Janno
Forumguru
Ik heb een MIB1 Columbus infotainment systeem in mijn O3 RS, maar ik wilde graag o.a. Android Auto hebben. Helaas is dan de enige optie een OEM upgrade, of een aftermarket (aliexpress like) Android kastje tussen je headunit en display. Dat laatste ben ik niet direct zo'n fan van en had het idee dat ik er achteraf spijt van ging krijgen, dus ben ik voor de OEM upgrade gegaan.
Dit is mijn huidige Columbus 1 systeem:
Wellicht handig ook voor anderen om te weten wat deze upgrade precies inhoudt, daarom wil ik hier mijn ervaringen tot nu toe delen. Helaas is het niet mogelijk om het huidige display te houden met de nieuwe unit, deze zijn niet compatible met elkaar.
Dit is wat ik gekocht heb:
- Columbus MIB2.5 unit 565035021x (component protection moet eraf en smartlink etc. moet enabled worden)
- 9.2" display 5E0919606D (mij werd geadviseerd vanaf revisie H52, daarvoor hebben ze blijkbaar veel issues met lijnen, kleurweergave, etc.)
- MIB2 amplifier 81A035223 (component protection moet eraf)
- USB connector 5Q0035726E
Zoals aangegeven hebben dus 2 onderdelen een component protection erop die verwijderd moet worden. Units kunnen worden gehacked, of (via de dealer) weer gekoppeld worden aan je VIN. Dat laatste is natuurlijk netter, en zorgt er ook voor dat je firmware updates kunt installeren, bij een hack is dit een probleem.
De installatie is werkelijk heel simpel, plug&play. Je hebt 4 sleutels nodig voor het scherm, 2 voor de unit, daarmee trek je het er zo allemaal uit.
Lastigste is om bij de USB connector te komen, als je deze niet vervangt dan werkt Android Auto/Carplay niet. Je kunt het climatronic gedeelte zo lostrekken, deze zit erin geklikt. Daarna kun je het paneel waar de USB connector inzit losklikken en naar beneden trekken. De kabel moet je nog bewerken met een stanleymesje, er moet een nokje vanaf, stelt niets voor en is makkelijker dan een hele nieuwe kabel trekken.
Oude MIB1 vs nieuwe MIB2.5 unit.
De amp moet ook vervangen worden voor een MIB2 versie. Ik heb hier en daar gelezen dat een MIB1 ook te hacken is om compatible gemaakt te worden met een MIB2+ headunit, maar aangezien ik deze al gekocht had, en omdat volgens ervaringen op het web een MIB2 amp lichtelijk beter klinkt heb ik deze toch vervangen. Helaas (zie foto beneden) komen de nokjes voor bevestiging niet overeen en moet je gaan vijlen om de amp in het plastic frame te krijgen. Ook dit stelt uiteindelijk niet veel voor. De connectors zijn wederom plug & play.
Hij werkt, hoera!
De headunit die ik heb gekocht is al gehacked, echter moet de component protection nog van de amp afgehaald worden. Ook werkt de frontcam nu niet meer, waardoor verkeersbordherkenning foutmeldingen geeft. Hiervoor heb ik een afspraak staan en dan zou alles top moeten werken
Qua kosten, ik heb al met al veel geld betaald voor deze upgrade, maar ik vind het persoonlijk toch de moeite waard. Reken maar op een €1000+ in ieder geval. Een Android kastje kost tussen de €200 en €350 zoiets, dus dat is nogal een verschil. Nu heb ik echter wel een hele upgrade, niet alleen de headunit, maar ook een (nieuw en groter) scherm en een verbeterde amp. En het feit dat het allemaal OEM is heeft voor mij ook behoorlijk meegewogen. Ik kon op dit forum niet veel informatie vinden hierover, dus hoop dat bovenstaande wellicht iemand kan helpen in de toekomst.
Dit is mijn huidige Columbus 1 systeem:
Wellicht handig ook voor anderen om te weten wat deze upgrade precies inhoudt, daarom wil ik hier mijn ervaringen tot nu toe delen. Helaas is het niet mogelijk om het huidige display te houden met de nieuwe unit, deze zijn niet compatible met elkaar.
Dit is wat ik gekocht heb:
- Columbus MIB2.5 unit 565035021x (component protection moet eraf en smartlink etc. moet enabled worden)
- 9.2" display 5E0919606D (mij werd geadviseerd vanaf revisie H52, daarvoor hebben ze blijkbaar veel issues met lijnen, kleurweergave, etc.)
- MIB2 amplifier 81A035223 (component protection moet eraf)
- USB connector 5Q0035726E
Zoals aangegeven hebben dus 2 onderdelen een component protection erop die verwijderd moet worden. Units kunnen worden gehacked, of (via de dealer) weer gekoppeld worden aan je VIN. Dat laatste is natuurlijk netter, en zorgt er ook voor dat je firmware updates kunt installeren, bij een hack is dit een probleem.
De installatie is werkelijk heel simpel, plug&play. Je hebt 4 sleutels nodig voor het scherm, 2 voor de unit, daarmee trek je het er zo allemaal uit.
Lastigste is om bij de USB connector te komen, als je deze niet vervangt dan werkt Android Auto/Carplay niet. Je kunt het climatronic gedeelte zo lostrekken, deze zit erin geklikt. Daarna kun je het paneel waar de USB connector inzit losklikken en naar beneden trekken. De kabel moet je nog bewerken met een stanleymesje, er moet een nokje vanaf, stelt niets voor en is makkelijker dan een hele nieuwe kabel trekken.
Oude MIB1 vs nieuwe MIB2.5 unit.
De amp moet ook vervangen worden voor een MIB2 versie. Ik heb hier en daar gelezen dat een MIB1 ook te hacken is om compatible gemaakt te worden met een MIB2+ headunit, maar aangezien ik deze al gekocht had, en omdat volgens ervaringen op het web een MIB2 amp lichtelijk beter klinkt heb ik deze toch vervangen. Helaas (zie foto beneden) komen de nokjes voor bevestiging niet overeen en moet je gaan vijlen om de amp in het plastic frame te krijgen. Ook dit stelt uiteindelijk niet veel voor. De connectors zijn wederom plug & play.
Hij werkt, hoera!
De headunit die ik heb gekocht is al gehacked, echter moet de component protection nog van de amp afgehaald worden. Ook werkt de frontcam nu niet meer, waardoor verkeersbordherkenning foutmeldingen geeft. Hiervoor heb ik een afspraak staan en dan zou alles top moeten werken
Qua kosten, ik heb al met al veel geld betaald voor deze upgrade, maar ik vind het persoonlijk toch de moeite waard. Reken maar op een €1000+ in ieder geval. Een Android kastje kost tussen de €200 en €350 zoiets, dus dat is nogal een verschil. Nu heb ik echter wel een hele upgrade, niet alleen de headunit, maar ook een (nieuw en groter) scherm en een verbeterde amp. En het feit dat het allemaal OEM is heeft voor mij ook behoorlijk meegewogen. Ik kon op dit forum niet veel informatie vinden hierover, dus hoop dat bovenstaande wellicht iemand kan helpen in de toekomst.
Laatst bewerkt: