MIB1 naar MIB2.5 update

Janno

Forumguru
Ik heb een MIB1 Columbus infotainment systeem in mijn O3 RS, maar ik wilde graag o.a. Android Auto hebben. Helaas is dan de enige optie een OEM upgrade, of een aftermarket (aliexpress like) Android kastje tussen je headunit en display. Dat laatste ben ik niet direct zo'n fan van en had het idee dat ik er achteraf spijt van ging krijgen, dus ben ik voor de OEM upgrade gegaan.

Dit is mijn huidige Columbus 1 systeem:



Wellicht handig ook voor anderen om te weten wat deze upgrade precies inhoudt, daarom wil ik hier mijn ervaringen tot nu toe delen. Helaas is het niet mogelijk om het huidige display te houden met de nieuwe unit, deze zijn niet compatible met elkaar.

Dit is wat ik gekocht heb:



- Columbus MIB2.5 unit 565035021x (component protection moet eraf en smartlink etc. moet enabled worden)
- 9.2" display 5E0919606D (mij werd geadviseerd vanaf revisie H52, daarvoor hebben ze blijkbaar veel issues met lijnen, kleurweergave, etc.)
- MIB2 amplifier 81A035223 (component protection moet eraf)
- USB connector 5Q0035726E

Zoals aangegeven hebben dus 2 onderdelen een component protection erop die verwijderd moet worden. Units kunnen worden gehacked, of (via de dealer) weer gekoppeld worden aan je VIN. Dat laatste is natuurlijk netter, en zorgt er ook voor dat je firmware updates kunt installeren, bij een hack is dit een probleem.

De installatie is werkelijk heel simpel, plug&play. Je hebt 4 sleutels nodig voor het scherm, 2 voor de unit, daarmee trek je het er zo allemaal uit.



Lastigste is om bij de USB connector te komen, als je deze niet vervangt dan werkt Android Auto/Carplay niet. Je kunt het climatronic gedeelte zo lostrekken, deze zit erin geklikt. Daarna kun je het paneel waar de USB connector inzit losklikken en naar beneden trekken. De kabel moet je nog bewerken met een stanleymesje, er moet een nokje vanaf, stelt niets voor en is makkelijker dan een hele nieuwe kabel trekken.



Oude MIB1 vs nieuwe MIB2.5 unit.



De amp moet ook vervangen worden voor een MIB2 versie. Ik heb hier en daar gelezen dat een MIB1 ook te hacken is om compatible gemaakt te worden met een MIB2+ headunit, maar aangezien ik deze al gekocht had, en omdat volgens ervaringen op het web een MIB2 amp lichtelijk beter klinkt heb ik deze toch vervangen. Helaas (zie foto beneden) komen de nokjes voor bevestiging niet overeen en moet je gaan vijlen om de amp in het plastic frame te krijgen. Ook dit stelt uiteindelijk niet veel voor. De connectors zijn wederom plug & play.



Hij werkt, hoera!



De headunit die ik heb gekocht is al gehacked, echter moet de component protection nog van de amp afgehaald worden. Ook werkt de frontcam nu niet meer, waardoor verkeersbordherkenning foutmeldingen geeft. Hiervoor heb ik een afspraak staan en dan zou alles top moeten werken :)

Qua kosten, ik heb al met al veel geld betaald voor deze upgrade, maar ik vind het persoonlijk toch de moeite waard. Reken maar op een €1000+ in ieder geval. Een Android kastje kost tussen de €200 en €350 zoiets, dus dat is nogal een verschil. Nu heb ik echter wel een hele upgrade, niet alleen de headunit, maar ook een (nieuw en groter) scherm en een verbeterde amp. En het feit dat het allemaal OEM is heeft voor mij ook behoorlijk meegewogen. Ik kon op dit forum niet veel informatie vinden hierover, dus hoop dat bovenstaande wellicht iemand kan helpen in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Mooie upgrade Heb zelf een dergelijke upgrade gedaan in mijn Sejat en de DAB+ antenne en kabel van voor naar achter gemaakt was nog het grootste karwei.
Mijn unit en scherm komen uit een Engelse sloop Ateca. Ik moest nog wel diverse zaken die zo niet als fout gemeld werden omcoderen want daar kom je alleen achter als je de foutcodes uitleest met VCDS. Je hebt nu inderdaad gewoon alles weer OEM en heb je ook al sportmonitor en off road monitor in je weergaven?
 

Janno

Forumguru
Ah mooi, ik wist niet of ik iets moest doen voor DAB+ om eerlijk te zijn, maar ik zag dat de radiozenders DAB+ aangeven, dus denk dat dat al goed is.

Ik heb mijn unit gekocht via het Briskoda forum, ik heb iemand een backup van mijn auto gestuurd en die heeft zo de unit daarop weer gecodeerd, alles werkt prima dus behalve de amp en de frontcam waarvoor ik nog een afspraak heb voor vanavond. Sportmonitor en offroad monitor heb ik inderdaad ook als extraatje erbij, die had ik voorheen niet. Zelfs de turbodruk wordt gerapporteerd zag ik.

Bijkomend voordeel is dat mijn auto nu ook voorbereid is op de virtual cockpit, als ik daar ooit nog eens geld aan wil uitgeven :tongue:
 

100pk

Lid
of (via de dealer) weer gekoppeld worden aan je VIN
Zijn er dealers die dit doen? Ik heb namelijk eens geïnformeerd bij mijn dealer en die gaf aan dat Skoda geen upgrades verkoopt. De verklaring hiervoor zou zijn het voorkomen van diefstal. Vond het een raar verhaal aangezien je bij aanschaf via een dealer en via die weg de nieuwe headunit op je VIN laat zetten er overduidelijk niets illegaals aan de hand is. Waarschijnlijk verkoopt Skoda liever een nieuwe auto dan een losse MIB 2.5 unit. Erg jammer want de MIB 1 is wel aan vervanging toe terwijl de auto nog prima mee kan natuurlijk.
 

Janno

Forumguru
Ik ben er zelf niet geweest, maar meermaals hebben mensen mij verwezen naar een dealer voor dit soort zaken. Ik snap de verklaring van diefstal wel, daarvoor zit die copy protection er natuurlijk ook op. Ik heb het om die reden zelf ook niet bij een dealer gevraagd, al zou ik het misschien wel voor elkaar krijgen via de garage van mijn ouders.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

100pk

Lid
Ik begrijp de diefstalverklaring niet: als ik nu bij de dealer een nieuwe headunit koop en laat installeren en zij die op mijn VIN zetten via Skoda is er toch overduidelijk geen diefstal aan de orde?
 

Janno

Forumguru
Ah oké, dat begreep ik niet uit jouw bericht. Dan ben ik het met je eens. Ik heb de prijzen opgevraagd bij een kennis die inkoopt bij de dealer tegen een gereduceerd tarief en zelfs daarvan begonnen mijn ogen te tranen, ik heb dus andere wegen bewandeld. Het display was nieuw zelfs goedkoper via bol.com :shutup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

100pk

Lid
Nou ja, dat zo'n upgrade zo duur moet zijn is toch ook niet te begrijpen… Maar ik zou er nog best wel een bedrag voor over hebben.
 

Janno

Forumguru
Ik heb inmiddels de component protection van de amp af kunnen laten halen, wat betekent dat het geluid prima werkt. Helaas heeft de frontcam update niet gewerkt, waardoor de verkeersbordherkenning nog niet werkt. Hopelijk kan een tweede bezoekje dat oplossen.
 
Bovenaan Onderaan