Mio Moov mooi ingebouwd

TL@

Forumguru
Ik heb me eens beziggehouden met de inbouw van mijn nieuwe gps.

Ik heb een brodit pro clip en dat wat tijdelijk materiaal daarop gezet in afwachting van mijn andere brodit mount (heb een Mio gekocht, de steun ddarvan was echter geen mio steun maar zoals die van Navman)

Begin situatie:

PICT5082.jpg


Eerst de beschermkapjes van de vijsjes verwijdert:
PICT5083.jpg

PICT5084.jpg


De vijsjes losgedraait met een Torx schroevendraaier en de radio verwijdert, dit ging vrij moeizaam maar uiteindelijk toch gelukt:
PICT5085.jpg
 

TL@

Forumguru
Vervolg:

De antennekabel was makkelijk te verwijderen maar de stekkerblok was moeilijker, er zit een hefboompje op dat omgedraaid moet worden:
PICT5087.jpg

PICT5086.jpg


Achteraan op het stekkerblok heb de draad van de 24V gesneden en er een extra kabel tussen gesoldeerd en mooi terug afgeplakt met vulcanisserende tape. Zelfde voor de massa.
Ik heb gewoon een verlengsnoer voor de sigarettenaansteker gekocht bij Auto5 (3.5€) en er een stuk afgeknipt. De standaarkebel erop ingeplugd. Beetje tape errond zodat hij zeker niet loskomt:
PICT5088.jpg


Brodit steun erop (wat niet slim was want hij moest er terug af om de radio opnieuw te monteren.
 

TL@

Forumguru
En dit is het best geslaagde resultaat:
PICT5089.jpg


PICT5090.jpg


PICT5092.jpg


En een foto zonder gps:
PICT5093.jpg


Binnenkort komt er wel een mooiere houder op want deze ziet wat geknutseld uit.

Al bij al toch veel werk om de laadkabel een beetje mooi weggewerkt te krijgen, ben in totaal bijna 3u bezig geweest.
 
Zeker netjes gedaan.

Bij m'n volgende auto ga ik het ook eens mooi wegwerken, 'k heb nu de GPS op m'n dashboard liggen en de voeding gewoon in de sigaretten aansteker zitten wat er eigenlijk niet uit ziet...
 

Okki

Donateur
Ik heb het bij de dealert gevraagd wat het kost om in het vakje bovenop het dashboard een 12 volt draadje te trekken. Materiaal € 3,50 arbeidsloon tussen de € 150 en € 200

Ben niet zo'n ster dat ik het zelf aan durf. Zeker niet gezien het feit dat er ook 24 volt bij zit :ahum:zoals je schrijft.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik neem maar even aan dat dit een foutje is van de 24 volt.

Het schijnt met die CAN-BUS en dingen wel gauw fout te kunnen gaan, dus ja dat is even oppassen.
 

EdK

Forumguru
24 Volt in je auto met een accu van 12 Volt ?? Ben nog nooit een trafo tegengekomen in een auto die dit doet !!
Affijn met het CANbus systeem kun je niet zomaar meer een draadje knippen en een verbruiker er tussen lassen , dit is vragen om problemen !! Is het niet op de korte duur dan wel op de lange !!
Dus zo'n sigaretten verlengsnoer kun je beter rechtstreeks naar de accu trekken en dan met een zwevende zekering , of alvast zelf de kabels leggen van je zekering kast naar het aan te sluiten object en dan met een servicebeurt even de dealer vragen of hij het kan ansluiten op een vrije zekeringgroep in die kast !!
Op deze 2 manieren weet je zeker dat het goed gaat !! en kan een ieder eigenlijk wel die minstens 4 rechtse vingers heeft !! ( geen groene , die zijn voor in de tuin !! )
 

guitar_billy

Senior Member
mooi weggewerkt, als je zo handig bent om te solderen zou ik niet die sigaretten-aansteker-stekker en contra gebruiken, wat een dikke sigaar is dat... maar zo te zien is er wel ruimte voor. :)
 

TL@

Forumguru
Ja, het is 12V natuurlijk :eek:, ben op het werk zoveel bezig met 24V dat alle voeding al vlug 24V wordt.

