Mijn eerste rijervaring met een O3

E

Ex-lid 2926

Vorige week moest ik helaas gebruik maken van de Skoda mobiliteitsservice. Ineens begonnen alle lampjes die maar iets met het remsysteem te maken hebben te branden in de klokkenwinkel.
Binnen het kwartier arriveerde de ANWB wegenwacht en werd de auto uitgelezen. "een defecte ABS sensor links achter" volgens de wegenwachter. Ik kon rustig door blijven rijden, maar moest er rekening mee houden dat het ABS systeem niet meer werkte.
Gebeld met mijn dealer en een afspraak gemaakt voor vervanging van de sensor. Afgelopen maandagmorgen kon ik om 08:00 uur terecht. Na een half uurtje het vervelende bericht dat ik de auto niet mee kon krijgen, want het was iet ABS sensor, maar het op een schotel lijkende onderdeel daarin de ABS ring is opgenomen en waar ook het wiellager in bevestigd zit. Helemaal vol roest en gewoon rot. Een rubber afdichtringetje had kennelijk niet meer afgedicht. Dus kreeg ik een 5 maanden oude Octavia Combi 1.4 TSI 140 pk Elegance met DSG mee om naar mijn werk te komen. Een prachtige auto en vol met allerlei luxe snufjes die mijn eigen O2 niet heeft. Aangezien de auto's waarin ik mijn werk doe allemaal voorzien zijn van DSG was een automaat voor mij geen nieuwigheid. Wel de combinatie DSG en een TSI benzinemotor. En wat is dat een fijne combinatie. Snel, soepel, zeer stil. Gewoon erg comfortabel.
En wat is zo'n nieuwe O3 mooi afgewerkt met mooie materialen. Dus was ik zeer verguld met een dagje rijden met een nieuwe O3. Toch ook een paar minpuntjes ontdekt. Ik had gehoopt dat de rechtuitstabiliteit van de O3 beter zou zijn dan de O2, maar dat is dus niet het geval. Ook vond ik de auto wat stoteriger op kleine oneffenheden zoals richeltjes of naden in het asfalt.
En aan het einde van de dag wist ik het zeker. De stoelen van de O3 zitten lang zo fijn niet als de geweldige zetels in mijn O2. En al is zo'n moderne 1.4 TSI best zuinig, het verbruik haalt het niet bij mijn "oude" 1.9 TDI met inmiddels 180.000 km op de teller.
 
Bovenaan Onderaan