Mijn derde Octacia II komt er aan....paar vraagjes over Amundsen, MDI etc.

Level42

Forumguru
Newbie meldt zich :)

Alweer mijn derde Octavia II 1.6 TDi staat in bestelling en zou week 19 in elkaar geschroefd gaan worden.
Heb hiervoor 2 keer een 1.9 TDi gehad met hand-bak. De auto's zijn me altijd prima bevallen, maar de eerste was beter dan de 2e. De 2e verbruikt iets meer en presteert naar mijn mening wat minder.
Maar het grootste probleem (en meteen ook het enige !) had ik met de koppeling. Die ging steeds zwaarder, totdat ik na fileritten van anderhalf uur met een versleten knie uit de auto stapte...
Na veel zeuren (bij de leasemaatschappij) is de koppeling halverwege vervangen. Dit gaf verbetering, maar afgelopen week stapte ik in een Seat en trapte de koppeling bijna DOOR de vloer zo soepel ging die....

Nou ja....beste oplossing: Een DSG-7 besteld ! Jammer wel dat ik dan meteen in de 25% bijtelling val, waarom niet een start-stop er op Skoda, zoals bij Volkswagen wel het geval is ?? Dan zou hij wel in de 20% vallen...

Maar goed...het is me wel iets extra waard.

Nu dan toch mijn vragen:
Het bestelde model is de Businessline. Hierbij zit een Amundsen+. Nu kan ik nergens exact uit opmaken of deze meteen ook met een MDI wordt geleverd (dus dat ik alleen een adapterkabeltje van 2 tientjes nodig heb) of niet...

Daarnaast, welke kaarten worden er nu geleverd ? Is het heel Europa of alleen de Benelux ?

lawewing

Forumguru
Hoi,

Kaarten zijn van heel Europa.

Het antwoord op je eerste vraag moet ik verschuldigd blijven, maar er zijn vast wel anderen hier die dat weten :)

RayDelft

Forumguru
Newbie meldt zich :)

Nou ja....beste oplossing: Een DSG-7 besteld ! Jammer wel dat ik dan meteen in de 25% bijtelling val, waarom niet een start-stop er op Skoda, zoals bij Volkswagen wel het geval is ?? Dan zou hij wel in de 20% vallen...

Daarnaast, welke kaarten worden er nu geleverd ? Is het heel Europa of alleen de Benelux ?

Die DSG gaat ruim opwegen tegen de 25%. Het is geld natuurlijk, maar bij elke (file)kilometer zal je genieten. Bij mijn Columbus wordt west-europa meegeleverd.Dus niet Tjechie, Polen etc. Ik weet eerlijk gezegd niet welke landen het precies zijn. In elk geval Benelux, Frankrijk en Spanje en Duitsland.

HBos

Lid
Je moet MDI apart erbij bestellen (en het kabeltje) dan krijg je een aansluiting in het handschoenenvakje. Daar kan je dan het gewenste kabeltje inpluggen (ik heb zelf een USB kabeltje, ideaal).
Kaarten zijn West-Europa dus niet geheel Europa, dus bijvoorbeeld Kroatië staat er niet op (baal want die had ik net nodig van de zomer).
Veel rijplezier, dat zal wel lukken met die DSG!
Hans

Level42

Forumguru
Bedankt voor de snelle reacties ! West-Europa is voor mij meer dan voldoende dus dat is wel top. Jammer dat de MSI er niet bij zit. Mijn werkgever is van het type dat de auto zelf bestelt en verder heb je er niks over te zeggen. Ondanks dat ben ik altijd heel erg tevreden geweest met de Octavia's, vind ze heerlijk rijden, de motor lekker pittig en verder geen problemen. Stoelen zijn ook prima ook op buitenlandse ritten nooit rugklachten. En ik ben echt kritisch. Als je zoveel kilometers maakt wordt je dat vanzelf :) Vroeger veel Astra gereden, altijd met krachteloze motoren en altijd wel een probleem hier of daar, vooral de remschijven die kromtrokken staan nog in mijn geheugen.