@EdK: Jij ken duidelijk niet veel van bus systemen. De voeding is gescheiden van de bus. Je kan dus makkelijk van de voeding aftakken, absoluut geen probleem. De radio is gezekerd op 10A (lokaal) en daarna onder de motorkap zit nog een zekering van 15A. De lader van de Mio verbruikt maximum 800mA, zal allemaal geen problemen geven, zeker weten!

ik had ook liever die dikke dop niet ingebouwd, maar omdat de Mio werkt op 5V (USB) heb ik een omvormer nodig en die zit juist in die dikke stop. Je kan er eventueel wel iets anders voor kopen, maar dat nauwelijks kleiner. Mijn oplossing is goedkoper en er is toch ruim voldoende plaats achter de radio. Wel opletten dat je die stekker ergens goed vastmaakt want anders gaat het rammelen.

Ik zal wel blij zijn wanneer de nieuwe steun voor op de Brodit clip er is, want ik kan nu de gps niet ver genoeg naar mij toe draaien om een goed zicht te hebben wanneer de zon vanachter komt. Als ik die gemonteerd heb, zal ik wat nieuwe foto's posten.
 

EdK

Forumguru
Ja, het is 12V natuurlijk :eek:, ben op het werk zoveel bezig met 24V dat alle voeding al vlug 24V wordt.

@EdK: Jij ken duidelijk niet veel van bus systemen. De voeding is gescheiden van de bus. Je kan dus makkelijk van de voeding aftakken, absoluut geen probleem. De radio is gezekerd op 10A (lokaal) en daarna onder de motorkap zit nog een zekering van 15A. De lader van de Mio verbruikt maximum 800mA, zal allemaal geen problemen geven, zeker weten!


Het bus systeem zegt mij degelijk wel wat maar in mijn eigen vakgebied !
En dan is het ook niet onbeperkt zomaar wat bijpluggen !
En als ik onafhankelijk mijn eigen skodadealer en de VW dealer waar we komen met onze bedrijfs seats en Vw wagens , ook zegt dat het niet zomaar gaat ivm grote kans op defecten ! Dan ben ik iets gehoorzamer en knutsel niet zomaar !!
Collega dacht ook zijn TT even in te bouwen bij zijn bedrijfswagen, maar na een belletje met de garage heeft hij uiteindelijk ook maar een kabel rechtstreeks naar de accu gelegd !
En hij is geen timmerman of banketbakker maar zit dagelijks in de elektronica en elektra branch van ons bedrijf !

Hiermee wil ik niet zeggen dat je het niet goed gedaan hebben, want dit kan ik van afstand zonder het te zien niet bepalen !!
Ik bedoel alleen te zeggen dat er mede forum leden zijn die zelf aangeven dat ze geen rechterhanden hebben , en die raad ik het dan zeker niet aan om zelf te gaan sleutelen in de tegenwoordige autoelektronica
 

TL@

Forumguru
De voeding en de bus zijn volledig van elkaar gescheiden.
VW gebruikt normaal gezien een variant van de CAN-bus: http://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus

Het resultaat is dat wanneer je met de voeding gaat 'knoeien' dit geen effect zal hebben op de bus. In het slechtste geval trek je de voeding van de radio naar beneden en werkt de radio niet meer, maar dit zal dan geen effect hebben op de rest van de bus.
Een CAN-bus is echt wel een protocol dat tegen een stootje kan, je moet al lelijk liggen klooien om het boeltje om zeep te helpen. Je moet gewoon zorgen dat je van de 2 draadjes waar BUS+ en BUS- op staat, af blijft. Niks moeilijk, niks ingewikkeld als je een gezond boerenverstand hebt ;)

Dat de dealer zegt dat je het beter niet doet, of beter een lange draad trekt, dan probeert hij wat centen bij te verdienen en hoopt hij dat je het niet zelf doet.
Ook weten de meeste dealers niet eens wat een bus systeem als, zelfs niet als ze worden overreden door 1 :D

Een beetje zelfkennis volstaat. Denk je dat je het kunt, proberen gewoon. Kan je nog luster ophangen of een stopcontact installeren, dan blijf je er best af want heel eenvoudig is het niet. Ik heb mij weeral een paar keer verbrand aan die stomme soldeerbout (wat heb ik een hekel aan solderen)
 

TL@

Forumguru
Hierbij dan de foto's van het definitieve resultaat:

PICT5099.jpg

PICT5100.jpg

PICT5101.jpg


En dan eentje zonder gps:
PICT5103.jpg


Ben erg tevreden met het resultaat.
 

