Mini Countryman John Cooper Works

sitechris

Donateur
Drie soorten mensen rijden Mini’s. Lekkere wijven, waanzinnig lekkere wijven en mannelijke kappers. Een beetje cliché natuurlijk, ook al zit er in ieder cliché soms nog wel eens een kern van waarheid. Toch heb ik wel een zwak voor Mini. Een gewone Mini stuurt gewoon goed en zeker de heftige John Cooper Works en speciale GP uitvoeringen zijn echte rijdersauto’s. Nu zie je dit soort versies helaas maar zelden. De meeste Mini’s die je ziet rijden zijn vriendelijk gemodelleerde handtasjes. Zoals de Mini Countryman waar ik vandaag in mag rijden. Gelukkig is dit wel de speciale Cooper Works uitvoering. De snelste versie met 218 pk en vierwielaandrijving.

fntsmq.jpg


Ik loop eerst een rondje langs de auto. De guitige koplampjes en de hoge carrosserie komen nogal vrouwelijk over terwijl de luchthapper, de dikke uitlaten, de uitgebouwde carrosserie en de zwarte velgen tamelijk agressief ogen. Het past niet echt bij elkaar. Je gaat met een fotomodel naar de Oscaruitreiking en onder haar strakke galajurkje draagt ze een legging. Dat werk zeg maar.

Ik stap in. Het interieur is grappig (de tuimelaartjes vind ik echt cool), maar tegelijkertijd zijn de gebruikte materialen opmerkelijk goedkoop. Dergelijke plasticsoorten tref je in een Nissan uit 1993 aan. Nu til ik niet zo zwaar aan materiaalgebruik en afwerking, tenslotte koop je een auto om te rijden en niet om te aaien. Maar de Mini die je hier ziet staan kost ruim 55.000 euro (kale basisversie kost 45k). Je leest het goed. 55 fucking duizend euro. We praten hier niet over een grote, luxe en comfortabele auto. Voor dit bedrag koop je ook een BMW 5 serie, of een Audi S3. Ik bedoel maar.

15xlo3t.jpg


De Mini staat voordat ik een meter heb gereden al op een bijna niet meer te overbruggen achterstand. Misschien maakt het rijden nog wat goed. Het is tenslotte een Cooper Works. Dat schept verwachtingen. Een Cooper Works is luidruchtig, heftig en agressief. Tegelijkertijd is de Countryman lief, aaibaar, modieus en vooral heel erg hoog. En daar wringt het. De Mini stuurt niet onaardig, de uitlaat laat lekkere plofjes horen (is echt cool!), het onderstel is redelijk sportief en de auto gaat best vooruit (0-100 in 7 sec). Maar dit ding weegt 1400 kilogram en heeft de luchtweerstand van een zeecontainer. Van het zogenaamde Mini kartgevoel krijg je weinig mee. De zit is veel te hoog. Maakt de auto het dan goed met een overdaad aan comfort en weelde? Nee, daar laat de Countryman ook weer steken vallen. De stoelen zijn te vlak, de achteras heeft moeite om hobbels te verwerken en je hebt erg veel last van windgeruis. Je hoort me niet zeggen dat dit een slechte auto is, er zit best wel potentie in. Alleen komt deze onvoldoende eruit. En voor 55k mag je meer verfijning verwachten.

2uong91.jpg


Ik weet niet hoe een gewone Countryman rijdt en eigenlijk wil ik het ook niet weten. Maar deze rijdt ongetwijfeld comfortabeler en je bespaart heel veel centjes. Natuurlijk is de auto dan wat minder snel en spannend. Is dat erg? Natuurlijk niet! Een Countryman koop je niet om hard mee te rijden. Deze koop je voor je vriendin/vrouw als accessoire zodat ze in stijl de kids naar school kan brengen en haar vriendinnen naar de High Tea brunches in stijl kan vervoeren. Voor een kerel is deze auto niet cool. Je hebt veel bekijks, maar je ziet vooral mensen meewarig naar je kijken.

Chris Consumer Advice: wil je een accessoire voor je vrouw/vriendin kopen? Laat de Countryman Cooper Works links liggen. Dit is een auto voor marketeers. Ga voor je accessoires gewoon maar even naar http://www.zalando.nl/tassen-accessoires/. Of koop een Fiat 500 en bespaar heel wat centjes. Wil je wel een snel stijlicoontje met 4WD en waar je als kerel zelf ook wel eens een rondje in durft te rijden? Dan is de nieuwe Audi S1 misschien een betere keus. De S1 schijnt wel fijn te sturen en blaft binnen 5,8 seconden naar de 100 km/h. Of gewoon een Golf R. Saai maar wel doeltreffend.

9hkmjq.jpg
 
Laatst bewerkt:

michelover

Forumguru
Daar hou ik nou van duidelijke woorden bij een autotest. Maar van die prijs schrik ik wel, 55000 voor een hondehok op wielen. En dan het rijgedrag van een gemotoriseerd AH winkelwagentje. Je moet maar geld te veel hebben.
 