Jammer dus van de MDI want die heeft mijn werkgever er vast niet bij besteld en veranderen lijkt me geen goed idee i.v.m. levertijd.
Nou ja, ik kan ook wel zonder leven zolang er maar een cinch ingang op zit zoals bij mijn huidige Octavia.

Over de DSG-7: het stomme is dat ik er dus nog nooit mee gereden heb maar ik heb er zoveel positiefs over gelezen dat het me zeker wel zal gaan bevallen. De wetenschap dat mijn "schakelrijden" bijna verleden tijd is doet me alleen maar verlangen naar mijn nieuwe auto bijna elke keer dat ik mijn koppelingspedaal indruk ;)

Heeft iemand al de overstap van de 1.9 TDi naar de 1.6 TDi gemaakt en hoe zijn de ervaringen ? Ik weet dat ze evenveel PK's produceren maar ben toch heel benieuwd qua prestaties en geluid.

Mettes

Forumguru
Geluid zal je bevallen.De 1.6Tdi maakt beduidend minder lawaai.
Qua prestaties zijn de motoren te vergelijken.De 1.6 heeft wel minimum 2000tr/min nodig om maximaal te presteren.
Maw,deze motor is niet zo schakellui te rijden als de 1.9Tdi.(voor U echter geen probleem wegens de DSG-transmissie)

jurjen

Lid
Heeft iemand al de overstap van de 1.9 TDi naar de 1.6 TDi gemaakt en hoe zijn de ervaringen ? Ik weet dat ze evenveel PK's produceren maar ben toch heel benieuwd qua prestaties en geluid.

Ik heb zelf het gevoel dat de 1.9 onderin iets krachtiger was maar de 1.6 is zoveel stiller dat dat niet stoort. Ik moet daarbij aantekenen dat er ook verschil in de versnellingsbakken zat. ik had een 1.9 met DSG6 en nu een 1.6 met DSG7. Ik vond de DSG6 met natte koppelingen wat soepeler in de overgangen dan de DSG7 met droge koppelingen.

allied

Nieuw lid
heb je er een connect pakket bij?
dan zit er namelijk wel mdi bij. of was dat een tijdelijke actie toen de mijne in januari besteld werd.

quiptix

Nieuw lid
Dat was inderdaad een aktie.
Ik heb de mijne alleen nog uit voorraad kunnen bestellen met dit pakket een paar weken geleden.

Vincent

Bakkertje

Forumguru
MDI heb je naar mijn bescheiden mening niet echt nodig. De Amundsen+ slikt SD kaartjes tot 32 GB, die stop je erin met al je favoriete muziek en je bent klaar. Geen gehannes met kabeltjes.. Als je dan toch perse muziek wilt luisteren vanaf je telefoon, kan dit ook via Bluetooth (mits je af fabriek de bluetooth module besteld).

Het grote verschil (behalve 300 cc motor inhoud en 16 kleppen vs 8 kleppen) tussen de 1.6 en de 1.9 is commonrail vs pompverstuiver. Commonrail heeft iets meer tijd nodig om op gang (ik denk op druk) te komen terwijl de pompverstuivers meteen bij de les zijn. Dat ervaar je als meer direct en explosiever dan bij de 1.6. De ervaring is anders, maar ik denk dat als je gaat klokken dat het vrij weinig verschilt. De 1.6 is wat beschaafder en ook die kun je (als je geen DSG hebt) schakellui rijden. Zelf ben ik ook van mening dat de 1.6 pas echt tot z'n recht komt als ie wat meer ervaring heeft, zeg maar 30.000+ km-ers. En... de 1.6 is niet op toeren begrenst in de hoogste versnellen, de 1.9 (met roetfilter) wel, daardoor ligt de topsnelheid van de 1.6 hoger.. (maar dat is weer alleen interessant in Duitsland..)

Bovenaan Onderaan