Mini John Cooper Works Clubman

Topic in 'Rijimpressies' gestart door sitechris, 21-04-2020.

1. sitechris

sitechris Forumguru

We gooien er nog eens eentje in. Omdat het kan en omdat auto's met 300 pk gewoon leuk zijn. Neem de Clubman. In serietrim een ietwat duur lifestylemobieltje. Een modepopje. Niet heel functioneel, erg prijzig maar wel mooi gebouwd en prachtig interieur. Maar niet direct een auto die ik hoog op de verlanglijst heb staan.

En dan rijd je de JCW. 306 pk/450 nm en 10k goedkoper dan de vorige Golf R Variant. Dan is het toch een heel interessant beestje. Heel veel grip, een beresterke motor en een prachtig interieur. Ja, dan maakt het pakketje opeens wel 'sense'. Je moet deze auto overigens niet vergelijken met een Octavia Combi RS. Dat is een ander soort dier. Want in de Clubman is het nog steeds krap en niet praktisch.

https://driveaholic.nl/rijtest-mini-jcw-clubman/

Rosinfield en ertromp vinden dit leuk.

2. Ericw

Ericw Forumguru

Zeker een erg snel "apparaat" en stuurt als een kart en prijstechnisch niet verkeerd, maar de Mini als model is niet helemaal mijn ding...:cry:
    Maar gelukkig is smaak iets persoonlijks. :jaja:

3. Rosinfield

Rosinfield Forumguru Donateur

Het zou mij wel wat lijken

Ericw vindt dit leuk.
  4. philippe bakker

philippe bakker Forumguru Donateur

als je ping ping genoeg hebt is dit idd mega leuk speelgoed

5. leon-cupra

leon-cupra Forumguru

"Clubman" en automaat weglaten, dan heb je pas leuk "speelgoed" :jaja:

6. EdK

EdK Forumguru

Collega heeft hem van zijn vrouw gekregen........Wellis waar showroommodel met de kop eraf , maar toch en panorama dak erbij...

7. Rosinfield

Doe mij zo'n vrouw. Nee hoor, ik mag niet klagen ;)

EdK vindt dit leuk.
  8. EdK

EdK Forumguru

Tsja tis zijn tweede vrouw die die is tegen gekomen en die heeft een goede functie en ze zitten derhalve financieel erg goed.
    Hij moet zich wel eens inhouden als hij wat leuks ziet, want anders dan word het bv 2 weken later aan deur afgeleverd..

Rosinfield vindt dit leuk.
  9. Desperado

Desperado Forumguru Donateur

Mijn vrouw is net zo lief, maar heeft financieel iets minder ruimte :D

Die mini.....ja....nee.....net als de kever en Fiat 500....doe mij de klassiekers maar.

10. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

+1!, En ik vind het misbruik van de naam John Cooper, die man maakte z'n auto's zo licht mogelijk, en BMW maakt er een te zwaar en te groot 'gedrocht' van dat (toegegeven) enige gelijkenis heeft met het origineel.
    Het is veel, maar geen MINI!
    ...
    Sorry, maar ik moest het even kwijt.
    .....
    Het lucht even op ;):).

Michel, Cordoba en Desperado vinden dit leuk.
  11. Desperado

Desperado Forumguru Donateur

Nee, het is 2x zo groot als een mini.

Peter-036 vindt dit leuk.
  12. Rosinfield

Nee, de relatie met het oer-origineel is natuurlijk compleet zoek; maar is dat erg? Wat mij betreft niet. Voor een nieuwe Vespa scooter of Braun scheerapparaat geldt hetzelfde. Wat mij betreft zou het ding ook gerust BMW of Dacia mogen heten, lijkt me gewoon een lekker karretje

13. Duijzer

Duijzer Forumguru Donateur

Doe mij de classic maar. Begin jaren 90 had ik er één die weliswaar geen 306 pk had, maar net iets minder dan de helft. 145 pk op net 600 kilo met een handgeschakelde vierbak erin en nauwelijks vering. Vrijwel straight pipes, tussen het achterframe was maar plek voor een heel klein dempertje. Geen isolatie, allemaal overbodig gewicht. Dat is puur.
    Dit is een leuke auto die iets stugger geveerd is en over flink vermogen beschikt. Maar geen Mini Cooper zoals Coopers waren.

SuperBeeb, Peter-036 en leon-cupra vinden dit leuk.
  14. sitechris

sitechris Forumguru

Dit is idd ver weg van eerdere generaties. Is dat erg? Als liefhebber is dat soms wel eens jammer. Maar de verkoopcijfers geven Mini gelijk.

Los daarvan is het een puike allrounder.

Rosinfield vindt dit leuk.
  15. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Het is beslist niet erg, maar er worden (naar mijn mening) 2 namen misbruikt.
    Dat vind ik jammer, ook al hebben de erven van John Cooper er mee ingestemd, en worden -of zijn- ze ervoor betaald.

16. Rosinfield

Een Porsche van nu is ook niet te vergelijken met het origineel. In dat geval spreken we echter minder snel van het misbruiken van Ferdinand's naam ;) En dan gaat nog niet eens over een type, maar het merk zelf!

Ericw vindt dit leuk.
  17. SuperBeeb

SuperBeeb Forumguru

Bij Porsche (iig de 911) is er sprake van een gestage evolutie. Bij Mini heeft BMW meer een shocktherapie gebruikt: oud concept na 20 jaar (of zo) volledig nieuw neergezet. Als de Mini net zo was geëvolueerd als de 911, had hij er waarschijnlijk net zo uitgezien als de Mini van nu. Hetzelfde geldt ook voor de Fiat 500.
    @Duijzer: die van jou leverde vermoedelijk meer rijplezier op dan een nieuwe Clubman JCW.

18. Rosinfield

Ik denk dat het een puur emotionele zaak is in hoeverre je je aan zoiets stoort. Dus een rationele discussie over zoiets is per definitie onmogelijk.

19. leon-cupra

leon-cupra Forumguru

Feit is en dat telt voor 99% van de wagens : al de modellen die vroeger 'hardcore' aanvoelden, als echte rijderswagens, zijn allemaal nu sportieve luxewagens geworden. Kijk naar alle M-modellen, RS-en, AMGs,... Net hetzelfde met de mini jcw. En uiteraard dat je dan ook een veel breder publiek kan aanspreken. Wat is het succes van Porsche de laatste 20jaar... wagens die inzetbaar is voor dagelijkse ritten.

20. Rosinfield

Ja, men is natuurlijk met zijn tijd meegaan.

Deel deze pagina