Mini John Cooper Works Clubman

sitechris

Donateur
We gooien er nog eens eentje in. Omdat het kan en omdat auto's met 300 pk gewoon leuk zijn. Neem de Clubman. In serietrim een ietwat duur lifestylemobieltje. Een modepopje. Niet heel functioneel, erg prijzig maar wel mooi gebouwd en prachtig interieur. Maar niet direct een auto die ik hoog op de verlanglijst heb staan.

En dan rijd je de JCW. 306 pk/450 nm en 10k goedkoper dan de vorige Golf R Variant. Dan is het toch een heel interessant beestje. Heel veel grip, een beresterke motor en een prachtig interieur. Ja, dan maakt het pakketje opeens wel 'sense'. Je moet deze auto overigens niet vergelijken met een Octavia Combi RS. Dat is een ander soort dier. Want in de Clubman is het nog steeds krap en niet praktisch.

https://driveaholic.nl/rijtest-mini-jcw-clubman/
 

Ericw

Forumguru
Zeker een erg snel "apparaat" en stuurt als een kart en prijstechnisch niet verkeerd, maar de Mini als model is niet helemaal mijn ding...:cry:
Maar gelukkig is smaak iets persoonlijks. :jaja:
 

EdK

Forumguru
Collega heeft hem van zijn vrouw gekregen........Wellis waar showroommodel met de kop eraf , maar toch en panorama dak erbij...
 

EdK

Forumguru
Tsja tis zijn tweede vrouw die die is tegen gekomen en die heeft een goede functie en ze zitten derhalve financieel erg goed.
Hij moet zich wel eens inhouden als hij wat leuks ziet, want anders dan word het bv 2 weken later aan deur afgeleverd..
 

Desperado

Forumguru
Mijn vrouw is net zo lief, maar heeft financieel iets minder ruimte :D

Die mini.....ja....nee.....net als de kever en Fiat 500....doe mij de klassiekers maar.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, de relatie met het oer-origineel is natuurlijk compleet zoek; maar is dat erg? Wat mij betreft niet. Voor een nieuwe Vespa scooter of Braun scheerapparaat geldt hetzelfde. Wat mij betreft zou het ding ook gerust BMW of Dacia mogen heten, lijkt me gewoon een lekker karretje
 

Duijzer

Donateur
Doe mij de classic maar. Begin jaren 90 had ik er één die weliswaar geen 306 pk had, maar net iets minder dan de helft. 145 pk op net 600 kilo met een handgeschakelde vierbak erin en nauwelijks vering. Vrijwel straight pipes, tussen het achterframe was maar plek voor een heel klein dempertje. Geen isolatie, allemaal overbodig gewicht. Dat is puur.
Dit is een leuke auto die iets stugger geveerd is en over flink vermogen beschikt. Maar geen Mini Cooper zoals Coopers waren.
 

sitechris

Donateur
Dit is idd ver weg van eerdere generaties. Is dat erg? Als liefhebber is dat soms wel eens jammer. Maar de verkoopcijfers geven Mini gelijk.

Los daarvan is het een puike allrounder.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een Porsche van nu is ook niet te vergelijken met het origineel. In dat geval spreken we echter minder snel van het misbruiken van Ferdinand's naam ;) En dan gaat nog niet eens over een type, maar het merk zelf!
 

SuperBeeb

Forumguru
Bij Porsche (iig de 911) is er sprake van een gestage evolutie. Bij Mini heeft BMW meer een shocktherapie gebruikt: oud concept na 20 jaar (of zo) volledig nieuw neergezet. Als de Mini net zo was geëvolueerd als de 911, had hij er waarschijnlijk net zo uitgezien als de Mini van nu. Hetzelfde geldt ook voor de Fiat 500.
@Duijzer: die van jou leverde vermoedelijk meer rijplezier op dan een nieuwe Clubman JCW.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat het een puur emotionele zaak is in hoeverre je je aan zoiets stoort. Dus een rationele discussie over zoiets is per definitie onmogelijk.
 

leon-cupra

Forumguru
Feit is en dat telt voor 99% van de wagens : al de modellen die vroeger 'hardcore' aanvoelden, als echte rijderswagens, zijn allemaal nu sportieve luxewagens geworden. Kijk naar alle M-modellen, RS-en, AMGs,... Net hetzelfde met de mini jcw. En uiteraard dat je dan ook een veel breder publiek kan aanspreken. Wat is het succes van Porsche de laatste 20jaar... wagens die inzetbaar is voor dagelijkse ritten.
 

leon-cupra

Forumguru
Met zijn tijd meegaan is niet altijd goed. Vind nog maar eens een echte rijderswagen ...
Zelfs heel veel M/AMG/RS-rijders “klagen” over het te “clean” rijden van hun “sportwagens”.
 

EdK

Forumguru
Punt is dat wij allen van de generatie zijn die de eerste Kever / 500 / Eend en Mini hebben gezien of gereden.
En het zijn en blijven tijdloze modellen die men slim heeft ge update en de generatie's van vandaag zien het als een geheel nieuwe wagen en weten niet hoe de oude waren / rijden of kennen hem niet eens.
En ja het blijven zoals gezegd tijdloze modellen die jong en oud laten kwijlen op diverse manieren.
De jongere generatie omdat ze het een gelikt wagentje vinden en kunnen betalen of leasen !?
En onze generatie kijkt er toch anders naar en vergelijken teveel met vroeger toen we nog jonge goden waren...
 
Bovenaan Onderaan