Mijn bevindingen van de S2C 1.6 TDI Greenline

Bakkertje

Forumguru
Aangezien ik een nieuwe auto mag gaan bestellen hebben we afgelopen zaterdag een ritje gemaakt in de S2C. Mede door alle positieve verhalen hier over deze auto stapte ik met redelijk hoge verwachtingen in. Wellicht iets te hoog. Ik vond het rijden qua vermogen eigenlijk best tegenvallen. Met name van de 2e naar de 3e versnelling zit een gat waar je akelig van wordt. Ik moest 2x kijken of ik niet per ongeluk naar z'n 5 had geschakeld. Nu had de auto in kwestie wel grotere wielen dan normaal (17 of misschien zelfs 18 inch) en trok ie daarom minder maar ik werd er niet echt blij van. Ook van 120 naar 130 in z'n 5 vond ik een aardig drama, inhalen is dus echt voorzichtig plannen..
Zeker als ik het vergelijk met m'n 1.9 TDI in de Octavia is het verschil echt groot. (nu is die natuurlijk zo'n 150 kg lichter, dus dat scheelt ook..) Vorig jaar heb ik eens in de 1.6 TDI Octavia van een collega gereden en die reed echt een pak beter..

Is het bovenstaande een beetje herkenbaar?
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden naar de Passat met de 6-bak ipv een Superb..

Verder is het overigens een fantastische auto met echt een enorme zee aan ruimte. En qua prijs vs uitrusting wint ie ook van veel van de alternatieven (behalve de 508!).

Ervaren de S2(S/C) rijders hier hetzelfde van 2 naar 3 en zijn er mensen die het al vergeleken hebben met de 6 bak van VW? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
 

hemi24

Forumguru
Herkenbaar: na ruim een ton is er nog altijd geen vonk overgevlogen tussen de 1.6TDI en mij... Op papier wellicht beter dan de 1.9, maar dat komt er in de praktijk zeker niet uit!!! Voor de 1.6TDI is er maar één versnellingsbak: de DSG...
 

Bakkertje

Forumguru
Een Superb met DSG7 en 1.6TDI en 20% bijtelling, doe maar, waar mag ik tekenen? (hihi)
De enige auto die ik ken met een DSG bak, 20% bijtelling en waar we met z'n allen wellicht inpassen is de Jetta 1.6TDI. Toch het overwegen waard... De Jetta is zelfs qua lengte binnen (afstand tussen voor en achterstoel) ruimer dan de Passat!
 

hemi24

Forumguru
Inderdaad S2C met 1.6TDI én DSG is (nog) geen optie, maar na het rijden in een (aan die van mij) bijna identieke Octavia met die bak en motor combi, wist ik het wel: er is maar één versnellingsbak die bij deze motor past en dat is de DSG7!!!

Optie is wellicht nog een Golf Variant 1.6TDI DSG (113g/km)?
 

Bakkertje

Forumguru
Dan zou het een jetta worden, aangezien er makkelijker 3 kinderstoelen in een sedan passen dan in een station.. De gedachte speelt wel door m'n hoofd moet ik eerlijk zeggen. Zo'n DSG is echt relaxed!
 
Ik herken jullie klachten helemaal niet. Ik reed hiervoor een Passat variant 1.9tdi BM en ik vind de 1.6 tdi, vele malen beter. Stiller, zuiniger maar vooral soepeler, elastischer en meer koppel over een breder gebied. Dat vond ik namelijk een groot nadeel van de 1.9tdi die al z'n vermogen/koppel had zitten tussen de 2000 en 2500 toeren. De passat liet ik ook regelmatig ongewild afslaan. Dat overkomt me met de SuperB nooit. Maak wel een proefrit in de 1.6tdi Superb ipv de Octavia dat vond ik namelijk een groot verschil.
 

Volvo940

Nieuw lid
de 1.6 doet het wel goed in mijn octavia combi, benieuwd of het verschil echt zo groot is bij de Superb!


(ik laat hem wel vaak in toeren gaan, rij nooit onder de 2.000 en schakel omhoog bij 3.500...)
 

dirkie996

Forumguru
Begin er nu al een beetje te wennen aan de 1.6crtdi in m'n octi combi. Na een audi A4 1.9tdi is het wel degelijk een enorm verschil in de lage toeren.Precies of de peekaatjes op vakantie zijn beneden de 2000t/min.:cool:. Eens die 2000t/min voorbij, gaat de 1.6 wel degelijk langer door, maar door de veel stillere en trillingsarmere werking geeft het de wagen een slomere indruk, totdat je op de snelheidsmeter kijkt. Meestal rijd je dan sneller dan je dacht.Had de motor meer koppel in lage toeren gehad dan was ie quasi perfect voor een 1.6. Met het meergewicht van een superb ten opzichte van een octi en de soms nodeloos brede banden die worden gemonteerd op die 1.6 -en , zal dit het gebrek aan koppel zeker geen goed doen.
 
Bovenaan Onderaan