Misschien 2e Skoda er bij....

Kort nadat ik mijn Rapid Spaceback kocht heeft ook mijn vader een Skoda aangeschaft, een Citigo Edition
Nu moet binnenkort zijn rijbewijs vernieuwd worden en dat zou met een medische keuring gepaard moeten gaan ivm zijn leeftijd (bijna 80)
Hij heeft mij nu gevraagd om dan zijn auto dan te verkopen omdat hij het na 62 jaar rijden welletjes vindt...
Waarschijnlijk zal het niet meevallen om zo'n jonge auto (juli 2015) voor een goede prijs te kunnen verkopen, daarom maar bedacht om de Citigo een tijdje als 2e auto te houden en dan als beide auto's iets ouder zijn ze allebei in te ruilen voor een nieuwe, eventueel iets grotere.
Of misschien toch eerst proberen de Citigo te verkopen. keuzes...:(

Level42

Forumguru
Citing is echt een lekker karretje....ik vind het helemaal niet erg als mijn vrouw een keertje de S3 meeneemt dan kan ik ook nog (kleine stukjes) in de Citigo "scheuren"....

edero

Forumguru
Wil hij nog wel de keuring ondergaan, of legt hij zich bij voorbaat al bij neer.
Het zou anders zonde zijn om te verkopen terwijl hij anders toch weer 5 jaar vooruit kan.
En natuurlijk is zo'n nieuwe Citigo voor erbij ook wel prettig natuurlijk.

Cordoba

Forumguru
Frank, ik weet niet hoe het met de gezondheid van je vader is, maar zo'n keuring is vooral papierwerk, de keuring op zich stelt niet zo heel veel voor.

Wat de Citigo betreft, als je 'm nu verkoopt is ie van de 1e eigenaar en is er een duidelijke reden voor verkoop, dus verkoopt misschien toch nog wel redelijk. Het probleem is dat auto's in een wat hogere prijsklasse (zeg maar boven de 5000 euro) gewoon lastig particulier te verkopen zijn. De koper wil garantie enz. Je kunt ook kijken, of de dealer waar ie gekocht is de auto voor je vader wil verkopen, of misschien terugkopen voor zijn voorraad occasions.

Canon-Eye

Forumguru
Veel oudere mensen houden uit alle macht vast aan hun rijbewijs, om vaak begrijpelijke redenen en niet zelden tot grote ongerustheid van hun kinderen.
Als nu een 80-plusser uit zichzelf aangeeft dat hij het "wel welletjes vindt", dan geeft dat op zichzelf al te denken. Ik zou op zijn minst eens proberen uit te vogelen wat precies de drempel is: het gedoe rond de keuring op zichzelf (vooral als er bepaalde medicijnen in het spel zijn), of het misschien langzaam dagende bewustzijn dat er "iets" aan de hand is waardoor hij er beter aan doet om ermee te stoppen. In het laatste geval zou ik dat zeker respecteren en dankbaar zijn voor de door hem getoonde wijsheid.

Ik weet zo goed als zeker dat ie de keuring fluitend door zou komen, ook is hij momenteel mentaal en fysiek nog prima in staat auto te rijden.
Hij is wat minder zelfverzekerd aan het worden maar nog zeker geen gevaar op de weg.
Juist daarom heb ik groot respect voor de wijsheid om te zeggen ' ik stop nu en wacht niet tot m'n kinderen het af moeten gaan dwingen'.
Hij zegt ook niet meer zo'n lol te zien in autorijden. Ik vind het dus wel een moedig besluit en zal zeker niet proberen hem op andere gedachten te brengen.

Bas Jansen

Senior Member
De keuring is inderdaad vaak een wassen neus.
Zo heeft mij vader een aantal jaar geleden zijn rijbewijs verlengd (hij is nu 69).
Hij reed al ruim een jaar daarvoor uit zichzelf geen auto meer vanwege slechter wordend zicht door diabetes.
Tijdens de keuring werd zijn zicht als verminderd genoteerd maar voldoende om nog auto te mogen rijden.
Terwijl hij duidelijk sommige dingen niet meer zag...
Hij heeft dus nog wel een rijbewijs maar heeft al zeker 5 jaar geen auto meer bestuurd, puur omdat hij het zelf niet meer wil.

Bovenaan Onderaan