Mijn garage zegt dat de distributie riem vervangen moet worden van mijn citigo uit 2013 met 83000 km ook de water pomp mee vervangen dient te worden.

ludwigjacobs

Nieuw lid
Bij mijn vaste garage die voorheen skoda dealer was zegt men dat de distributie riem vervangen moet worden van mijn citigo uit 2013 met 83.000 km op de teller. Tevens zou dan ook de volgens de de ex dealer de waterpomp vervangen moeten worden. Dit zou dan samen zo'n kleine €1100 gaan kosten. Bij een offerte van de huidige skoda dealer is er geen sprake van dat de waterpomp ook vervangen zou moeten worden en bedraagt het bedrag net geen € 700 inclusief materialen spanrollen e.d.
Omdat ik twijfel aan de noodzaak om ook de waterpomp te moeten vervangen en het vermoeden dat het die garage niet zo goed gaat ( ik heb hier deze week €1100 moeten betalen voor een beurt waarbij wel ook de remschijven en blokken bij inbegrepen waren en wat ik toch wel erg duur vond ) zoek ik hier een zinnig advies van iemand die hier zogezegd kaas van gegeten heeft.

martijn v o

Forumguru
Ik zou adviseren om bij deze wissel de waterpomp ook te vervangen, dat is een 100-150 euro extra ten opzichte van de distributieriem.
De waterpomp is ook een slijtagedeel en als die over twee jaar gaat lekken dan moet de distribitieriem weer los. Ik ga ervan uit dat de waterpomp nog nooit vervangen is geweest.

Dus vervangen waterpomp bij een distributieriem is niet verplicht maar wel een advies.
En als de waterpomp vervangen moet worden dan moet de distributieriem ook.

ludwigjacobs

Nieuw lid
Dankjewel voor jouw response.
Het klinkt logisch ga nu maar bij de skoda dealer navragen voor €150 meerprijs is dat natuurlijk dom om het niet te doen.

Erik_NL

Forumguru
ik heb in het verleden met mijn Passat voor hetzelfde dilemma gestaan en er voor gekozen de pomp pas mee te vervangen bij het derde interval van 90.000 km. Maar in een liefhebbersforum loop je nu eenmaal het risico dat goedbedoelde adviezen in de praktijk mee blijken te vallen.
Onze Citigo staat ook voor vervanging van de distributieriem in het najaar (10 jaar oud, km stand ca 64.000) en ik laat de pomp dan zeker met rust zolang die niet lekt.

ludwigjacobs

Nieuw lid
Dat weet ik niet , bij het ophalen na een beurt deze week werd mij dit medegedeeld ivm ouderdom . Ik kan in het service boekje niks vinden over vervangings termijn of km.

hemi24

Forumguru
Strikt genomen kent de riem geen vervangingsinterval, enkel visuele inspectie bij elke service ná 210.000 km.
Echter adviseert de leverancier van de riem (dus niet VW/Seat/Skoda) deze te vervangen indien ouder dan 12 jaar.

De waterpomp wordt niet (direct) aangedreven door de tandriem en zit zelfs aan de andere kant van de motor (aan de kant van de versnellingsbak) gemonteerd; deze preventief mee vervangen is totaal onnodig.

Arjan1985

Forumguru
Heftige bedragen die weer voorbij komen. Wordt daar altijd toch wat bang van.

Was trouwens voor wissel distributie riem bij een bekende Mercedes garage op het eiland 600 euro kwijt voor de 1.5 tsi.

Tees

Donateur
:ot: Zou er iemand al eens geprobeerd hebben die V6 in een Citigo te stoppen? Misschien wel een beetje erg krap in die kleine voorkant, maar zou wel weg grappig zijn ;)

SteGo

Donateur
Al het goede advies is gelukkig al voorbij gekomen. Als ik TS was zou ik eens even op zoek gaan naar een ander adresje om m'n auto te laten onderhouden. Die ex-dealer trekt je een poot uit.
Riem vervangen blijft hoe dan ook niet goedkoop, maar kost nog altijd minder dan de kosten die het oplevert als het riempje zelf ineens besluit om met pensioen te gaan. ;)

:ot: Zou er iemand al eens geprobeerd hebben die V6 in een Citigo te stoppen? Misschien wel een beetje erg krap in die kleine voorkant, maar zou wel weg grappig zijn ;)
Een V6 heb ik nog niet gezien, maar een 2.0 TDI 360PK met AWD wel. :D

Bovenaan Onderaan