Mijn eerste 4500km met de 1.4TSI Combi DSG

Na 7 maanden wachten was het dan eindelijk zo ver de nieuwe auto was er. Ik had proefgereden in een 1.2 Yeti met DSG en in een 1.4 TSI zonder DSG, dus ik was wel erg benieuwd. Ik rijd sinds 1998 een OctaviaI 1.9TDI Combi waarmee ik nu 350.000km heb afgelegd.
Wat me als eerste opviel is het zitcomfort. De stoel is langer dan bij de Octavia I. Ik ben zelf 1.86 meter. Ondanks het feit dat de stoel langer is dan bij de Octavia I vind ik de ondersteuning van de bovenbenen minder. Voor de rest zit de stoel prima. Daarnaast viel me direct op dat de auto erg stil is.
Dan een paar vreemde zaken:
  1. Wanneer de bijrijder de gordel niet om heeft wordt dit niet gesignaleerd en aangegeven. Deze voorziening is wegbezuinigd.
  2. Wanneer je de auto afsluit, sluiten de ramen niet automatisch. Voor mij is dat erg wennen vooral omdat de Octavia I wel die voorziening had.
  3. Wanneer je de auto afsluit klappen de spiegels niet automatisch in, daarvoor moet de afstandbediening nogmaals bediend worden. ( een vreemde zaak vind ik)
Om maar direct aan de auto te wennen na twee dagen richting Moesel gereden en daar twee dagen rondgetoerd In het begin toch wel wat problemen met de behandeling van de DSG. Schakelen verliep niet soepel en geruisloos. Met name wanneer ik stopte en direct daarna weer optrok klapte de versnelling nogal. ook het op de motor afremmen en het automatisch terugschakelen verliep niet zoals ik zou willen. Daardoor stormde ik nogal regelmatig erg hard op bochten af en moest flink bijremmen. Toch leek het alsof de auto leerde. De tweede en de derde dag ging het al stukken beter.
Vervelend is dat wanneer je vanuit stilstand achteruit berg op moet het bijzonder lastig is de auto niet vooruit te laten lopen. Hellingproef achteruit dus. Het is me nog niet helemaal gelukt om dat goed te doen
Alle lof voor de trekkracht van de motor.
Alle lof voor de wegligging
Alle lof voor de accelleratie
Thuis gekomen bleek ik d eerste 1000 km er op te hebben zitten met een gemiddeld verbruik van 7,1 ltr op 100km.

Daarna Roermond - Den Haag. Autoweg met hindernissen. Even er aan moeten wennen om de rem goed ingetrapt te houden en niet de handrem aan te trekken en de rem ls te laten terwijl ie in de "D" stand staat. Logisch eigenlijk.
Verder lekker comfortabel gereisd en de climatronic doet het uitstekend.

Vorige week een weekendje Oostenrijk. Veel autobahn en veel bergritten.
Ik ben zeer tevreden. Het automatisch schakelen verloop na deze rit weer anders. De versnelling schakelt sneller op en terug in de "D" stand. Het verbruik was 6.9 ltr.
De Octavia is niet bang voor 200KM per uur, 25% hellingen, haarspeldbochten, slechte wegen.
Zoals gezegd ik ben zeer tevreden. Nu moet ik het wat rustig aan gaan doen want als het zo door gaat rij ik 52000 km per jaar en dat was niet de bedoeling.

Als er nog vragen zijn mbt mijn ervaringen dan zie ik het wel.

Grts
Math

Heb ik helaas niet als optie genomen. Foutje van mij en de dealer. Ik ging er van uit dat het standaard er in zat, maar helaas.

Grts
Math

Skodadude

Actief lid
Het schijnt zo te zijn dat de DSG bak inderdaad zelflerend is, en zich dus naar je rijstijl gaat afstellen.
Leuk om te horen dat je zo tevreden bent, ik heb net de eerste 400km met mijn nieuwe O2 gereden.

Bovenaan Onderaan