Mijn 1e skoda Octavia Combi 1.6 TDI Ambition Business Line Greentech 5d

hemi24

Forumguru
ben benieuwd, want ik ga me afvragen hoe dit eruit moet zien: weergave van navigatieinfo van je smartphone op het maxidot display...

ghostbuster

Nieuw lid
nu heb ik natuurlijk de amundsen navigatie dus navigatie vanaf de smartphone is niet meer nodig , toch even gekeken hoe dat werkt.
smartphone wm6 met tomtom7 geconnect , laat in de maxidot niet alle tomtom info zien maar straat,afstand en pijtje met richting. is feitelijk voldoende
nog een leuk detail trouwens , ik weet niet of het nieuw is, maar heb er hier nog niet eerder over gelezen.
de electrische ramen kunnen automatisch gesloten worden bij regen. dit werkt dus ook als de auto stilstaat maar je hebt bijv je raam nog open.
ook al is de sleutel eruit, als het raam nog openstaat en het gaat regenen gaan ze automatisch dicht en bij niet regen alsnog na een aantal uren.

hemi24

Forumguru
staat in het boekje inderdaad: mits aangevinkt in je maxidot, werkt rainclosing tot 12 uur nadat je de auto vergrendeld, regent het in de tussentijd niet, worden ze na deze tijd alsnog gesloten. Was bij de O2 met regensensor altijd al het geval.

Falcon

Donateur
Je moet trouwens dan wel je hendel op de intervalstand hebben staan, anders werkt het niet! ;)

Klinkt als een leuke auto!

ghostbuster

Nieuw lid
idd is het ook, en de boordcomputer word bedient via de knoppen aan het stuur ipv de button op de ruitenwisser handel

volledige bediening van radio/nav/boordcomputer/telefoon via een paar buttons op het stuur ideaal

ghostbuster

Nieuw lid
even een vraagje ,
de dagrij verlichting brand alleen als de normale verlichting uit staat. zodra het dimlicht aangaat gaat de dagrij verlichting uit.
toch heb ik al verschillende o2 zien rijden met en dimlicht en dagrij lampjes aan.
hoe krijg ik dit ook voor elkaar?

Canon-Eye

Forumguru
@Ghostbuster:
Mijn dealer heeft vóór aflevering van mijn Fabia Combi Greenline (op mijn verzoek uiteraard, en zonder kosten) ervoor gezorgd dat de achterlichten + kentekenverlichting tegelijk met de DRL branden. De parkeerlichten voorzijde ('stadslichten') gaan daar gelijk in mee.

hemi24

Forumguru
...toch heb ik al verschillende o2 zien rijden met en dimlicht en dagrij lampjes aan. ...

Voor zover ik weet is het bij wet verboden dat de dagrijverlichting op volle sterkte brand tegelijkertijd met de dimlichten.
Weet je zeker dat het de dagrijverlichting was en niet de mistlampen?!? Of waren het RS-en met gedimde dagrijled's?

Fabia

† In Memoriam
Je ziet dat wel veel met achteraf gemonteerde DRL. Dan branden de dimlichten en tegerlijkertijd de DRL.

hemi24

Forumguru
Dat is dan foutief aangesloten, de officiele manier met aftermarket is meestal met een relais wat tegelijkertijd inschakelen tegengaat.

Dus afgezien van het feit dat het volgens de wet niet is toegestaan, is het dus domweg een foutieve manier van aansluiten, tenzij de DRL's gedimd worden...

ghostbuster

Nieuw lid
@hemi,
ik betwijfel of het niet is toegestaan , je ziet inmiddels heel veel auto's met zo'n mooie rij witte ledlampen zoals audi , maar ook de fiatpunto bijv
deze hebben allemaal dagrijverlichting ( die witte ledreeks ) en dimlicht tegelijk aan.
ook op de O2 heb ik het al vaker gezien, en nee het zijn niet de mistlampen, daar heb ik wel op gelet

Canon-Eye

Forumguru
met zo'n mooie rij witte ledlampen zoals audi [...] en dimlicht tegelijk aan

Maar wat je op dat moment niet kunt zien, is of die DRL dan wellicht al was gedimd bij het inschakelen van de dimlichten. Zoals ze ook (aan één kant dan) moeten "knipperdimmen" als daar vlakbij een richtingaanwijzer knippert - althans, dát heb ik dan weer wel waargenomen van een achteropkomende Audi die ging inhalen. Weet alleen niet of die al dan niet z'n dimlicht erbij aan had; is al weer een tijdje geleden.

