Mijn dealer wil mijn auto kopen. Waarom?

Skoda_plezier

Actief lid
Mijn Fabia III Combi 1.0 TSI is nu 2,5 jr oud. Mijn dealer wil dolgraag mijn auto kopen in ruil voor een andere koop ben hen. Mijn vriendin heeft ook een Fabia III 1.1 of 1.2 motor. Die wordt ook helemaal plat gebeld door de dealers.
Waarom willen ze dat zo graag? Wat zit daar achter?
Wat is een normale afschrijving bij een nieuwe auto?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dat verbaasd me helemaal niets. Dealers moeten hun quota's halen qua verkoop van nieuwe wagens. Daarnaast zijn courante tweedehands benzineauto's zeer gewild en dus goed te verkopen.
Ik weet natuurlijk niet je plannen, maar als je van plan bent om binnenkort een nieuwe te kopen, dan kan het interessant zijn. Zo niet, lekker blijven doorrijden!
 

Captain Hook

Forumguru
Zoals al gezegd; omzet! De importeur is de dealers aan het pushen om nieuw blik te verkopen. Of ze dan het 'oude' blik nog kwijt kunnen... tja...

En wat is 'dolgraag'? Voer maar eens een serieus gesprek waarbij je bijvoorbeeld aangeeft alleen je bestaande auto te willen verkopen aan de dealer! En GEEN nieuwe te willen aanschaffen.
Of ze dan nog zo 'dolgraag' willen? Denk het niet... :koffie:

Kortom; dit soort zogenaamde hoera-en-hoezee acties is zelden in het voordeel van de consument. Maar vooral voordelig voor de autohandel.
En ook al krijg je, denk je tenminste, een fatsoenlijke inruilprijs. Dat zegt nog niks over de mogelijke restwaarde van je nieuw aangekocht automobiel.
Want daar geven ze uiteraard (!) nooit garantie op. :shutup:
 

bert44

Senior Member
Iets met einde kalenderjaar
Target nieuwe auto’s net niet gehaald
Voorraad tweede hands wordt weer een jaar ouder

mijn dealer flikte dat ook, gelijk verteld dat ik financieel aan de grond zit en hem helemaal op ga rijden dus dat hij over 14 jaar nog eens terug mag bellen :D
Nooit meer last gehad van die idioot, en met onderhoud ben ik al na de garantie periode overgestapt naar een subdealer :cheer:

Autodealers zijn alleen goed voor gratis folder, gratis proefrit, gratis :lezen:,gratis :koffie: en gratis kijken in de showroom
Voor de rest gillend wegwezen daar :thumbsup:
 

tcw82

Senior Member
Die lieve schattige goeiige dealer wil gewoon een vette bek verdienen.
Hij "koopt" jou auto in voor een appel en een ei, jij krijgt "dikke" "korting" (beide hun eigen aanhalingstekens!) op je verplicht af te nemen nieuwe wagen (die natuurlijk ook in het onderhoud etc. moet, en als je de dealer helemaal gelukkig wil maken neem je er een financiering bij, dat is namelijk nog veeeel lucratiever dan een auto verkopen). Als jij 2 keer knippert met je oogjes staat jouw oude beestje voor (bijna) nieuw prijs in de showroom te glimmen en pakt die lieve schattige goeiige dealer de 2e keer de marge op je wagentje.
 

tcw82

Senior Member
Ik vind de suggestie om in te gaan op de vraag, en dan inderdaad zover mogelijk komen zonder een nieuwe te kopen.....gewoon omdat het kan.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Ik hoor het al.... hert wordt een avondje rekenen en kijken wat er in de sok onder het bed overblijft. Financiering hoef ik niet. Ik wil de Private Lease waarde een beetje als uitgangspunt gaan gebruiken, met nog wat correcties voor zaken die ik zelf heb betaald (onderhoud, verzekering). Dan zou ik wel een indicatie moeten krijgen wat mijn karretje nog waard is. Verder overweeg ik de overstap van Fabia nar Octavia, en ipv de kleinste motor een iets zwaardere motor. De overstap-meeprijs van Fabia naar Octavia schat ik in op 9000 Euro, de grotere/zwaardere motor op 1000 euro (totaal 10K euro bijbetalen voor mijn nieuwe wensen) + de afschrijving van mijn huidige karretje minus de bonus die de verkoper kwijt wil.

