Microswitch kofferklep Fabia

KWc

Lid
hoi iedereen, heb volgend vervelend probleem met de kofferklep van mijn fabia 1 combi (bj 2005) met centrale vergrendeling (klassieke sleutel):

vaak kan ik de klep langs buiten niet ontgrendelen (hoor helemaal geen klik).
Nadat ik hem van binnen open via het hendeltje werkt ie weer een dag of 2==> sluitmechanisme werkt nog 100%.
Heb ook een probleem met het portierslot aan de bestuurderskant (vermoed vocht) waarbij het lampje niet meer brandt bij openen (dit laat ik voorlopig zolang hij alles normaal ontgrendelt).

Ik vermoed een defecte microswitch van de kofferklep die detecteert of de klep open of dicht is?
Ik vind alleen nergens een onderdeelnummer en prijsindicatie via vagcat.

Zelf installeren moet lukken toch? (dorpel losklikken --> stekkertje los --> nieuwe vastklikken)

KWc

Lid
Apeldoorn is voor mij helaas net wat te ver weg. Bestaat er een adres dichterbij?
Mik twijfel tussen de microswitch of de actuator...

Cordoba

Forumguru
Ik vermoed dat je 2 verschillende problemen hebt: de microswitch van je deurslot en het probleem met de achterklep.

KWc

Lid
Ik vermoed dat je 2 verschillende problemen hebt: de microswitch van je deurslot en het probleem met de achterklep.

inderdaad:
- Deurslotprobleem is enkel beperkt tot interieurverlichting die bij openen van het portier niet aangaat
- kofferklep die plots niet meer opent irriteert me meer :) . Ik twijfel tussen de actuator (zit toch in de kofferdrempel?) of de microswitch (zit in de klep).
Als ik hem van binnenuit open werkt de klep weer 100x na elkaar om dan de 3 dagen later weer plots ermee te stoppen.

Cordoba

Forumguru
Andere mogelijkheid is dat het afdekkapje van het slot niet lekker op zijn plaats zit, en daardoor soms het sluiting onder (mechanische) spanning zet, waardoor ie moeilijk opent. Bij mijn F1 combi ontbrak oorspronkelijk dit afdekkapje. Een nieuw kapje besteld bij de dealer en er met wat moeite ingewurmd (de dorpelbekleding stond wat onder spanning waardoor het niet lekker paste). Na een aantal weken kreeg ik ineens mijn kofferbak niet meer open. Vervolgens binnenlangs naar de sluiting gekeken, en bleek het kapje losgekomen en een aantal cm's verplaatst en klem tussen achterklep en de de dorpel. Met moeite de klep weer open gekregen, en kapje opnieuw geplaatst, maar na enkele dagen was ie weer van zijn plek gekomen. Vervolgens besloten om het kapje er dan maar af te laten, dan krijg ik de klep tenminste altijd open.

Bosi

Lid
Wellicht nog een oorzaak dat je achterklep van je combi soms niet open wilt, kan zijn dat je een keer iets zwaars (kratje pils) op het klepje van de ontgrendeling hebt gezet, hierdoor wordt de beugel die het slot opend iets naar omlaag gebogen en drukt hij net niet voldoende op de ontgrendel knop van de klep. Heb dit zelf een keer gehad. Oplossing heel eenvouding: afdek klepje eraf wippen, beugel iets terug buigen en klepje er weer op en probleem opgelost.
Als het goed is is er in het verleden hierover al een keer een draadje (met plaatjes) geweest, dus even zoeken

KWc

Lid
@Darkprojectx; volgens dit topic (http://www.skodaforum.nl/board/f21/fabia-kofferbak-verlichting-stuk-17366.html) zou de oorzaak van dat probleem in het slotmechanisme zitten, als ik me niet vergis. :smiley29:

zitten inderdaad op zelfde zekering.

Probleem blijft sneller terugkeren: haal volgende week de kofferbekleding los om de microswitch te checken. Schijnt klassiek probleem te zijn dat achteruitwisser langs binnen lekt op het slotmechanisme en corrodeert

Ik denk dat zo'n switch niet apart te verkrijgen valt daar hij vast zit op het slotmechanisme

Dan is er nog de drukknop op het deksel als mogelijk alternatieve oorzaak

Cordoba

Forumguru
KWc: lekkende achterwisser? of bedoel je lekkende ruitensproeier achter? Ik heb het niet gehoord, maar mogelijk dat er ook verschil zit in de combi en de hatchback: de combi heeft een aparte sproeier op het 3e remlicht, de hatchback heeft de sproeier op de wisser-as.

KWc

Lid
KWc: lekkende achterwisser? of bedoel je lekkende ruitensproeier achter? Ik heb het niet gehoord, maar mogelijk dat er ook verschil zit in de combi en de hatchback: de combi heeft een aparte sproeier op het 3e remlicht, de hatchback heeft de sproeier op de wisser-as.
Je hebt gelijk
toch moet het het slot of de drukknop zijn.
Golf 4 variant heeft ook ontzettend veel problemen daarmee.

Bovenaan Onderaan