MG ZS EV (2020)

Hallo iedereen

Nog niet eerder een eigen auto topic hier geplaatst, wel altijd meegelezen sinds ik een keer een Skoda Fabia heb gekocht.
Lees vele autoforums maar dit is toch wel het leukste forum op het internet vandaar dat ik hier ook mijn ervaring wil posten over de MG.
Ben zelf alleen niet zon held in het opstellen van tekst maar ik zal het proberen leesbaar en overzichtelijk te houden voor iedereen.

De aanschaf:

Al langer aan het denken om de toen huidige auto eruit te doen ( Opel Astra J GTC ) en naar een electrische auto op zoek te gaan maar de actieradius van die dingen vallen natuurlijk al snel tegen als je het gewend bent gewoon te rijden en de tank vol te gooien en weer door te gaan.
Maar als je eens goed gaat kijken wat er eigenlijk gereden wordt hier thuis dan betreft het toch eigenlijk 90% rondom de kerk en dan eens een paar dagtripjes in het jaar om vervolgens misschien een vakantie te doen van een (mid)weekje richting Duitsland.

Dus eens gaan zoeken op EV's en voor het budget wat ik had zon 16K dan heb je niet heel veel keus, dan kom je niet bij de tesla of bij de andere grote autos uit met een range van 400 tot 450 km maar zoals gezegd wordt dat hier ook bijna niet gereden.
De keuze bestond eigenlijk uit de MG, Peugeot e2008, Nissan Leaf, Renault Zoe en dat was het wel zon beetje.
Het moest een beetje een grotere auto worden aangezien wij thuis 3 honden hebben, 2 middelmaat van zon 18 kg en een teckel van 8 kg.
Uiteindelijk dus uitgekomen bij de MG dealer van Mossel in Herten die overigens pas 2 dagen open was.
Hier in een hele mooie zwarte MG ZS gereden en eigenlijk gelijk verkocht, dit is niet te vergelijken met een benzine of diesel auto, de rust die je ervaart en de power die er gelijk in komt is geweldig.
De keuze voor de MG is misschien wat snel gemaakt maar als ik kijk naar hoe de auto uitgerust is dan is dit toch echt het meest waar voor je geld.
Wat zit er dan allemaal in zou je zeggen, nou dat is een hele lijst aan opties die ik in ieder geval nog niet eerder heb gehad, in ieder geval niet in 1 auto.

- Panoramadak
- Stoelverwarming
- Lederen bekleding
- Keyless entry en go
- Dodehoek detectie
- Lane Assist
- Side Assist
- Achteruit rij camera
- Android Auto
- Getinte ramen achter

Dus wat mij betreft een volle auto die ik nu een weekje heb en inmiddels rond de 350 km mee gereden heb wat mij uiterst bevallen is.
Het laden via de thuislader gaat gewoon goed en wie de tijd heeft om te laden dan is een eigen laadpaal niet eens nodig, ik laad op met 3kw per uur ongeveer dus een nachtje opladen en het ding is weer vol.
Wel moeten we ons gaan proberen aan te wennen dadelijk op te laden als de zonnepanelen zen werk doen zodat als de salderingsregeling eraf gaat dat we er al een soort van routine in hebben gevonden.

Hoop dat het een beetje een duidelijk en leesbaar verhaal is geworden ook hoor ik graag of er mensen zijn die eventueel ook een MG rijden en hun ervaringen of andere electrische auto's,

Groeten Rene

De 1ste lange rit (420 km).

Gisteren de 1ste keer een lange rit gemaakt van Zuid-Limburg naar Zeeland en terug.
Het rijden is in 1 woord fantastisch, de adaptive cruise werkt perfect en de dodehoek detectie is ook wel fijn om mee te rijden.

