Mistlicht

MarcoO2

Forumguru
Ik heb zojuist nog eens gekeken, omdat ik aan mezelf ging twijfelen. Maar ik had gelijk: in mijn pré-FL-Octavia brandt een groen lampje op het dashboard als ik mijn dimlichten aan heb. Als ik vervolgens ook mijn mistlichten vóór aan doe, gaat er géén extra lampje branden op het dashboard, alleen op de draaiknopwordt het symbooltje felgroen. Pas als ik mijn mistachterlichten aan doe, krijg ik een oranje melding op mijn dashboard.

Conclusie: ik kan op mijn dashboard geen verschil zien tussen dimlicht voor en mistlicht voor, en het groene lampje op de draaiknop zit precies achter de rand van mijn stuur... dus die zie ik ook niet.

Captain Hook, in het stukje tekst wat jij laat zien uit het instructieboekje staat achter het symbooltje voor "mistlicht voor" een sterretje. Waar verwijst dat naar?
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, of "afhankelijk van uitrustingsniveau", of "niet op het dashboard maar op de draaiknop..." :winkie:
 

MarcoO2

Forumguru
Was nu nieuwsgierig genoeg om even in het boekje te gaan kijken: volgens de informatie op blz 55 zou bij een FL-model inderdaad een lampje moeten branden op het dashboard in plaats van op de schakelaar. Ga nu nog even zoeken naar de pré-FL.
 

Captain Hook

Forumguru
Captain Hook, in het stukje tekst wat jij laat zien uit het instructieboekje staat achter het symbooltje voor "mistlicht voor" een sterretje. Waar verwijst dat naar?
Dat sterretje geeft aan dat mistlichten voor optioneel zijn. M.a.w. lampje funktioneert alleen als er ook daadwerkelijk vóór-mistlampen inzitten... :winkie:
 

MarcoO2

Forumguru
Heb net ook het boekje voor de pré-FL gecheckt: en ook daar zou volgens blz. 64 een lampje moeten branden op mijn dash. En ja, ik heb mistlampen vóór, maar geen lampje op mijn dash....... ben nu toch wel erg benieuwd naar ervaringen van anderen met een pré-FL-Octavia!
 

MarcoO2

Forumguru
Hij heeft het in ieder geval nog nooit gedaan, oftie er zit ga ik zo checken.

edit: net gecheckt, het zit er niet. Er zitten tussen de knipperlampjes van mijn richtingaanwijzers drie incoontjes. De middelste (groen) is mijn dimlicht, de rechter (oranje) is mijn mistachterlicht en de linkse (blauw) is mijn grootlicht.

Gaat bij degenen die er blijkbaar wél een lampje op het dash voor hebben dan ook het lampje op de draaiknop branden?
 

Wijnand850

Forumguru
Net even gecheckt: bij de mistlampen voor gaat alleen in de schakelaar een lampje feller branden, bij de mistlamp achter brandt er een oranje controlelampje naast het dimlichtlampje boven het infoscherm. Ik heb een elegance van 2005.
 

MarcoO2

Forumguru
Hé gelukkig, ik dacht al dat ik gek werd! :D Heb net even snel twee foto's gemaakt die (ondanks de lage kwaliteit) voor zich spreken.


22112011068.jpg 22112011069.jpg
 

MarcoO2

Forumguru
Kijk, foto's doen wonderen! Dat is in een Octa1, neem ik aan? En komt in datzelfde cluster dan een blauw lampje voor je groot licht?
 
nou heb ook maar ff twee foto's gemaakt (zag ik gelijk dat ik nog een klokje goed moet zetten)

Fabia 1 Combi, 1e afgifte sept 2002, maar volgens mij model 2001
mistlicht_fabiacombi.jpg

Octavia 2 FL Combi, 1e afgifte nov 2011:
mistlicht_octaviacombi.jpg


In beide gevallen dus op het dashboard lichtjes, moet bekennen dat ik niet naar de draaiknoppen heb gekeken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb juist vandaag opgelet bij mijn F1 combi uit mei 2003. Lampjes zijn net als bij traumaheli, en op de schakelaar licht het symbooltje van de mistlampen vóór feller op, na inschakelen. het symbooltje van het mistachterlicht op de schakelaar blijft gelijk bij aanzetten.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zag trouwens vandaag nog een hoop mensen rijden met de mistlampen aan terwijl er geen mist meer was. Het viel me wel op dat het veel japanse auto's waren. Daar zit volgens mij de knop van de mistlampen apart van de knop van de gewone lampen. Dus gisteren gereden met mistlampen aan, auto thuis geparkeerd en vandaag gestart en weg gereden met de mistlampen nog steeds aan.
 

Cordoba

Forumguru
:ot:Ik was het in elk geval niet Rudy: ik heb het alleen even geprobeerd, terwijl ik stil stond op de parkeerplaats.
 
Ik zag trouwens vandaag nog een hoop mensen rijden met de mistlampen aan terwijl er geen mist meer was. Het viel me wel op dat het veel japanse auto's waren. Daar zit volgens mij de knop van de mistlampen apart van de knop van de gewone lampen. Dus gisteren gereden met mistlampen aan, auto thuis geparkeerd en vandaag gestart en weg gereden met de mistlampen nog steeds aan.

idd r*te irritant, voormistlichten zijn we haast niet anders gewend zucht, maar die kl*te achterlichten... mensen zouden zich achter het stuur wat meer met autorijden bezig moeten houden en dus ook met de verlichting die je voert.

#frusty-mode off :471:
 

Freakin

Actief lid
Net even gecheckt: bij de mistlampen voor gaat alleen in de schakelaar een lampje feller branden, bij de mistlamp achter brandt er een oranje controlelampje naast het dimlichtlampje boven het infoscherm. Ik heb een elegance van 2005.

Finally! Dat heb ik dus ook...

Er zit dus aardig wat verschil tussen de Octavia1 / Octavia2 pre FL / Octavia2 FL. Vandaar al die verwarring :) We zijn er uit!
 

Rallye

Forumguru
Zou het geen idee zijn de snelheid van een auto te begrenzen tot 50 km/h als het mistachterlicht aan is? Als die aanstaat is het immers zo mistig dat je toch niet harder zou moeten willen. Staat de lamp per ongeluk aan dan is de begrenzing een goede wake up call.....
 
Bovenaan Onderaan