LenK

Forumguru
Hee staat er iGo 8 op de Mio?
Ik dacht dat Mio overgegaan was op Navman software (hebben ze overgenomen een tijd geleden).
Of heb je dat zelf gedaan?
 
Ben je niet bang voor inbraak als je de houder in zicht laat zitten? Ze tikken tegenwoordig al je ruit in als ze een kring van een zuignap zien zitten. :shocked:
 
Ben je niet bang voor inbraak als je de houder in zicht laat zitten? Ze tikken tegenwoordig al je ruit in als ze een kring van een zuignap zien zitten. :shocked:

Gewoon zorgen dat je het apparaat weg haalt uit de auto! Overigens laat ik meestal het dashboard kastje open als de auto de hele dag of nacht ergens staat. En ik zorg dat alle waardevolle spullen eruit zijn.

Voor TL@:

Dit heb je erg netjes gedaan en en nu weet ik ook hoe het er achter de radio uitziet zonder 'm eerst los te hebben gemaakt.

Ik wil dit ook gaan doen voor mijn TomTom icm een brodit houder.

Wel even nog een vraag over de gebruikte aansluitingen, je hebt dus de 12v en de massa kabel gebruikt.

Staat dit er gewoon zo op? 12v en massa?

En hoe zit het met je radio, heb je na het aansluiten ook nog een code nodig?

Alvast bedankt voor je reactie!
 

Gieliovd

Forumguru
Hee staat er iGo 8 op de Mio?
Ik dacht dat Mio overgegaan was op Navman software (hebben ze overgenomen een tijd geleden).
Of heb je dat zelf gedaan?
Scherp gezien! Ik heb ook iGo op mijn telefoon gezet terwijl ik momenteel nog TomTom gebruik. Het ziet er véél leuker uit in iGo!

Maar ja, ik heb nog een probleempje met opstarten in combinatie met een plugin voor Windows Mobile 6.1, dus helaas nog even TomTom.

Ja, jammer he van die diefstal allemaal. Gelukkig nog niet mee hoeven maken.

Mijn vader had voorheen in zijn Transporter T4 bus een enkel DIN systeem met pijlen navigatie en de computer onder de stoel. Dit was toen nog redelijke handel. Weekendje Landal Greenparks, een nacht later hele auto leeggesloopt. En dat op een bewaakte parkeerplaats. Auto heel netjes gelaten, geen schade niks. Hoe ze die open hebben gemaakt is ook een raadsel.

Radiogolf generatortje... bekende frequenties, plop?

Nee, het is jammer dat niemand van je spullen kan afblijven tegenwoordig. Ik heb al een jaar lang een zwanenhals op mijn raam zitten. Als ik instap plof ik daar mijn telefoon in. Is misschien ook niet zo slim.
 

TL@

Forumguru
Hee staat er iGo 8 op de Mio?
Ik dacht dat Mio overgegaan was op Navman software (hebben ze overgenomen een tijd geleden).
Of heb je dat zelf gedaan?

Standaard staat daar idd Navman software op, maar daar kan je zo weinig mee (geen eigen POI's laden, flitspalen updaten = betalen, geen alternatieve routes, vervelende stemmen) dat ik hem maar unlocked heb. Ik ben begonnen met iGO8 omdat ik daar al goede ervaringen mee heb.
Volgende op de lijst is Navigon, dat zou het beste zijn maar heel lastig om on gang te krijgen op een PNA.
Als TomTom dan nog eens zou komen met een nieuwe versie want nu draait enkel versie 6 maar op dit toestel en die kaarten zijn wel heel erg oud.