Dan het laden:

Voor vertrek had ik hem tot 100% geladen en volgens de BC was het bereik 262km, het 1ste stuk gereden van thuis tot aan de snellader was 155 km toen zei de BC dat ik nog 55 km kon rijden.
Aan de snellader gehangen en zon 35 mins geladen dit resulteerde in een rijbereik van 198 km, toen de reis verder gemaakt naar het strand in Oostekapelle dit waren vanaf de snellader nog 55 km.
Eenmaal daar aangekomen dacht ik dat ik daar aan de laadpaal zou kunnen maar helaas er waren op de zon 150 parkeerplaatsen maar 2 laadpalen en die waren al bezet dit is erg jammer geweest want anders had ik hem alweer voor een groot deel vol gehad.

De terugrit:

Vanuit het strand weer richting de snellader en hier heb ik dus langer moeten staan dan verwacht omdat ik tijdens het bezoek aan het strand niet heb kunnen laden, dus toen heb ik hem daar 45 mins aan de lader moeten laten, daarna heb ik gewoon de terugrit naar huis kunnen maken en bij thuiskomst was de actieradius nog 33 km.
Vannacht de batterij weer opgeladen die is nu weer vol en dan kunnen we weer een tijdje voorruit.

Dus totaal zon 420/430 km gereden en zon 1 uur en 20 mins aan de lader moeten staan.
Echt vervelend vond ik het niet maar wennen is het zeker wel, normaal gezien ben ik iemand die onderweg nooit stopt en nu word je verplicht een rustpauze te nemen.

Conclusie:

Als je dit zoals ons maar een paar keer per jaar doet is deze auto gewoon prima maar moet je vaker van dit soort afstanden afleggen raad ik de MG zeker niet aan maar zou ik voor een electrische auto met groter accupakket kijken.

Overigens de stoelen, de airco, panoramadak, adaptive cruise maken het wel dat deze auto gewoon heel erg fijn rijden is.

Tot de volgende update!

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De meeste 'winst' op lange stukken haal je uit een hogere DC laadsnelheid.
Een EV met een grotere HV accu had in dit geval ook een laadstop nodig gehad (er zijn er wellicht enkele die het wel heen en weer halen).
Maar een grotere -dus zwaardere- HV accu brengt (in de toekomst) ook het te betalen MRB bedrag omhoog.
Voor een enkele lange (vakantie?) rit moet je bij elke EV je verwachtingen wat bijstellen, (nog?) niet iedereen is daartoe bereid.
Ook wanneer je jaarlijks een maand vakantie hebt/viert, wordt dat "ongemak" de andere elf maanden ruim gecompenseerd door het thuis laden (vooropgesteld dat je die mogelijkheid hebt!).

Rallye

Forumguru
Financieel gecompenseerd in ieder geval.......

Leuk om je review te lezen. De ACC vind ik inderdaad erg fijn, al vind ik dat op de buitenweg fijner dan de snelweg. Wel grappig dat je steun zegt te ondervinden van die dode hoekwaarschuwing. Zonder daar in jouw topic nu een hele discussie over te willen beginnen vind ik die bij mijn GTI eigenlijk altijd te laat uit gaan. Echt last heb je er niet van, maar ik vertrouw er ook niet op.

hemi24

Forumguru
Dus totaal zon 420/430 km gereden en zon 1 uur en 20 mins aan de lader moeten staan.

Wat doet de auto max/gemiddeld aan de snellader, want dit klinkt behoorlijk traag?
Misschien verder leegrijden en minder vol laden, dat kan behoorlijk uitmaken qua wachttijd.

EdZ

Donateur
Het weerhoudt mij er wel van om een EV te nemen in mijn prijsklasse. Onlangs uit Zwarte woud teruggekomen, 12(!) uur over 740km gedaan met een paar korte pauzes. Begon al met de rit naar Freiburg in de spits (30 km zones door de dorpjes) en eindigde met van Venlo tot zowat Breda in de file. Als ik daar dan nog eens extra laadtijd aan toe moet voegen....

