@hemi24:
Art.41 RVV had ik wel gevonden. Waar 't me om gaat is de bepaling(en) op grond waarvan bv. de Audi-DRL wordt gedimd aan de kant waar een richtingaanwijzer knippert (en voor zolang die RAW aanstaat). Ik heb 't in de praktijk gezien, en het sluit ook aan bij hetgeen ik die geüniformeerde aardappel wel eens in Blik op de Weg heb horen uitleggen - maar da's allebei jaren geleden...
Los hiervan zou je, bij letterlijk nemen van bovenstaande tekst 41/1, dus ook geen mistlamp als cornerverlichting mogen voeren in combinatie met de DRL. Los van het feit dat ik dit - zéker overdag - een totáál overbodige feature vind (die gelukkig op mijn Fabia II niet aanwezig is en anders met zekerheid gedeactiveerd zou zijn), blijkt je uit het feit dat al die auto's met deze voorziening kennelijk door de typegoedkeuring zijn gekomen dat er "ergens" toch nog iets naders moet zijn bepaald.
Hierbij wordt opgemerkt dat de dagrijlichten alleen bij dag mogen worden gevoerd. Bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels moet in plaats van het dagrijlicht het dimlicht worden gevoerd.
En ik ben nou juist zo benieuwd
wie dit heeft "opgemerkt", en waar het beschreven staat. In art. 1 van het RVV-1990 zijn de begrippen "dag" en "nacht" gedefinieerd (dag is van zonsopgang tot zonsondergang), maar schemer, duisternis, slecht zicht overdag kom ik daar niet tegen. Dus die begrippen bestaan niet, tenzij ze nog ergens anders (mits in relatie tot het verkeer) zijn gedefinieerd.
Kortom, voorlopig is het mij nog niet helder...