Mijn eerste Skoda!

Ondanks dat ik hem volgende week pas ophaal, ben ik sinds gisteren eigenaar van mijn eerste auto: een Skoda Octavia RS van 2002. Meteen hier maar even een account aangemaakt dus voor de broodnodige info!

Toen ik 18 werd gelijk mijn rijbewijs gehaald. Als student was direct een auto een beetje teveel van het goede, maar als thuiswonend student met 2 ouders die allebei een auto hebben werd dat weer ruimschoots gecompenseerd. Ik heb dus door hun auto's veel rijervaring opgedaan. Tijdens mijn studie ook 4 jaar lang hiker geweest (wat inhoudt dat je voor lease- en verhuurmaatschappijen auto's door heel het land rondrijdt) en dus in auto's variërend van een BMW 640d Gran Coupe tot de meest afgeragde Caddy gereden.

Flashforward naar nu. Inmiddels 25 jaar, 6,5 jaar in bezit van m'n rijbewijs en arbeider geworden. Kortom, centjes genoeg om een auto te kopen danwel te onderhouden. Echter woon ik op 7 kilometer van kantoor, waardoor ik elke dag op de fiets ga. Ook krijg ik geen reiskostenvergoeding, omdat dat pas vanaf 10 kilometer woon-werk afstand wordt uitbetaald. Kortom, ik heb totaal geen auto nodig. Uiteraard reed ik nog wel rond in een van de auto's van m'n ouders, maar het feit dat zij totaal geen autoliefhebbers zijn en gewoon van A naar B willen gaan (en dus geen spannende auto's hebben. De spannendste auto die m'n ouders gehad hebben in mijn rijbewijsperiode is de huidige van m'n ma, een 1.5 Swift uit 2009) EN het feit dat ik nu een eigen auto kan betalen deed mijn autohart toch een beetje kriebelen.

In m'n vrije avondjes kon ik me altijd prima vermaken met het rondstruinen op de diverse autosites en dat ging ik nu dus ook doen. Totdat ik een paar weken geleden een advertentie zag voor een geweldige auto. Ik was op slag verliefd op de foto's. Zoals de titel al zegt: een Skoda Octavia RS van 2002. Toen het volgende probleem: ik ben liefhebber, maar van het technische aspect heb ik geen enkel verstand. De uitdrukking 2 linkerhanden is ook niet van toepassing op mij, ik heb wat dat betreft gewoon GEEN handen. Kortom, hoe mooi hij er ook uitzag op de foto's en hoe prima hij ook zou rijden, ik zou geen flauw idee hebben of het een goede auto was of niet.

Uiteindelijk een paar maten op weten te trommelen die er wat meer verstand van hadden dan ik en richting de verkoper gegaan. Proefritje gemaakt en eigenlijk precies hetzelfde als de foto's: op slag verliefd. Na de proefrit een gesprek gehad met de verkoper en een mooie deal weten te maken. Volgende week zaterdag ga ik hem ophalen met nieuwe APK en een grote onderhoudsbeurt. Voorlopig dus even alleen de foto's van de verkopende partij, volgende week eigen foto's!

gbbosma

Forumguru
Welkom @RicoVld, mooie Skoda heb je gekocht. Ook al had je twee linkerhanden dan nog kom je een heel eind op dit geweldige en leerzame Skodaforum.

Antera

Donateur
Van harte welkom hier en daar ga je veel plezier aan beleven en ook een van de weinige net als ik met standaard stoelverwarming. Mocht je eens tips of andere willen weten brand maar los :D

Bedankt allemaal voor het warme welkom! Heb inmiddels een voorsteltopic gemaakt!

Ook bedankt voor alle complimenten over de auto! Het verbaasde mij ook hoe mooi hij erbij stond voor de prijs die ik ervoor betaald heb eigenlijk. Nauwelijks gebruikersschades, geen parkeerschades aan de velgen, zo goed als nieuwe Michelins eronder en ook technisch lijkt hij in uitstekende staat te zijn. Ook alle snufjes die erop zitten doen het. Inclusief de stoelverwarming waar ik gezien de temperaturen buiten wel blij mee ben:D

Voorlopig verder weinig plannen met de Octavia. Eerste aandachtspunt is de middenarmsteun voor. Het slot daarvan is kapot, dus als ik hem omhoog zet valt de klep open. In principe rij ik altijd met de armsteun omlaag, dus dan heb ik er geen last van, maar het is wel een puntje wat ik snel op wil lossen. Dat is op dit moment ook het grootste aandachtspunt van de auto.

Daarna wil ik naar de audio gaan kijken, maar daar moet ik nog goed over nadenken. De affabriek radio die er nu inzit past natuurlijk prima in het interieur, maar qua functionaliteiten is hij natuurlijk niet erg up to date. Een radio die in ieder geval mp3-cd's kan afspelen zou ik wel heerlijk vinden, dan hoef ik geen eens USB/aux/bluetooth te hebben, maar ik vermoed dat ik met welke aftermarketradio dan ook het interieur ga verpesten vergeleken met deze.

Dat is dus iets om over na te denken, al kwam ik laatst wel een systeem met de naam Solisto tegen. Dat zag er op de website erg interessant uit, iemand die er ervaring mee heeft?

http://www.vagtechniek.nl/index.php?main_page=index&cPath=72_98_113

Wellicht daarna eens langs JD om 'm naar de 220pk te krijgen, al vraag ik me af hoe verstandig het nog is om dat te doen bij een 12 jaar oude auto met 180k op de teller. Maar goed, dat is van later zorg.

Laatst bewerkt:

lugolux78

Donateur
De radio zou je ook sd karten kunnen lezen door gebruik via radiofrequentie. Of Bluetooth module die ook via radiofrequentie gaat. Kosten paar tientjes. (fm-transmitter)

Bovenaan Onderaan