Michelin energy saver banden, geluid in bochten

Jstruijk

Senior Member
Zoals de titel al zegt hoor ik mijn banden vrij goed in de bochten en dan met name naar links sturend en dat zal wel komen omdat ik natuurlijk links in de auto zit. Het zijn hagelnieuwe Michelin energy saver banden maat 205. Vroeg me af of andere ook deze ervaring hebben met deze band, het is voor mij namelijk de eerste keer dat ik met deze band rij?

Noord26

Forumguru
Veel gehoord is dat nieuwe banden juist stil zijn en het kan zo maar eens zijn dat je een lagertje hoort.

Jstruijk

Senior Member
Vandaag voor het geluid bij de dealer geweest en zijn de banden volgens hun.
Ik zie echter in de ervaringen die te lezen zijn dat het juist een vrij stille band moet zijn.

Noord26

Forumguru
Hebben ze ook even op de brug naar de lagers geluisterd? Want het zou niet de eerste keer zijn dat een dealer er naast zit. Incl wat ik zelf heb mee gemaakt met nieuwe banden en een toch defect gaand lager.

Laatst bewerkt:

Jstruijk

Senior Member
Zal binnenkort er wel eens een ander wiel op leggen. Heb nog een velg met dezelfde maat liggen met een Vredestein Ultrac Vorti erop. Eens kijken wat er dan gebeurt. Kan ik meteen het wiel vrij draaien als hij omhoog staat.

Desperado

Forumguru
Zou mij ook niks verbazen als het een wiellager is. Vooral ook als het in de bochten zo goed hoorbaar is.

ertromp

Forumguru
Inderdaad een wiellager is ook niet uit te sluiten. Zelf vind ik Michelin banden toch wel stiller ten opzichte van bijvoorbeeld de Continentals

ertromp

Forumguru
Dan zou het wel erg snel zijn voor een lager!!!!
Liggen de banden er wel goed op ik bedoel draairichting banden en eventueel juiste zijde aan de buitenkant?

Jstruijk

Senior Member
Band ligt er juist op, aan de buitenkant staat netjes "outside".
En idd omdat de auto nog nieuw is ging mijn eerste gedachte uit naar de banden zelf en niet naar een mechanisch defect. Vandaar dat ik om ervaringen van andere vroeg aangezien dit de eerste keer is met deze band en ik dus niet weet wat te verwachten op het gebied van (afrol)geluid.

Desperado

Forumguru
Dan zou ik het vriendelijke verzoek doen aan de dealer om er eens een paar andere banden onder te gooien.

Jstruijk

Senior Member
Zal morgen eens even het reservewiel eronder leggen en dan eens luisteren.
Evt wissel ik voor met achter en probeer ik het dan even. Als het echt in de band zit en blijft dan zal ik het verzoek neerleggen bij de dealer.

Gieltje

Actief lid
Ik heb zowel met de winter als nu met de zomerbanden dat bij het naar links sturen ik een geluid hoor. Voor mij klinkt het niet als de banden maar lijkt het net ik naar links meer motorgeluid hoor.

MQB80

Nieuw lid
Mijn vorige auto (golf 6) was bij afleveren voorzien van Continentals 205 breed, goede banden, nooit geen problemen qua geluid of last van cup vorming. Door de LM zijn er vervolgens Michelin energy savers onder gelegd. Daarna veel meer last van rijgeluiden in de auto en snel cup vorming. Nu onder de O3 HB GL BL weer Continental 225 breed en superbanden. Stille banden, geef mij maar Conti's voor de zomerbanden.

s-line

Forumguru
Dat zou zomaar kunnen!
Dat vond ik in het begin in mijn superb ook,alles is zo stil dat je eigenlijk alleen de banden hoort(zeker bij bepaald wegdek)

turboturbo

Forumguru
Of: hoe ik dacht - die Michelin Energy Saver banden zijn onder mijn Faab ook zó stil (vergeleken met de continentals die ik ervoor had, en de winterbanden) dat ik ze in scherpe bochten idd wel eens iets lijk te horen 'zingen' (wat je vaak hoort als je langs vrachtwagens rijdt) puur omdat het verder zo stil is valt het op.

Ik heb ook nog korte tijd Hankooks gehad die waren minsten zo stil kan ik me herinneren, maar dat rubber was ook zo zacht....

Vergeet niet: de Energy savers hebben iets stugger rubber voor verminderde rolweerstand (dacht ik dan toch) dit merk je oa aan de iets lange remweg, goede slijtvastheid en denk ik ook aan iets meer herrie.

Ik citeer uit een (oud, weliswaar) automerk forum:
Mijn ervaring met dergelijke milieubanden is dat ze vrij veel herrie maken op straatstenen (resonerende brom), bij nat weer sneller grip verliezen in bochten en dat de band minder lang meegaat.

Jstruijk

Senior Member
De banden zijn vervangen door Conti's, maar deze lijken in sommige gevallen nog net wat meer geluid te produceren dan de Michelins. Het geluid in de bochten hoor ik nog steeds, maar volgens de dealer komt het echt van de banden ook al liggen er nu andere op.
Vreemd, maar zet de radio wel wat harder.

Conclusie: geluid is er nog steeds, zelfs met ander merk/type banden. Michelins zijn stiller dan Conti's.

Bovenaan Onderaan