goedemorgen.
het onderwerp mag duidelijk zijn, helaas is tot op heden de oplossing nog niet
mijn SKODA FABIA II Combi 1.2TSI met een CBZA motor wordt fagekeurd bij de APK wegens olieleekage uit het motorblok. Wat blijkt is dat de kleppendeksel-ontluchting af te zijn gebroken en lijkt het er op dat het restant van het pijpje wat door de rubbertule in het kleppendeksel steekt nu dus achter het kleppendeksel is verdwenen.
Met de HAYNES-bijbel in de hand aan het sleutelen gegaan en meteen weer geleerd hij fijn en eenvoudig het is om aan een 2CV te kunnen sleutelen want zoals jullie weten moet ongeveer een have auto afgebroken worden om het kleppendeksel te kunnen lichten.
Alles netjes volgens het boek gedaan en onderweg nog een paar andere defecten geconstateerd.
Het restant pijpje gevonden en verwijderd, nieuwe pakking geplaatste en het geheel weer in omgekeerde volgorde dicht gebouwd.
De gevonden defecten gerepareerd en vernieuwd zijnde bougies, bougiekabelset en afdicht-seals tussen injector en commonrail.
Motor wordt gestart en loop een paar seconden "regelmatig, begint te "bokken" alsof er een cilinder niet mee doet, Motorstoringslichtje gaat aan, en meteen erachter aan het lichtje van "EPC".
de OBD uitgelezen (die je bijgesloten vind) en daar uit blijkt dat cilinder 3 misfired.
Bougies, bougiekabels gecontroleerd op slecht contact, oude kabelset terug gezet maar geen resultaat er mee geboekt.
De kardinale vraag blijft dus: wat is er mis cq waar moet ik gaan zoeken/controleren
het onderwerp mag duidelijk zijn, helaas is tot op heden de oplossing nog niet
mijn SKODA FABIA II Combi 1.2TSI met een CBZA motor wordt fagekeurd bij de APK wegens olieleekage uit het motorblok. Wat blijkt is dat de kleppendeksel-ontluchting af te zijn gebroken en lijkt het er op dat het restant van het pijpje wat door de rubbertule in het kleppendeksel steekt nu dus achter het kleppendeksel is verdwenen.
Met de HAYNES-bijbel in de hand aan het sleutelen gegaan en meteen weer geleerd hij fijn en eenvoudig het is om aan een 2CV te kunnen sleutelen want zoals jullie weten moet ongeveer een have auto afgebroken worden om het kleppendeksel te kunnen lichten.
Alles netjes volgens het boek gedaan en onderweg nog een paar andere defecten geconstateerd.
Het restant pijpje gevonden en verwijderd, nieuwe pakking geplaatste en het geheel weer in omgekeerde volgorde dicht gebouwd.
De gevonden defecten gerepareerd en vernieuwd zijnde bougies, bougiekabelset en afdicht-seals tussen injector en commonrail.
Motor wordt gestart en loop een paar seconden "regelmatig, begint te "bokken" alsof er een cilinder niet mee doet, Motorstoringslichtje gaat aan, en meteen erachter aan het lichtje van "EPC".
de OBD uitgelezen (die je bijgesloten vind) en daar uit blijkt dat cilinder 3 misfired.
Bougies, bougiekabels gecontroleerd op slecht contact, oude kabelset terug gezet maar geen resultaat er mee geboekt.
De kardinale vraag blijft dus: wat is er mis cq waar moet ik gaan zoeken/controleren




Maar voor nadere toelichting op de hittescherm modificatie: Wij hebben hier in Zeeuws Vlaanderen een bedrijf dat heet Poppe en is een officielle VAG dealer. Helaas bestaat hun gereedschapkist uit niet meer dan een hamer en breekijzer. Ik hoef de rest denk ik niet verder uit te leggen, een ieder met wat fantasie kan dat beeld zelf wel voor zich halen.
. Die logica is zeer waarschijnlijk de reden dat ik nooit bij SKODA gevraagd ben op het designcentre. En dát met de wetenschap dat ik zelf ooit een auto heb gebouwd die meteen goedgekeurd werd bij de RDW voor een kenteken.


