Mijn eerste Karoq.... waar aan denken?

Karoqqie

Nieuw lid
Wij gaan onze eerste Karoq kopen, tweedehands, ongeveer uit 2019 met max 30k op de teller. Rond de 30.000. We willen in ieder geval een 1.5, maar hebben niet heel veel verstand van auto's.
Zouden jullie kunnen aangeven welke extra's jullie een vereiste vinden bij de aanschaf van een Karoq?
Een maat van me zegt bv. dat voorruitverwarming een must is. Geen idee of dat ook jullie mening is?


Welke aspecten kan ik nog meer naar kijken om een goed keuze te maken?
 

CharlesTucker

Forumguru
Vier wielen, een stuur, een motor en goed werkende remmerij zijn een must. De rest is wat je het zelf waard vindt. Heel veel zaken zijn optioneel, juist omdat dat je de mogelijkheid geeft te kiezen. Wat voor de een een must is kan voor de ander een volstrekt overbodige luxe zijn. Wat betreft de voorruitverwarming, een schone onbeslagen voorruit is een must, dat kan je op verschillende manieren voor elkaar krijgen, maar persoonlijk vind ik een verwarmbare voorruit wel erg handig. Een must, nee. Erg handig, ja. Een trekhaak, ook voor sommigen een must en voor anderen niet belangrijk, en zo zijn er veel zaken. Ik zou je aanraden een paar mooie auto's op te zoeken, eens goed te kijken naar de opties op die auto's, en bij twijfel hier nog eens wat gerichter te vragen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Voorruitverwarming vooral 'handig' als je geen carport/garage hebt. Had t op Skoda, fijn, niet meer op Seat. Jammer, maar daar blijft bij.

Stoelverwarming zelfde. Wel was lekker, geen must.

Tis wat @CharlesTucker zegt.....ieders wil. Mss handiger aan te geven wat je met auto wilt gaan doen of wat voor hobbies je hebt. Verder vooral t boekje van 2019 eens doorlezen en kijken welke opties mogelijk zijn.
 

Karoqqie

Nieuw lid
Dank jullie wel.
Het is moeilijk kiezen, omdat ik nog goed kan inschatten welke extra's we echt wensen.
Voorruitverwarming maakt het een stukje duurder zie ik online. Wellicht laten we dat dan maar schieten.
Keyless vind ik zelf niet echt een meerwaarde.
Automaat juist weer wel.

Kortom, het wordt steeds helderder voor ons denk ik.
 

hemi24

Forumguru
Uitgangspunt zou voor mij zijn alle opties die ik tot dusverre gewend ben en die ik niet graag weer zou moeten missen…

Voorruitverwarming heb ik op een eerdere auto wel gehad en was een fijne optie, maar ik heb sindsdien een aantal auto’s gehad zonder en daar kon ik ook prima mee leven!

De één kan met een basisuitvoering prima uit de voeten, terwijl bij een ander de optielijst niet lang genoeg kan zijn.
Kortom de keuze is heel persoonlijk!
 

SuperBartje

Forumguru
Persoonlijk zou ik die keyless net niet willen. Mijn nog te gevoelig voor de boeven.
Weet niet of de voorruit verwarming nog zichtbaar is, zo ja moet je kijken of je dat prettig vindt. Ik heb het ooit op een tijdelijke Ford gehad en moest wennen om er doorheen te kijken.

Wat de anderen al zeggen, zelf afwegen. En sommige zaken komen er dan bij vanuit het pakket dat er op zit. En soms als je iets echt wil, moet je een pakket luxer met andere dingen die je niet nodig vindt.
1.5 dsg is heel fijn.
 

CharlesTucker

Forumguru
In m'n Octavia is die voorruitverwarming vrijwel onzichtbaar. Als je echt gaat zoeken zie je het wel maar als je gewoon naar buiten kijkt zie je er niks van. Ik weet echter niet niet of op de Karoq hetzelfde soort verwarming gebruikt wordt.

Maar als je op zoek bent naar een tweedehands moet je denk ik niet al te strikt zijn. Wat @hemi24 zegt lijkt me wel belangrijk, wat heb je nu aan opties en luxes, en wat vindt je daarvan? En dan een (kort) lijstje maken met echte must-haves, zoals de DSG in jullie geval. En dan eens een aantal auto's gaan bekijken, en vooral letten op het gevoel wat je daarbij hebt. Maar als je bij wijze van spreke 2 ogenschijnlijk geschikte auto's ziet, de ene lekker vol in de opties, maar ook wel hier en daar een krasje en wat steenslag. De andere wat minder opties, maar wat wel netter in de lak, welke zou je dan kiezen. Ik de tweede, maar zelfs dat is persoonlijk.
 
