Favorit Mijn dochter wil een Favorit kopen.

ougie

Forumguru
Mijn dochter heeft net haar rijbewijs en is op zoek naar een auto. Zij vindt de mijne helemaal te gek. Nu is die vergelijking bijna niet te doen. Feit is wel dat een Favoriet niet duur is, in vergelijking met andere auto's. Zacht prijsje, weinig kilometers, helaas nog niet uit het VAG concern geboren. Wij hebben geen verstand van auto's. Vraag, moet zij er een kopen, en zo ja, waar moeten we op letten bij aanschaf (zwakke punten).
 
Een Favorit heeft ook een paar zwakke punten,roest achterklep,wielkasten , spatborden,afbladderende spiegeldriehoeken en dan de gebruikelijke dingen die bij elke auto voor kunnen komen bij slecht onderhoud.
Ik heb zelf verschillende favorits gehad en rijd er nu nog steeds in en het is een goede goedkope auto die als hij goed is onderhouden weinig problemen kent.
Als er wel problemen zijn zijn ze meestal goedkoop op te lossen.
Koop er een waar de boekjes bij zitten , bij een partikulier kun je ze gerust kopen, is dan ook goedkoper dan bij de dealer ook al weten sommige partikulieren prijzen te verzinnen die belachelijk zijn .
Een redelijke favorit koop je voor +/- 250 tot 300 euro.
Wil je iets beters reken dan op prijzen rond de 750 tot 1200 euro, ze zijn er zelfs duurder , maar als men zoekt kan men voor minder geld er eentje kopen die er nog goed uitziet en goed onderhouden is.
Kijk op speurders en op marktplaats en autotrader daar staat zeker iets tussen.
suc 6

skodafreak( een Favorit Rijder)
 
een favorit heeft zoals skodafreak zegt een paar zwakke plekken maar er zijn meer dan genoeg die er goed uitzien

als je een goede favorit wilt zit je inderdaad tussen de 750 en 1200 euro en meer

mijn eigen koste maar liefts 1600,- euro inclusief nieuwe APK
het is ook niet een gewone maar een decatop
maar hij heeft ook niet een minpuntje.

de garage waar ik hem weg heb heeft nog wel een favorit

Favorit 1.3 GLXi zilverline
Prijs€ 1.600
TransmissieHandgeschakeld
Bouwjaar1994-02
Kilometerstand114.000 km
BrandstofBenzine
KleurZilver Metallic
CarrosserievormHatchback
Aantal deuren

Opties / opmerkingen:
Benzine, Hatchback, 5 Deurs, Handgeschakeld 5-versnellingen, APK bij aflevering. Bekleding zeer netjes, centrale vergrendeling, Gespecilaliseerd in Skoda, getint glas, lichtmetalen velgen, mistlampen, onderhoudsboekjes aanwezig, sportstoelen.

automobielbedrijf ELAN
013-5363924
 

Bijlagen

  • 16111-media.jpg
    16111-media.jpg
    8 KB · Weergaven: 24

skoda120

Nieuw lid
Waar het 'helaas nog niet uit het VAG concern geboren'nou op moet slaan weet ik niet. Alsof Skoda zelf geen fatsoenlijke auto's kan bouwen. Als je werkelijk een leuke, betrouwbare auto wilt kopen zul je echt van deze vreemde ideeen af moeten stappen. Anders kom je alleen maar bij de dure statusmerken uit vrees ik.