EdK

Forumguru
Verkeerd idee dus !
Wij werken soms maar 2 uurtjes door en gaan dan pas rijden naar huis
En dan zijn we nagenoeg zelfde tijd thuis dan dat we in die file meerijden
En hebben dan ook nog eens 2 overuren......
Maar ik begrijp je gedachte wel hoor, je bent daar niet alleen in..... :koffie:

hemi24

Forumguru
Je kunt beter langs de file laden, ookal rijdt die langzaam, dan langs een lege snelweg…

Lekker 20 minuutjes laden en kijken hoe de opstopping oplost!

EdK

Forumguru
Ach ja

Maar file is file...............
En een buitenlandse file is net zo erg als een nederlandse hoor....
In beide ben je later op bestemming....

Financieel gecompenseerd in ieder geval.......

Leuk om je review te lezen. De ACC vind ik inderdaad erg fijn, al vind ik dat op de buitenweg fijner dan de snelweg. Wel grappig dat je steun zegt te ondervinden van die dode hoekwaarschuwing. Zonder daar in jouw topic nu een hele discussie over te willen beginnen vind ik die bij mijn GTI eigenlijk altijd te laat uit gaan. Echt last heb je er niet van, maar ik vertrouw er ook niet op.
Ik vind het echt een mooi systeem, ook niet eerder gehad in een auto maar je kunt er zeker op vertrouwen.

Het weerhoudt mij er wel van om een EV te nemen in mijn prijsklasse. Onlangs uit Zwarte woud teruggekomen, 12(!) uur over 740km gedaan met een paar korte pauzes. Begon al met de rit naar Freiburg in de spits (30 km zones door de dorpjes) en eindigde met van Venlo tot zowat Breda in de file. Als ik daar dan nog eens extra laadtijd aan toe moet voegen....
De vraag is natuurlijk hoe vaak je die afstanden gaat rijden en dat is in ons geval eigenlijk nooit.
Ook is het misschien niets zo verkeerd om een pauze in te lassen en een beetje bij te komen van het rijden i.p.v maar door te jakkeren en zo snel mogelijk thuis te willen komen.
Heb nu de hele week gereden en nog niet hoeven bijladen dus ja voor hetgeen waar wij hem voor gekocht hebben is het perfect.

Binnenkort worden wel de voorste ramen met folie gedaan want de auto heeft geen warmte werend glas dus misschien dat dit dan wel gaat helpen en ook vind ik het er natuurlijk beter uitzien.

Twijfel wel nog een beetje over de banden dat is iets waar ik met de verkoper niet uit kwam.
Het zijn voor en achter Michelin Primacy E banden deze zijn verder gewoon perfect, de banden hebben voor denk ik nog een 6 a 7 mm en achter nog een 4 a 5 mm.
Maar de banden achter zijn er vanaf de fabriek opgegaan en hebben een DOT code van eind 2019/begin 2020.
Nu vond ik dat daar wel nieuwe op mochten maar uiteindelijk niet gekregen omdat zowel het profiel goed was en ook geen droogtescheurtjes zichtbaar waren, dit klopt ook wel maar toch banden van 5 jaar oud.....
Wat is jullie mening hier over en zouden jullie ze eraf gooien?

Gr Rene

JeSko

Forumguru
Banden van 5 jaar oud zonder droogtescheuren en met zoveel profiel zijn gewoon dik in orde, begrijpelijk dat ze deze niet wilde vervangen.

EdZ

Donateur
Volgens de ANWB gaan autobanden 8-10 jaar mee, tenzij eerder versleten of uitgedroogd. Zelfs voor caravanbanden geven ze 6 jaar aan en die hebben het best zwaar. Ik snap wel dat ze banden van 5-6 jaar nog niet vervangen.

Jullie zeggen hetzelfde als de verkoper inderdaad, echter mijn schoonvader had all seasons van 5 jaar oud en heeft deze moeten vervangen vanwege droogtescheuren vandaar dat ik het geprobeerd heb zodat ik niet binnen nu en 1 jaar nieuwe banden zou moeten.

Maar moet zeggen de rest wat aan de auto moest gebeuren voor aflevering is gewoon keurig gedaan dus wat dat betreft zeer zeker tevreden tot nu toe over de Service van Van Mossel in Herten.

Bovenaan Onderaan