Mijn oudje

Lizden

Senior Member
62B805DB-A9E2-414E-AD4D-0D4242CF4CD6.jpeg

Het is ‘maar’ een Skoda Octavia 1.6 MPI uit 2004. We hebben hem nu 11 jaar en staat nu nog geen 135000 km op. Spoiler set is bij aankoop door de vorige eigenaar als optie erop gezet inclusief parkeersensoren voor en achter.

Het is een superfijne auto. Oké hij is traag in lage toeren maar als je kijkt naar het plaatje onderhoud/reparaties dan mogen we in onze handjes knijpen. Super betrouwbaar!

Wel besloten om deze week de koplamp units te vervangen. Een had een lekkage en met wat kit ging het 2 jaar goed. Maar na een flinke regenbui en weer flink wat condens toch beide units vervangen.
 

Bijlagen

  • 0C3B079F-4F80-40D6-838D-9998FE5C9600.jpeg
    0C3B079F-4F80-40D6-838D-9998FE5C9600.jpeg
    111,2 KB · Weergaven: 42

Cordoba

Forumguru
Inderdaad een ongewone spoilervorm voor een Octavia, maar minstens zo bijzonder zijn de 'halve' skirts vanaf het voorportier tot op de achterbumper.

Koplampen zien er weer spic & span uit, normaal zou ik zeggen polijsten als ze dof worden, maar polijsten helpt niet tegen lekkage.
 

Lizden

Senior Member
0893B6BC-1B71-4060-8550-F0C0A54FCAE4.jpeg
Hier nog een foto van de voorkant (ondanks dat hij wat traag is met lage toeren sleurt hij wel gewoon lekker de sleurhut mee
 

Tees

Donateur
Ach, traag is ook maar relatief, je kan gewoon 100/130 op de snelweg toch? Ik reed tot een jaar geleden nog z'n kleine broertje met z'n kleine broertjes-motor erin (Fabia combi met 1.4 16v). Het enige wat ik echt vervelend vond aan die motor was dat ik met volle bepakking en fietsen achterop met moeite 110 haalde. Voor de rest was ie niet snel nee, maar wel lekker zuinig :jaja: (al is de 1.2 TSI wel fijn hoor, net wat meer vermogen én zuiniger)
 

Duijzer

Donateur
Ach, traag is relatief. Net als oud. Voor iemand met een Opel Astra 1.4 (60 pk) uit 1996 zal jouw auto jong en snel zijn. En de 1.6 Mpi is een betrouwbare motor, de koets roest nauwelijks en met 135.000 km is hij niet versleten. Gewoon netjes onderhouden dan gaat hij nog jaren mee.
Die spoilers is inderdaad een kwestie van smaak. Doet mij een beetje denken aan een plaatselijke Botox behandeling.. Maar goed, ze zitten erop en jij bent er blij mee. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik vind ze ook niet verkeerd hoor, past m wel! Al hadden ze natuurlijk meer gepast bij een 2.0 RS, maar ja ;)
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat ziet er op de foto eigenlijk gewoon erg goed uit. Die spoilers, tsja, voor mij hoeft het niet, maar ze misstaan ook zeker niet, ze zijn subtiel genoeg om er geen "Sjonnie-bak" van te maken. Als ik de foto's zie realiseer ik me twee dingen:

Ten eerste, Skoda (en de rest van VAG) maakt auto's die redelijk tijdloos zijn. Nieuw zijn het geen auto's met een grote wow-factor, maar als zoals die van jou 18 jaar oud zijn zien ze er qua model nog gewoon goed uit.