Een Favorit is een hele geschikte auto om in te 'starten'. En net als iedere auto die 10 jaar of ouder is moet je op bepaalde dingen letten. De oude Skoda motor is uitermate betrouwbaar, maar moet wel op tijd zijn onderhoud hebben gehad. Let dus, zoals al eerder gememoreerd, op onderhoudsboekjes. Ook de versnellingsbakken zijn ijzersterk. De laatsten uit '93 en '94 zijn het beste. Let echter wel op roest. En dan vooral op de toestand van de veerschotels voor en achter (echt heel belangrijk!). De achterkleppen zijn een zwak punt, die roesten allemaal door. Vreemd genoeg deden ze dat ongeveer vanaf 1992, nadat Volkswagen zich met de afwerking ging bemoeien. (niet gelogen, Volkswagens hebben er ook nogal eens last van) Let op de randen van de motorkap vooraan, en de randen van de achterspatborden. Roest is het enige echt zwakke punt van de wagen. Aandacht dient ook uit te gaan naar de startmotor, die wil ook weleens kapot gaan. Heb je een goed onderhouden exemplaar gevonden, is het misschien een goed idee met een spuitbus ML de auto te behandelen. Dan kan ze echt heel wat jaren met veel plezier rondtouren met lage onderhoudskosten.
 

ougie

Forumguru
Alles bij elkaar ruim voldoende info om naar een Favorit te gaan kijken. En skoda120 zo negatief was het natuurlijk niet bedoeld. Ik heb niet zoveel verstand van de wat oudere Skoda's en dan laat je je wel eens leiden door wat er in de volksmond gezegt wordt. Wij zijn enkele malen op vakantie geweest in Tsjechie en daar zie oude, zeeeer goed onderhouden skoda's van nog veel oudere type's. Ze kunnen dus zeer lang mee. Die Favorit waar we gaan kijken is overigens van april 1994 dus onder VW bemoeienis gebouwd!!!Een 1.3i 5drs LXi met een jaar APK voor 950 Euro. Op de foto ziet hij er strak uit,,we gaan volgende week kijken. /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 

skoda120

Nieuw lid
Ik kan nog wel eens negatief overkomen, ik bedoel het niet zo. Ik hoor alleen zo vaak dat Skoda alleen goed is omdat Volkswagen er zich mee bemoeit. Ik vind dat raar, aangezien VW zelf in de tevredenheidsstatistieken toch een stuk lager staat dan Skoda. Maar trek je niets aan van mijn bijterij, ik reageer weleens wat intuitief. /forum/images/graemlins/cool.gif

Die laatste Favorits (onder VW bemoeienis) zijn dan ook de beste. Ze zijn ook het beste afgewerkt, en hebben een relatief modern injectiesysteem. De auto's van begin jaren '90 (met ecotronic) vind ik geen echte aanrader. In ieder geval is dat motortje nog steeds van Skoda, en die is ontzettend betrouwbaar. Succes ermee! Ik hoop dat je een mooie vindt.
 
En als U nou geen geschikte Favorit zou kunnen vinden zou U toch ook kunnen denken aan de Felicia: er zijn nog zeer veel goede exemplaren te koop die met betrouwbare techniek zijn uitgerust. De versie met 1.3 motor heeft nog de echte Skoda-motor terwijl de 1.6-versie is uitgerust met een VW-motor. Ik heb zelf 6 jaar een Felicia (met airco!) gehad en was zeer tevreden. Maar ook daar na 6 jaar: roest aan de dorpels ondanks elke week wassen en 2 x per jaar in de was zetten!
 
wassen en in de was zetten gaat niet echt roest tegen, houd de auto wel lekker schoon. /forum/images/graemlins/grin.gif
Roesten kun je enkel tegen gaan door een anti roest behandeling en die elk jaar even aan een inspectie beurt te onderwerpen en indien nodig te herhalen, kleine roestpitjes meteen behandelen enz, enz. /forum/images/graemlins/1761.gif
 

ougie

Forumguru
Skoda120 ik moet bekennen dat ik in eerste instantie voor een Golf diesel op pad ben gegaan. Door toeval kwam ik een hele mooie O2 tegen waar ik direct erg positief van werd. Meer luxe en ruimte voor veel minder geld. Heb nog even verder gezocht, maar korte tijd later met de Skoda in zee gegaan. En ik "vaar" er prima bij moet ik zeggen. Ook qau uitstraling,,,veeeel meer auto.
 
Bovenaan Onderaan