RefleCs

Forumguru
Leuke review echter ben ik het niet met je eens als het aankomt op het vrouwvolk en kappers. Ik rij met heel veel in onze MiNI cooper. Sterker nog ik wordt daar liever in gezien dan in onze vorige prive auto. De gewone mini rijdt ook heerlijk naar mijn mening. De countryman vind ik in alles net niet en dat lees ik ook weer terug uit je review. Daarnaast is hij voor wat je ervoor krijgt veel te duur.
 

ertromp

Forumguru
Persoonlijk vind ik de Cooper mooier als zo'n Countryman
En helemaal als je zo'n speciale uitvoering hebt als @RefleCs :thumbsup:

Enige tijd geleden voor m'n oudste dochter zo'n Fiat 500 aangeschaft maar wel een speciale uitvoering met alles erop en eraan tot aan auto airco en zo'n dualogic automaat aan toe.

Altijd mooi een af fabriek complete auto :D
 

Karolina

Forumguru
Enige tijd geleden voor m'n oudste dochter zo'n Fiat 500 aangeschaft maar wel een speciale uitvoering met alles erop en eraan tot aan auto airco en zo'n dualogic automaat aan toe.
:Ot: Mijn zus heeft er ook een, een Fiat 500, haar 2e nu. Want die 1e had ook een dualogic automaat....wat een drama bak is dat! Nu heeft ze die ingeruild op een twin-air met gewoon een handbak: veel fijner in die 500!
 

Noord26

Forumguru
Zeer nette kleurencombi en ziet er ook nog eens ene stuk beter uit als de Mini (voor gruwelijk minder centen).
 

lugolux78

Forumguru
Mini vs Skoda: Mini auto maxi prijs, maxi auto mini prijs. Dus nee een mini das niks voor mij. Mijn vrouw is er wel gek op, maar ja die is ook een lekker... :D:D:D
 
Duidelijk verhaal . Ik ben wel is voorbij gereden door een Cooper Works met vlammen uit de pijpjes ( de briennennoord op) en er zat ook een aaaardig lekker ding in :rolleyes::tongue:
Duidelijk een vrouwen auto ja en wel een leuke vrouwen auto .
 

Desperado

Forumguru
Mooie review.
Maar net als met de new beetle en de nieuwe 500 vind ik ook de nieuwe mini gewoon een slap aftreksel van het origineel.
Doe mij maar lekker die klassiekertjes. Rijeigenschappen enzo mag allemaal prima zijn, maar het is het gewoon niet.
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn vrouw wilde ook best een mini. Maar op dat moment was er veel negatiefs over de kwaliteit van de techniek. Ik geloof zelfs de auto auto met de meeste kwalen destijds.
 

micky

Forumguru
M'n dochter zweert bij die Dualogic. Zelf ben ik een DSG gewent en dan valt al het andere tegen :D
Zelf vind ik de tweepitter niets. Klinkt net als een of andere opgevoerde brommer :D

Hier de trotse bezitster. Het is dan wel geen Countryman maar moet kunnen toch :D

Bekijk bijlage 24660

De 500 dualogic hebben wij ook op de oprit staan, een lounge, gewoon een super leuk autotje :)
 

micky

Forumguru
Mooie review.
Maar net als met de new beetle en de nieuwe 500 vind ik ook de nieuwe mini gewoon een slap aftreksel van het origineel.
Doe mij maar lekker die klassiekertjes. Rijeigenschappen enzo mag allemaal prima zijn, maar het is het gewoon niet.

ik vind dit toch een beetje kort door de bocht, elk nieuw model is een aftreksel van het vorige, alleen bij deze hebben er gewoon heel veel jaren tussen gezeten, waardoor de focus er wellicht iets meer op ligt ;) noem maar eens een kleine stadsauto die dezelfde looks heeft als de 3 door jouw genoemde, die niet op vroegah gebaseerd is, ik vind (persoonlijk) alle andere nu juist niets voorstellen en ik zou er ook geen euro aan uitgeven, maar voor thuis op de oprit om de kindjes naar school te brengen, zijn nu juist deze 3 wat mij betreft geslaagd, met als doorslag de 500 en daarom staat hij hier voor de deur :)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb ook een 500 voor de deur staan. Ik vind het voor geen meter rijden (ik zit veel te hoog "op de bok"). De New Mini rijdt wel prima, maar is het wat mij betreft ook niet. De New Beetle (vorige model) stond voor de Fiat 500 voor de deur, dat reed prima maar was vééééééél te duur voor wat je kreeg.

Overigens 55.000 euro voor zo'n hondehok... :banghead::pieker::fool:
 

Desperado

Forumguru
Door die vele jaren ertussen en door de fabrikanten zelf aangeven dat het een nieuw model is gebaseerd op de oude maakt dat ik het slappe aftreksels vind. Leuk om te zien, ik vind ze niet lelijk maar verder vind ik het niks.
Een auto zoals de Golf of Astra die gewoon om de zoveel jaar vernieuwd wordt valt daar niet mee te vergelijken.
Fiat had het gewoon bij die Seicento en Cinquecento moeten houden. Ook 500 en 600, maar duidelijk niet gebaseerd op de klassieker wat bij de nieuwe kever, 500 en mini wel het geval is.
 

RefleCs

Forumguru
Ach ik ben er wel gecharmeerd van. Je moet er geen 1000km in gaan zitten voor de lol maar voor erbij zijn het erg leuke gooi en smijt autotjes. Ik mag er graag in rijden in ieder geval. Ik beleef er meer rijplezier aan dan mijn Fabia.
 
Bovenaan Onderaan