Ten tweede, een beetje zorgen voor je auto, zoals jij doet, betaalt zich zeker terug. Ter vergelijking, er staat bij mij in de buurt regelmatig een vergelijkbare Octavia, zo'n beetje dezelfde leeftijd, die kennelijk aanmerkelijk minder aandacht krijgt dan deze. Als ik dat ding zie vraag ik me toch altijd af of het geen tijd wordt het barrel eens naar de sloop te brengen, een rijdende stoffige doffe vuilnisbelt. Terwijl als ik jouw foto's zie denk, "goh, mooie auto". Dat ding staat er overigens wel zo'n beetje elke werkdag, dus betrouwbaar is ie kennelijk wel. Ik ken de eigenaar niet, dus hoeveel kilometers ie heeft weet ik niet.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou deze Octavia ook eerder omschrijven als een young timer (klassieker in wording) dan als een oudje. Over het algemeen vind ik Europese modellen redelijk tijdloos, waar ik bij Aziatische modellen van 5-10 oud vaak al het idee van een verouderd model krijg. Nu wordt dat wel langzaam beter bij de Aziatische automerken, maar bijvoorbeeld eind jaren 70 was dat wel anders.
 

Lizden

Senior Member
Wow, om het jaar krijgt hij een grote beurt bij de apk. In de oneven jaren alleen apk en doe ik zelf interieur en luchtfilter vervangen.

En wederom voor het 6de op een volgende jaar geen bijzonderheden!

6 jaar terug op leeftijd de getande riem en waterpomp vervangen. Inclusief remblokjes.

Enige wat er aan komt zijn de remschijven maar dat mag ook wel na bijna 18 jaar…
 

Kanerr

Forumguru
Wauw! Zijn de remschijven nog origineel? Dat vind ik wel een prestatie..

Nog iets anders wat me opvalt. heb je nou projector koplampen of halogeen reflector koplampen? Zie beide namelijk :)
 

Eltjo

Forumguru
Mooie wagen en respect! Ziet er weer fris uit met verse lampen.
Dat vindt ik ook gewoon leuk. Milieuvriendelijk is het ook als iets lang meegaat.
En een echte chauffeur is een die een Eend op een drukke ouderwetse Hitler Autobahn (korte invoegstrook) kan invoegen.

Remschijven gingen bij 285dkm mee... en de 2e blokkenset voor140 dkm. De kunst is meer om ze niet te veel laten roesten waardoor ze vervangen moeten worden.
 
Laatst bewerkt:

Lizden

Senior Member
Wauw! Zijn de remschijven nog origineel? Dat vind ik wel een prestatie..

Nog iets anders wat me opvalt. heb je nou projector koplampen of halogeen reflector koplampen? Zie beide namelijk :)
Koplampen recent vervangen. Paraplu van een unit was er al een afgedonderd en 1 unit had last van condens. Paar jaar kunnen rekken met wat kit maar was er een beetje klaar mee
 

Lizden

Senior Member
In ons geval leeftijd en slijtage door het regelmatig rijden met tandemasters en sleurhut. Voor is nu 19 mm en achter 9 mm oftewel precies nog binnen de marge voor de apk.
 

Okki

Donateur
Met sleurhutten zal er wel wat meer geremd worden dan normaal. Ik rem meestal door het anticiperen en m'n voet van het gas te halen. Als je ziet hoeveel mensen "onnodig" remmen.
 

Lizden

Senior Member
Ben ook niet van het onnodig remmen met met een volle caravan geladen tot het Max trek gewicht dan vraag je wel iets meer van je remmen. Oh en vergeet niet de miljoen drempels hier in de wijk….
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rem meestal door het anticiperen en m'n voet van het gas te halen.
Moet je daar wel de geschikte motor voor hebben natuurlijk. Mijn 1.0 TSI 3-pitter remt nauwelijks af op de motor, net als trouwens de Fabia 1.2 TDI Greenline die ik hiervoor had. Als ik zonder aanhanger op een 80-weg het gas zo'n 700 meter voor een rotonde loslaat zal ik toch echt alsnog moeten afremmen, anders kom ik nog met ruim 50 die rotonde opstuiven en dat is ook niet wat ik wil...

Aan de andere kant: aanhangers boven de 750 kilo remmen mee (die van ons zelfs heel behoorlijk merkbaar), dus het komt niet alleen maar op de remmen van de trekauto aan.
 
Bovenaan Onderaan