Ik heb er wel even naar gezocht, maar de exacte regeling nog niet gevonden. Boeit mij ook niet zo eigenlijk - van de stadslichten die tegelijk met mijn Fabia-DRL branden zal niemand in de war raken.

hemi24

Forumguru
Voor de twijfelaars hier de wetgeving m.b.t. dagrijlichten:

Art. 41: Bijzondere lichten
  1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
  2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.
Bij het voeren van groot licht mag alle verlichting al gevoerd worden. Dit hoeft hier dus niet genoemd te worden.
Bij het besluit van 31 augustus 1999, houdende wijziging van het Voertuigreglement met betrekking tot verlichting (Stb. 394) is artikel 5.2.57 van het Vtr gewijzigd in die zin dat personenauto’s mogen zijn voorzien van dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262). Daarbij is over het hoofd gezien ook het RVV 1990 dienovereenkomstig te wijzigen.
De betrokken wijziging van artikel 41, eerste lid, RVV 1990 heeft deze omissie hersteld. Hierbij wordt opgemerkt dat de dagrijlichten alleen bij dag mogen worden gevoerd. Bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels moet in plaats van het dagrijlicht het dimlicht worden gevoerd.

Canon-Eye

Forumguru
@hemi24:
Art.41 RVV had ik wel gevonden. Waar 't me om gaat is de bepaling(en) op grond waarvan bv. de Audi-DRL wordt gedimd aan de kant waar een richtingaanwijzer knippert (en voor zolang die RAW aanstaat). Ik heb 't in de praktijk gezien, en het sluit ook aan bij hetgeen ik die geüniformeerde aardappel wel eens in Blik op de Weg heb horen uitleggen - maar da's allebei jaren geleden...

Los hiervan zou je, bij letterlijk nemen van bovenstaande tekst 41/1, dus ook geen mistlamp als cornerverlichting mogen voeren in combinatie met de DRL. Los van het feit dat ik dit - zéker overdag - een totáál overbodige feature vind (die gelukkig op mijn Fabia II niet aanwezig is en anders met zekerheid gedeactiveerd zou zijn), blijkt je uit het feit dat al die auto's met deze voorziening kennelijk door de typegoedkeuring zijn gekomen dat er "ergens" toch nog iets naders moet zijn bepaald.

Hierbij wordt opgemerkt dat de dagrijlichten alleen bij dag mogen worden gevoerd. Bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels moet in plaats van het dagrijlicht het dimlicht worden gevoerd.
En ik ben nou juist zo benieuwd wie dit heeft "opgemerkt", en waar het beschreven staat. In art. 1 van het RVV-1990 zijn de begrippen "dag" en "nacht" gedefinieerd (dag is van zonsopgang tot zonsondergang), maar schemer, duisternis, slecht zicht overdag kom ik daar niet tegen. Dus die begrippen bestaan niet, tenzij ze nog ergens anders (mits in relatie tot het verkeer) zijn gedefinieerd.
Kortom, voorlopig is het mij nog niet helder...

hemi24

Forumguru
@hemi24:
Art.41 RVV had ik wel gevonden. Waar 't me om gaat is de bepaling(en) op grond waarvan bv. de Audi-DRL wordt gedimd aan de kant waar een richtingaanwijzer knippert (en voor zolang die RAW aanstaat). Ik heb 't in de praktijk gezien, en het sluit ook aan bij hetgeen ik die geüniformeerde aardappel wel eens in Blik op de Weg heb horen uitleggen - maar da's allebei jaren geleden...
...

Lijkt me simpel, omdat de felle DRL bij de Audi's direct naast het knipperlicht zit, wordt deze gedimd om de aandacht op het knipperlicht te vestigen... Bij bijvoorbeeld een M-B E-klasse is dit niet het geval omdat deze veel verder van elkaar verwijderd zitten.

Mistlamp als cornerverlichting i.c.m. DRL is een niet bestaande schakeling, m.u.v. bepaalde handige harry's die denken dat ze zelf wel even dagrijlichten op hun (oudere) auto kunnen monteren. ;)

Canon-Eye

Forumguru
Jaaah - allemaal logisch, snap ik al een tijdje...

Maar:
Waar 't me om gaat is de bepaling(en) op grond waarvan [...]

Dat zal ongetwijfeld ergens in een voorschrift vastliggen. Waar stáátut?
Dát is voor mij nu de kern.

Bovenaan Onderaan