Mijn nieuwe Superb: eerste indruk

Gisteren heb ik mijn nieuwe Skoda Superb Ambition Business line opgehaald in de kleur moon white 1.4TSI ACT (150pk). Als opties heb ik:

- Verlaagd onderstel
- Sunset
- LED achterlichten high variant met kentekenplaatverlichting achter
- Verwarmbare stoelen vóór
- Lichtmetalen velgen 18" Modus

Hiervoor reed ik een Mazda CX-5, een 2 liter (turboloze) benzine met 165pk. Mijn eerste indruk van de Superb:

- Onderstel: Ik ben blij dat ik het verlaagd onderstel heb gekozen, het ziet er net iets strakker uit en daarnaast vind ik het een mooie balans tussen comfort en ‘scherpte’. Het deinen na bijvoorbeeld een verkeersdrempel is nu minder aanwezig dan bij het standaard onderstel (ik ben de Mazda gewend, deze is vrij hard qua vering).

- Motor: Onderin de toeren mis ik een beetje koppel ten opzicht van de Mazda (ook al had deze minder koppel). Je moet in het begin net iets hoger in de toeren klimmen als je bijvoorbeeld rustig in zijn 2 een bocht om komt. Zodra je eenmaal op gang bent is de motor fantastisch, heel erg stil en voldoende krachtig. In de 6de versnelling op de snelweg is er voldoende versnelling als je boven de 120 het gas induwt. Van de cilinderuitschakeling merk ik niets, dat zie ik dan ook als een positief punt.

- Afwerking: Van binnen ziet het er allemaal erg netjes uit en sluiten de materialen goed op elkaar aan. De ergonomie is heel erg goed, alles zit op de plek waar je het verwacht. Mooie substiele verlichting binnen in de wagen, ook bij de deurgrepen en onderin de portieren.

- Stoelen: Deze zitten prima, de zijdelingse steun is iets minder. Op beide stoelen zit een lendesteun, wel zo prettig.

- Ruimte: Tja ;)

Zaken die opvallen:

- Ik heb de optie aangevinkt dat het beeldscherm van de navigatie na 10 seconden op stand-by gaat. Deze had zich vanochtend weer uitgeschakeld.

- Muggenziften: Geen start knop, bij de proefrit is me dit niet opgevallen omdat ik in een style versie reed.. Ik kwam er later achter dat deze er niet standaard op zit, toch een beetje jammer voor een auto in deze prijsklasse.

- Bij het ontgrendelen heb ik mooie witte verlichting onderin mijn spiegels, verder brandt er aan de buitenkant geen verlichting.

Vooralsnog ben ik heel erg tevreden met de Skoda Superb. Foto’s volgen nog.

Allereerst proficiat! Leuk zo'n mini review. Heb ook deze motor besteld en is goed om te horen dat ie voldoende over heeft. Graag nog wat reële verbruikcijfers aub? Veel plezier ermee!

Bedankt, het is echt een hele fijne motor. Qua verbruikscijfers kan ik nog niet zoveel zeggen. Vooralsnog rond 7,5 liter op 100 (pas 400km gereden).

coreza01

Forumguru
@Goldenkenzo Ik heb ook deze motor gekozen, weliswaar met DSG maar qua verbruik doet hij het zeker goed. Ik heb vorige week getankt en heb 300 KM gereden en de computer geeft aan dat ik nog 900 KM kan rijden. Ik heb tot nu toe alleen maar snelweg gereden en gemidelde snelheid was rond de 110-120 km/uur. bij mij komt hij dus uit op ongeveer 6 liter op 100

Een student heeft een dikke 300 km gereden om de auto af te leveren, Assen - Maastricht. Ik vermoed dat hij iets harder dan 120 heeft gereden :-)

Wat ik wel al twee keer heb gehad is dat de parkeersensoren aanspringen (waarschuwen) als ik, volgens de Superb, te hard op een voorligger/obstakel kom aangereden. Bijvoorbeeld bij een rotonde of de slagboom van een parkeergarage. Voor mijn gevoel heb ik voldoende afstand en kom ik niet te snel of een voertuig/obstakel af. Iemand hier ook 'problemen' mee? Is dit in te stellen?

Schep

Forumguru
Wat halen de overige 1.4 rijders een keurig verbruik zeg. Ik kom na 1500 km en 2 keer tanken niet verder dan 1 km op 11 l of 9.1 l/100 km ...

Een actieradius van 1200 km kom ik ook zeker niet aan. Na tanken staat er 780-800 km range in het scherm. Komt ook redelijk overeen met de km stand en de tankbeurten. De eerste keer de tank volledig leeg gereden met 764 km op de klok. Nu weer getankt (niet helemaal leeg) bij 1.490 km.

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik redelijk stevig doortokkel, maar een dusdanige afwijking tov de norm vind ik wel stevig. Ik vind overigens niet dat de auto echt veel over heeft. Zeker boven de 130 moet je stevig doortrappen om weer wat hoger te komen.

