Michelin primacy HP Cuppen (schubben) na 10.000km?

hemi24

Forumguru
Cuppen is overigens volgens mij typisch iets voor achterbanden, die altijd dezelfde hoek tot de weg hebben en dus een gelijkmatig slijtagepatroon kunnen ontwikkelen. Met voorbanden wordt gestuurd, dus het slijtagepatroon daarvan is onregelmatiger. Je zou ook verwachten dat beide banden op één as cuppen.

Over het algemeen zijn het de banden aan de niet-aangedreven as die gaan cuppen. Zo hebben veel BMW's en Mercedessen het probleem bij de voorbanden.
 

flatron

Actief lid
Het zijn dus niet de banden die het lawaai veroorzaken. Het is de versnellingsbak. Auto is een week binnen voor herstelling.
 

CDK

Forumguru
@flatron, ok dan...., dat is iets heel anders :) hebben ze je ook verteld wat er exact niet in orde was aan de versnellingsbak?
 

Frenkie

Forumguru
Ik weet niet precies wat voor auto je hebt, maar ik heb een soortgelijk iets gehad met mijn huidige Jetta (1.2 TSI). Auto was 3 jaar oud, altijd normaal onderhoud gehad. Na het wisselen van de fabrieksbanden naar banden die nog wel profiel hadden merkte ik dat geluid ook ineens op. 2 keer terug geweest naar de garage, 2e keer hebben ze hem langer gehouden om beter te testen. Daar kwam toen uit dat er een versnellingsbak lager versleten was (3 jaar 80k km). Vond dat wel erg snel toen. Bij 65k was ook de ketting al vervangen (ja, het bekende euvel).
Mogelijk heb jij een soortgelijk issue.
 

SUBR

Lid
Het is mogelijk gecupte banden te laten trimmen (is, als het ware, schillen) mits voldoende profiel, zodat ze weer mooi rond worden.Onderstaand filmpje kwam ik tegen:

 

flatron

Actief lid
@flatron, ok dan...., dat is iets heel anders :) hebben ze je ook verteld wat er exact niet in orde was aan de versnellingsbak?
Nee ik weet nog niets. Hij is van gisteren binnen en denkelijk volgende week vrijdag heb ik de auto terug.
@flatron heb net je artikeltje gelezen op meersmaak :thumbsup: heel tof geschreven
Thx!
Ik weet niet precies wat voor auto je hebt, maar ik heb een soortgelijk iets gehad met mijn huidige Jetta (1.2 TSI). Auto was 3 jaar oud, altijd normaal onderhoud gehad. Na het wisselen van de fabrieksbanden naar banden die nog wel profiel hadden merkte ik dat geluid ook ineens op. 2 keer terug geweest naar de garage, 2e keer hebben ze hem langer gehouden om beter te testen. Daar kwam toen uit dat er een versnellingsbak lager versleten was (3 jaar 80k km). Vond dat wel erg snel toen. Bij 65k was ook de ketting al vervangen (ja, het bekende euvel).
Mogelijk heb jij een soortgelijk issue.

Ik heb een Octavia 30.000km 1.2TSI... Wel vreemd dat jij dit ook hebt voor gehad bij een wissel.
 

ertromp

Forumguru
Oei dat is snel dus na 10.000km het differentieel kapot. Hopelijk exemplarisch en na vervanging weer een probleemloze auto
 
Bovenaan Onderaan