de VW in vaste lasten.
Wat willen we weten van de Fabia Combi:
- We zien foto's van de laadruimte, bij de 1 staan de rugleuningen van de achterbank schuin naar voren, bij de ander is het een vlakke vloer (??). Is dit per jaar of uitvoering verschillend of heeft die vlakke vloer te maken met het verwijderen van de achterbank-zittingen zodat de rugleuningen verzinken tot een vlakke vloer? Is het bij elke Fabia Combi mogelijk een vlakke vloer te creëren? Voor ons belangrijk.
- En met die vlakke vloer: kunnen de voorstoelen dan nog redelijk naar achteren zodat wij lange bonestaken nog engzins comfortabel kunnen zitten??
- En hoe zit het met de moderne veiligheids voorzieningen achterin de auto (wij niet gewend). Neem aan dat er Air Bags o.i.d achterin aanwezig zijn die dan niet geactiveerd mogen zijn als de honden erin zitten? Is dit apart in-uit te schakelen?
- Gezien onze locale ritjes op 60km wegen lijkt een Turbo/TSI een te dure overbodige luxe imho, beter een ongeblazen versie denk ik omdat ik zo lees dat die zuiniger is in ons geval op kortje stukjes, en een 3 of 4 cylinder maakt ons uberhaupt niet uit. Als het maar betrouwbaar en storingsvrij is.
Nou, lekkere lap tekst voor een Rookie
Hopelijk kunnen jullie je verplaatsen in onze situatie. We zijn heel benieuwd naar de practische aanbevelingen en tips, waarvoor bij voorbaat hartelijk dank!!
Met vriendelijke groet,
Peter
Onze ouwe trouwe Opel Astra Station loopt op z'n eindje eind juli dus op zoek naar een recentere stationwagen voor voornamelijk locaal honden-vervoer. In het het kort onze situatie:
- Ik eind october 2023 met pensioen
- wij zoeken dus een jongere (onze Opel is van 2005), lichtere (MRB!), zuinige (Benzine prijzen!), minder vervuilende (Milieu Zones e.d) benzine (station)wagen. Dan denken wij aan een EURO6, CO rond de 100, praktisch verbruik 1:18 (de groeten met "Fabrieks-opgave" dat is uit de Fabeltjeskrant).
Druk aan het oriënteren voor iets vanaf zeg 2014 tot 2018. Dan moet het maar rond de 10.000 kosten want de occassion prijzen zijn absurd hoog hebben we gezien. A-segment valt af dat is gewoon te klein voor onze middel-slag honden. B-segment bied wat meer maar Hatch Backs allemaal een te hoge tildrempel (lees instaphoogte voor de honden). Bijkomende eis is dat we een vlakke laadvloer willen door de achterbank(en) neer te klappen, dus het gros valt door de half opstaande achterbanken meteen weer af, behoudens de Honda Jazz en Toyota Verso S die hebben dat wel maar die halen de Euro6 niet.
Ons rijgedrag: dit is onze tweede auto voor erbij, We wonen in de polder dus puur en alleen bedoeld voor locaal vervoer van de honden, lekker de polder of het bos in.. Ook voor de locale ritjes naar de Super en naar de bouwmarkt of tuincentrum. Veel 100km wegen zal deze auto niet te zien krijgen. De oude Opel zit op 6000 km per jaar heb ik teruggerekend. Dus een stille kilometervreter met een turbo lijkt mij al teveel, denk dat een 1.0 MPI ruim voldoende is voor ons.
Koffiedik kijken wat onze Leiders in Den Haag de komende jaren uit de hoge hoed gaan toveren m.b.t milieu en het ontmoedigen van die stinkende fossiele brandstof auto's... Omdat ik straks gepensioneerd ben moet ik me nu al gaan bezinnen om zo goedkoop als mogelijk mijn "nieuwe" auto te exploiteren de komende 8 jaren. Dan gaat mijn vrouw pas met pensioen en op dat moment gaan we eens zien hoe wij en de wereldsituatie er dan voorstaan. Wellicht rijden we tegen die tijd allemaal met paard en wagen
Zodoende komen we toch steeds terug op de Fabia Combi van 2014>2018?? Scheelt ons 2 klassen minder in MBR en verzekering t.o.v de Opel Station, mooie cijfers m.b.t uitstoot/verbruik, en bovenal voldoende ruimte achterin. Heb uiteraard zitten vergelijken met de andere merken van dit onderstel: Renault voor mij geen optie (moet geen Frans), Seat Ibiza ST te laag en krap voor de lange mensch (wij allebei 186cm), VW Golf Variant te duur. En als alternatief de Opel Station van deze leeftijd: te duur net de VW in vaste lasten.
Wat willen we weten van de Fabia Combi:
- We zien foto's van de laadruimte, bij de 1 staan de rugleuningen van de achterbank schuin naar voren, bij de ander is het een vlakke vloer (??). Is dit per jaar of uitvoering verschillend of heeft die vlakke vloer te maken met het verwijderen van de achterbank-zittingen zodat de rugleuningen verzinken tot een vlakke vloer? Is het bij elke Fabia Combi mogelijk een vlakke vloer te creëren? Voor ons belangrijk.
- En met die vlakke vloer: kunnen de voorstoelen dan nog redelijk naar achteren zodat wij lange bonestaken nog engzins comfortabel kunnen zitten??
- En hoe zit het met de moderne veiligheids voorzieningen achterin de auto (wij niet gewend). Neem aan dat er Air Bags o.i.d achterin aanwezig zijn die dan niet geactiveerd mogen zijn als de honden erin zitten? Is dit apart in-uit te schakelen?
- Gezien onze locale ritjes op 60km wegen lijkt een Turbo/TSI een te dure overbodige luxe imho, beter een ongeblazen versie denk ik omdat ik zo lees dat die zuiniger is in ons geval op kortje stukjes, en een 3 of 4 cylinder maakt ons uberhaupt niet uit. Als het maar betrouwbaar en storingsvrij is.
Nou, lekkere lap tekst voor een Rookie
Hopelijk kunnen jullie je verplaatsen in onze situatie. We zijn heel benieuwd naar de practische aanbevelingen en tips, waarvoor bij voorbaat hartelijk dank!!
Met vriendelijke groet,
Peter