Eens kijken of de koffie lekker is daar....
 
Laatst bewerkt:

tcw82

Senior Member
10.000 euro, dat is ook wat ik moest afrekening voor mijn Octavia. Maar goed, die is uit 2016
 

Skoda_plezier

Actief lid
Ik heb net even zitten rekenen: met die sok van onder mijn bedje, heb ik een leuke uitdaging voor de verkoper.
Ik heb niets te verliezen, en hij lust wel zijn bonus.... eens kijken wat het gaat worden. Misschien wel Win-Win voor allebei!!!! Hij z’n bonus, ik mijn nieuwe aanwinst..
 

CharlesTucker

Forumguru
Goede aanpak, van te voren bedenken waar je tevreden mee gaat zijn. Als je dat voor elkaar krijgt is het inderdaad win-win. Krijg je het niet voor elkaar, geen deal, blijf je lekker met je "oude" auto doorrijden, die is net lekker ingereden ;)
 

PizzaPieter

Forumguru
Hou er rekening mee dat (vroeguh althans) de dealers behoorlijk gebonused (overgebonused) werden bij het behalen van bepaalde aantallen

Stel: je krijgt.een bonus van 25000 als je 100 auto's verkoopt, dan wil je voor nummer 98,99 en 100 best ff iets extra's doen.

In mijn tijd nam de dealer gewoon nog een paar extra auto's in de verhuur of demovloot....kentekens erop en bonus binnen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 

EdK

Forumguru
Tis heel simpel.
Dealer wil,wat, jij hoeft niet zo nodig..
Dus laat maar komen met een berekening
wat je moet bijbetalen.
En hiermee rekent hij nog steeds in zijn voordeel.
Dus vanuit dat voorstel verder in onderhandeling gaan.
Mits je dit financieel dit ook kunt bekostigen.
En hou ook rekening mee dat grotere en nieuwe wagen ook duurder kan Zijn in verzekering en wegenbelasting en verbruik...

Zeg altijd praten kan altijd....
 

Skoda_plezier

Actief lid
Ja dat gevoel had ik ook. Laat maar komen.
En ja dat had ik mij ook gerealiseerd dat een grotere auto duurder is in van alles.
Maar het comfort verschil van Fabia naar Octavia is ook best wel groot volgens mij. Uiteraard moet je een beetje appels met appels vergelijken, dus niet de Fabia standaard met niks, en de Octavia met alles erop, maar een beetje vergelijkbaar pakket, krijg je ook toch wel meer comfort. Bijv, automatisch verlichting ‘s avonds. Als ik dat nu nog in mijn Fabia ga inbouwen kost me dat zo’n 250 euro. Als ik overstap naar de Fabia zit ie er al bij in. Dus die zou je dan van de Octavia kosten moeten aftrekken om een vergelijk te maken.
Nou ja.... jezelf een beetje rijk rekenen om het voor je gevoel te verantwoorden als je de overstap maakt.....

Maar goed. Binnenkort Skoda-koffie proeven.....
 

Skoda_plezier

Actief lid
Alles is goed aan je voorbeeld. Hooguit dat iemand zich niet gek laat maken voor 250 euro als bonus per auto....
Maar ik ben het met je eens: er zijn mensen die van 250 euro een hele maand moeten eten. Dus ja, dat kan een stimulans zijn. Al verwacht ik die niet van deze omvang bij de dealers.
 
Bovenaan Onderaan