Mijn garage zegt ...............

Tees

Donateur
Lijkt me verstandig om bij elke beurt mee te geven of ze er even een blik op willen werpen. Hij zal toch jaarlijks naar binnen moeten voor de APK (en een beurtje als je er zuinig op bent), even die kap losschroeven is ook niet zo heel veel werk.

Tees

Donateur
Ik zou die van de distributie doen ;). Die andere is niet acuut een desastreus probleem mocht die knappen (mits je wel direct stopt als de motor oververhit...).

ludwigjacobs

Nieuw lid
De garage zegt zelf dat ze er ook nog niet aan gewend zijn dat er geen tijdsinterval voor de riem is. De noodzaak om tevens ook de waterpomp ( die van mij is 100% ok ) te moeten vervangen is dus een klinklare leugen. Dit is alleen te verklaren als incompetentie ( misschien de reden voor het verliezen van dealerschap) of puur winstbejag van die ex skoda dealer. Maar het lijkt mij ook een goed idee om tijdens de jaarlijkse beurt even te kijken alhoewel het eigenlijk niet goed te beoordelen is met alleen het verwijderen van de bovenkap. Maar ter geruststelling zal volgens de vag monteur een riem eerst een motorstoring bewerkstelliggen alvorens te breken.
Ben in ieder geval blij dat ik mij niet zomaar een dure reparatie heb aan laten praten.

Tees

Donateur
Eens met de heren hierboven! Een ketting rekt op en als ie niet meer kan rekken breekt ie. Dat geeft idd over het algemeen eerst problemen met de motorloop door afwijkende timing voordat het definitief klaar is (tenzij door een productiefout de ketting een zwakke schakel heeft oid).
Een riem, en zeker de hedendaagse kevlar-versterkte riemen, rekt wel een beetje maar niet dusdanig dat de motorloop daardoor buiten specs komt. Probleem bij een riem is juist kleine scheurtjes die van het ene op het andere moment tot een totale scheur kunnen leiden. En dan is t finito met de motor.

Max-

Lid
Inderdaad, als de riem breekt krijg je inderdaad allemaal mooie lampjes maar dan is het al te laat. De auto kan nooit ervoor al aangeven dat het eraan zit te komen... Waarom zou je hem anders ook laten checken dan? Het verhaal over de waterpomp het lijkt wel of die garage die zij dat die ook vervangen moest worden totaal niet heeft gekeken wat voor een motor er in deze auto zit?

Want heb je een motor waarbij de waterpomp mee loopt op de distributie dan vervang je ALTIJD de waterpomp dit moet je gewoon nooit riskeren en natuurlijk de rollen en spanner etc. Heb je een losse waterpomp tja dan slaat het nergens op (tenzij die lekt) ooit bij een alfa 147 gehad dat de waterpomp bij de distributie speling had je zag de riem gewoon heen en weer zwabberen.

hemi24

Forumguru
het lijkt wel of die garage die zij dat die ook vervangen moest worden totaal niet heeft gekeken wat voor een motor er in deze auto zit?

Vooral gezien het feit dat het hier om een Citigo gaat, dan heb je maar 2,5 verschillende mogelijkheden als het om het type motor gaat…! :sterretjes:

• Leuk
Waarderingen: Max-

Eltjo

Forumguru
Ik heb een vergelijkbare ervaring toen ik over de Trevis navroeg wat de distributie + multiriem vervangen kostte bij de lokale ex-Daihatsu dealer en -service. €1300 voor dit met de pomp en zonder iets van €700.
Een Trevis is motorische en onderstel-technisch gelijk aan de Cuore tot 2006/7 waarvan er een heleboel rondreden en nog rijden.
In Delft bij de Daihatsu service laten doen voor €250 zonder waterpomp, want de vervingen ze (bijna) nooit en die zat naast de motor waar die niets te maken heeft met de distributieriem. Daarnaast hadden ze ook schappelijke prijzen voor de APK en montage van gebruikte banden wat ik toen ook heb laten doen. In hun werktijd heb ik Delft centrum bezocht met mijn vrouw.

Dan vraag je je toch wel af, is het pure onkunde, niet meedenken met de klantvraag, geen kennis (meer) van zaken of wil men je bewust belazeren?

Laatst bewerkt:

ludwigjacobs

Nieuw lid
Gisteren plotseling de accu stuk die de vorige week bij die k.. garage voor 100% ok werd afgevinkt. €1100 betaald bij een incompetente honda dealer voorheen dus ook skoda maar nu ex skoda dealer. Gelukkig kreeg ik wel de mobiiteits garantie die je krijgt bij een officiële dealerbeurt dat hadden ze dan wel goed geregeld. Wegenwacht gekomen en conclusie was accu defect. Vanmorgen een nieuwe accu met dezelfde waarden mbt start stop geplaatst en alle problemen opgelost hoeft dus niet opnieuw geprogrammeerd te worden stond trouwens ook in het instructie boekje wat ik nog nooit gelezen had.....

EdK

Forumguru
accu stuk die de vorige week bij die k.. garage voor 100% ok werd afgevinkt. €1100 betaald
Ach wees blij dat hij daar niet als defect werd bestempeld, dan was je rekening van 1100 naar 1500 gestegen daar ............
Maar een accu meting is een moment opname en wat vandaag als heel bestempeld kan worden kan morgen defect zijn.....
En dat is helaas niet alleen het geval met accu's............ :koffie:

hemi24

Forumguru
Accu (zeker eentje van 11,5 jaar oud) kan letterlijk van het ene op het andere moment kapot gaan, door bijvoorbeeld platen die het begeven.
Dan kan een recente meting nog 100% opleveren, terwijl ‘ie een week later het begeeft…

Bovenaan Onderaan