Mijn combi denkt dat ie een diesel is :)

Canon-Eye

Donateur
die zal zo'n 5 km/u afwijken (teveel) vermoed ik. Dat is zo'n beetje standaard. Ook dat is bij mij geen spat veranderd na chippen, noch bij de vorige noch bij de huidige auto
De mate waarin de snelheidsmeteraanwijzing in het kader van de typegoedkeuring mag afwijken van de werkelijkheid ligt al een kleine 40 jaar vast in een Europese regeling. Kort samengevat: nooit minder dan de werkelijkheid; positieve afwijking is toegestaan tot een maximum van 10% + 4 km/u.

Of er voor de odometer (km-teller = aanduiding afgelegde afstand) ook een dergelijke regeling geldt, heb ik nog niet gevonden. Ik vermoed van niet, omdat dit gegeven weinig of geen relevantie heeft voor de verkeersveiligheid - zulks in tegenstelling tot de snelheid.
Maar ook dat zou je met de navigatie eens kunnen testen door de vooraf door de satnav berekende afstand te vergelijken met hetgeen de km-teller op bestemming aangeeft. Daarbij wel exact de aangegeven route volgen natuurlijk...
 

Canon-Eye

Donateur
Had-ie een maar een geüpdate tomtom moeten nemen ipv een Columbus of zoiets met een kaart van 2 jaar oud... :deuk:
 

Cordoba

Forumguru
Overigens was het verbruik bij mijn vorige auto volgens de BC zeer exact: aan de hand van het verbruik en de gereden km's kon ik binnen 1 liter nauwkeurig voorspellen wanneer de pomp af zou slaan, op basis van de brandstofmeter zat ik er vaak 3-4 liter naast, en soms nog meer. De BC kan dus heel juiste cijfers geven, maar dat is blijkbaar niet alleen afhankelijk van de auto, maar lijkt ook afhankelijk te zijn van het gebruik (bij veel filerijden, of stadsverkeer, lijkt de BC er verder naast te zitten)
 

Elmarrr

Actief lid
Lekker bezig! Ik houd al twee jaar alles bij en er zijn dagen waarop ik het niet haal met m'n diesel.. ;) Ik rij wel altijd 130+ naar mijn werk dus daar is mijn verbruik ook naar. Een kleine greep uit het verbruik:

Tankenscreenshot.jpg
 
Bovenaan Onderaan