Ik rijd nu een tijdje in een Karoq 2021, wat ik mis is de automatische wisstand van de ruitenwissers.
De adaptieve cruiscontrol is niet iets wat ik aanraad als je aan de normale gewend bent.
Ik merk dat hij heel geleidelijk je snelheid laat zakken en als je op je teller kijkt je opeens 95 rijd achter je voorganger.
De DSG bak is ook wennen deze gaat in de D en de S stand hoog in de toeren waarbij als je even op je gas trapt hij te ver terugschakeld.
Ik weet niet of er medeforumers zijn die hier bekend zijn met een oplossing.
En zoals hierboven is de voorruitverwarming lekker (ik zie hem niet zitten).
Ik heb ook de stoel verwarming en de stuurverwarming, beide heel lekker in dit koudere moment van het jaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
wat ik mis is de automatische wisstand van de ruitenwissers
Is dat niet toevallig uitgeschakeld in het menu?
Bij mijn Leon wel namelijk, aangezien ik het een absolute crime vond: soms geruime tijd niet reageren op beginnende regen, maar ook soms (vaak, eigenlijk) op hol slaan bij een beetje motregen. Meestal gewoon niet wat ik wil, dus dan kan ik het veel beter zelf regelen. Zó veel moeite is dat niet, met één vinger te doen zonder de hand van het stuur te nemen.
 

hemi24

Forumguru
De adaptieve cruiscontrol is niet iets wat ik aanraad als je aan de normale gewend bent.
Ik merk dat hij heel geleidelijk je snelheid laat zakken en als je op je teller kijkt je opeens 95 rijd achter je voorganger.

Dat is toch ook het idee achter een adaptieve cruisecontrol..?!?

Wat ik niet snap is dat je zegt dat je geen automatische wissstand hebt op je ruitenwissers... Welke uitvoering heb je?
 

Bakboord1

Forumguru
Toen ik een paar maanden geleden een auto kocht waren dit mijn wensen:
Dsg
Led koplampen
Stoelverwarming
Apple CarPlay

Ook fijn:
Elektrisch verstelbare stoelen en spiegels gekoppeld aan de sleutel. Ik ben 1.96 en mijn vrouw 1.76
Trekhaak
Elektrische kofferbak. Gadget maar ik wist niet dat ik mijn kofferbak zo vaak open. Wel handig.

Bij aankoop zaten er niet de velgen op die ik graag wilde. Die heb ik gisteren vervangen door een iets mooier setje met vers rubber.
Ik heb getwijfeld over een lederen interieur maar uiteindelijk niet gedaan omdat dit zo koud is in de winter.

Edit: helemaal vergeten: veel plezier met het uitzoeken! Best bijzonder als je zo’n mooie nieuwe auto mag uitzoeken dus geniet er van.
 

BelKodi

Senior Member
Voordeel bij Skoda is dat zelfs een instapversie altijd al ietwat uitrusting heeft. En zeker als je een niveau hoger gaat zal die al behoorlijk uitgerust zijn.
Ik zie dat je spreekt van een budget van 30K, met maximum 30.000 kilometers op de teller en van 2019. Haast elke Karoq die je daarvoor zal vinden zal vrij goed uitgerust zijn, zeker als je zelf aangeeft er anders niet zo veel van te kennen.

Zoals altijd zullen de belangrijkste overwegingen de prijs, de motorisering en het kleur zijn. Als je dan een Karoq vindt die op die gebieden je gading is zal je die echt niet laten staan omdat een andere Karoq enkele opties meer heeft maar een voor je minder kleur heeft.
Komt goed. Succes met de zoektocht!
 

Cordoba

Forumguru
Kijk eens kritisch naar de mogelijke opties, en welke ga je daadwerkelijk gebruiken? Verder is het handig om ook de historie van een auto zoveel mogelijk te achterhalen. Bijvoorbeeld deze (linkje) lijkt een heel mooi aanbod met erg weinig km's (3.627 km), als je kenteken opvraagt blijkt dat deze in oktober is geïmporteerd in NL, in december op naam gezet (1e Nederlandse eigenaar), en staat nu al weer te koop. Dat kán wijzen op een probleemauto, bijvoorbeeld een auto die in het buitenland een zware crash heeft gehad, is hersteld (hoe goed, hoe slecht?) en vervolgens in NL is verkocht.
 

EdK

Forumguru
Zou eens een proefrit in een basis Karoq gaan maken en dan in een meest luxe uitvoering....
En bepaal dan voor jezelf wat je nu echt een must vind.
Ruitverwarming een must ??? Tsja als je kou kleum bent dan is t makkelijk
Op me bedrijfswagen zit het op me prive wagen niet, mis je het op prive wagen ?? Neuhhh
Stoelverwarming op me prive wagen, zakelijke niet ! Mis je het ? Ja zeker wel op de bedrijfswagen.... erg fijn als je dagje zwaar gewerkt hebt en dan op terugweg de rug wat warmte kunt geven.
Maar alle opties zijn puur persoonlijk en laat je zeker niet gek maken door anderen , maar weeg zelf af of je t zou missen !
Hou rekening mee dat elke optie erbij ook geld kost....
 
Bovenaan Onderaan