Vroeger reed ik op dezelfde manier als ik nu rijd met een 3.6 V6 benzine met het dubbele aan vermogen (en een auto die 600 kg zwaarder was) en die kreeg ik zonder veel moeite op 10l/100km. Ik ben nog niet onder de indruk van dat gedownsize.

Wat halen de overige 1.4 rijders een keurig verbruik zeg. Ik kom na 1500 km en 2 keer tanken niet verder dan 1 km op 11 l of 9.1 l/100 km ...

Een actieradius van 1200 km kom ik ook zeker niet aan. Na tanken staat er 780-800 km range in het scherm. Komt ook redelijk overeen met de km stand en de tankbeurten. De eerste keer de tank volledig leeg gereden met 764 km op de klok. Nu weer getankt (niet helemaal leeg) bij 1.490 km.

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik redelijk stevig doortokkel, maar een dusdanige afwijking tov de norm vind ik wel stevig. Ik vind overigens niet dat de auto echt veel over heeft. Zeker boven de 130 moet je stevig doortrappen om weer wat hoger te komen.

Vroeger reed ik op dezelfde manier als ik nu rijd met een 3.6 V6 benzine met het dubbele aan vermogen (en een auto die 600 kg zwaarder was) en die kreeg ik zonder veel moeite op 10l/100km. Ik ben nog niet onder de indruk van dat gedownsize.
Ligt dat mss aan de velgen/banden? Kan me voorstellen dat 17" vs 19" een groot verbruik verschil laat opmeten.

9.1 is idd opvallend hoog, met mijn 2 liter Mazda zat ik op 7.3 en reed ook altijd door. Ik vermoed dat het verbruik boven de 120 km/h flink stijgt, mede door de geringe cilinderinhoud. De Cooper S van de vrouw heeft een verbruik van 7,4 met een 2 liter turbo.(en zij rijdt ook goed door..).

yves1966

Forumguru
Met mijn 18" Modus velgen zit ik nu rond de 7,2 - 7,6 liter /100 km.
@coreza01 Het is ook een DSG van Raskel want de manuele versie heeft slechts 125 pk.

Schep

Forumguru
Ligt dat mss aan de velgen/banden?
Hij staat nog op zomerbanden. Dat zijn 18" velgen met Pirelli's meen ik. Ik heb er wel een DSG in zitten, maar Skoda belooft 1 op 19.2 en ik kom op 1 op 11 ...

Het gros (2/3e) van de kilometers is in de spits op de A1 gemaakt, en dan laat ik de ACC/file assistent alles doen, ingesteld op 110 km/h of 130 km/h (afhankelijk van de toegestane snelheid) Meestal blijft de auto daar onder gezien de drukte. Zodra het kan (meestal als ik 's avonds laat van kantoor of diner vertrek) gaat de ACC wat hoger, 20-30 km/h te hard. Ik denk dat ik totaal zo'n 600 km met de ACC op 150/160 km/h heb gereden.

Valt me wel op dat de cilinderuitschakeling veel minder vaak aan gaat dan met mijn Golf. Eigenlijk heb ik boven de 100 km/h dat logootje nooit meer in mijn dashboard gespot.

Optrekken doe ik vrij kalm. Ik heb geen enkele behoefte om me binnen de bebouwde kom of bij stoplichten van mijn mannelijke kant te laten zien, dus ik blijf onder de 2.500 toeren. Op de snelweg gaat die snelheid dan wel omhoog, maar ook weer niet planken als er zich een gat voordoet. Het ACC pakt hem op, en doet dat redelijk normaal. Boven de 3.000/3.500 toeren ben ik volgens mij nog niet geweest tijdens het optrekken.

yves1966

Forumguru
Hij staat nog op zomerbanden. Dat zijn 18" velgen met Pirelli's meen ik. Ik heb er wel een DSG in zitten, maar Skoda belooft 1 op 19.2 en ik kom op 1 op 11 ...
Klopt, Pirelli P7 die een verbruikscore C krijgen wat een courante score is.

JXX

Senior Member
@raskel

Proficiat met je wagen !

I.v.m. het beeldscherm dat na 10 seconden uit gaat, dit moet je telkens opnieuw instellen.
I.v.m. enkel spiegelverlichting bij ontgrendelen, normaal kun je instellen dat de verlichting een aantal seconden gaat branden.

In de handleiding van mijn O3;
Coming/Leaving home-functie - Instelling van de COMING HOME / LEAVING
HOME-functie
■ Coming-homefunctie - Instelling van de verlichtingsduur na het verlaten
van de wagen (0-30 seconden, 0 - functie is uitgeschakeld)
■ Leaving-homefunctie - Instelling van de verlichtingsduur na het ontgrendelen
van de wagen (0-30 seconden, 0 - functie is uitgeschakeld)

Good luck.

Bovenaan Onderaan