Ben je niet bang voor inbraak als je de houder in zicht laat zitten? Ze tikken tegenwoordig al je ruit in als ze een kring van een zuignap zien zitten. :shocked:

Tja, in mijn vorige auto bleef de houder gewoon tegen de ruit plakken. Als ik die zuignap er dan zou afhalen (wat vervelend is als je de gps elke dag nodig hebt) staat die kring er toch nog steeds. Als je het wegwrijft met de zakdoek of zo, zie je dat de ruit daar poperder is dan op andere plekken. Conclusie: een dief ziet het altijd.
Ik neem de gps gewoon altijd mee. Moet overgins wel nog eens om een zakje of zo voor de Moov want dat zat niet in de doos en lederen ding van mijn oude PDA (Acer N35) is te klein.

Gewoon zorgen dat je het apparaat weg haalt uit de auto! Overigens laat ik meestal het dashboard kastje open als de auto de hele dag of nacht ergens staat. En ik zorg dat alle waardevolle spullen eruit zijn.

Voor TL@:

Dit heb je erg netjes gedaan en en nu weet ik ook hoe het er achter de radio uitziet zonder 'm eerst los te hebben gemaakt.

Ik wil dit ook gaan doen voor mijn TomTom icm een brodit houder.

Wel even nog een vraag over de gebruikte aansluitingen, je hebt dus de 12v en de massa kabel gebruikt.

Staat dit er gewoon zo op? 12v en massa?

En hoe zit het met je radio, heb je na het aansluiten ook nog een code nodig?

Alvast bedankt voor je reactie!

Yep, gewoon de 12V en massa kabel. Op volgende website kan je nog meer how to's vinden: http://simplement.skoda.free.fr/

het aansluitingsschema staat gewoon vanachter op de stream:
radio_stream_04.jpg


Je kan de +Ub gebruiken of de Safe, ze geven beiden het +12V signaal. Let wel dit is niet geschakeld. Dus er blijft altijd spanning staan op deze klemmen, ook als het contact af staat.

de klem met het aardingsteken naast de SAFE, is de massa.

De radio reset niet, zelfs de voorkeuzezenders zaten er nog in, heel leuk vond ik.

Ik heb de batterij niet losgemaakt. Enkel de zekering van de radio verwijdert. Deze zit in de zekeringkast onder de motorkap. In de handleiding van de auto staat welke het is.
Altijd nameten voor je iets doet. Voor het zelfde geld heb je de verkeerde zekering verwijderd en staat er nog steeds spanning op je Stream.

Veel geluk met "prutsen"
 
...........

Yep, gewoon de 12V en massa kabel. Op volgende website kan je nog meer how to's vinden: http://simplement.skoda.free.fr/

het aansluitingsschema staat gewoon vanachter op de stream:
radio_stream_04.jpg


Je kan de +Ub gebruiken of de Safe, ze geven beiden het +12V signaal. Let wel dit is niet geschakeld. Dus er blijft altijd spanning staan op deze klemmen, ook als het contact af staat.

de klem met het aardingsteken naast de SAFE, is de massa.

De radio reset niet, zelfs de voorkeuzezenders zaten er nog in, heel leuk vond ik.

Ik heb de batterij niet losgemaakt. Enkel de zekering van de radio verwijdert. Deze zit in de zekeringkast onder de motorkap. In de handleiding van de auto staat welke het is.
Altijd nameten voor je iets doet. Voor het zelfde geld heb je de verkeerde zekering verwijderd en staat er nog steeds spanning op je Stream.

Veel geluk met "prutsen"

Ik zal vanavond eens kijken hoe ik het wil doen, want ik heb er ook al een skoda telefoonhouder in zitten (eigenlijk alleen voor stroom, want er zit ook al bluetooth in). Dus ik moet eens bekijken wat ik ga doen. Wellicht haal ik de telefoonhouder eruit aangezien ik die niet echt gebruik.

Het feit dat hij niet geschakeld is zou nog een probleem kunnen zijn, mijn tomtom oplader (sigaretten aansluiting) heeft een lampje, dat blijft dus stroom gebruiken ook al is het contact eraf. Dus ik moet 's ff kijken hoe of wat. Heeft die van jou dat ook? Zo te zien niet namelijk.

Anders moet ik iets doen met een ubs sigarettenlader, net zoals ik de tomtom aan de computer hang, dan wordt hij namelijk ook opgeladen.
 
Bovenaan Onderaan