Met oprijbokken olie vervangen 1.0 tsi

Hallo,

Binnen enkele maanden moet de olie van mijn O3 1.0 tsi FL vervangen worden.
Ik ga dit zelf doen, ik zou mogelijks oprijbokken kopen om het mij makkelijk te maken.
Deze zouden de voorwielen 20cm hoger plaatsen, echter staat deze dan wel niet meer horizontaal, dus vraag ik mij vorral af of alle olie eruit zal lopen?

Iemand ervaring?

Prettig weekend nog.
 

Tees

Donateur
Volgens mij zit de olieplug bij de meeste motoren middenachter, dus dan zou de olie netjes eruit lopen als je alleen de voorkant omhoog hebt. Maar horizontaal is natuurlijk beter. Een DHZ garage kan ik zeker aanbevelen, of een lokale autohobbyclub als je dit vaker wilt doen. Ik ben sinds enkele jaren lid hiervan, en doe de meeste eenvoudigere werkzaamheden nu zelf.
 

Agent327

Forumguru
Om het nou helemaal makkelijk te maken kun je bij de Lidl (van tijd tot tijd in de aanbieding) een oliepompje kopen voor ongeveer € 15;-. De olie zal zo'n 60 graden Celsius moeten zijn voordat je hem kunt gebruiken. Om helemaal tot de bodem van het carter te komen gebruik ik een stuk dun staaldraad in de dunne slang, die in de buis van de peilstok gaat, welke ik er uit trek wanneer ik de bodem heb bereikt. Op deze manier trek je het hele carter leeg.
 

andrehj

Forumguru
Om het nou helemaal makkelijk te maken kun je bij de Lidl (van tijd tot tijd in de aanbieding) een oliepompje kopen voor ongeveer € 15;-. De olie zal zo'n 60 graden Celsius moeten zijn voordat je hem kunt gebruiken. Om helemaal tot de bodem van het carter te komen gebruik ik een stuk dun staaldraad in de dunne slang, die in de buis van de peilstok gaat, welke ik er uit trek wanneer ik de bodem heb bereikt. Op deze manier trek je het hele carter leeg.
Zo'n ding heb ik ooit gehad, en zeer slechte ervaringen ermee. Ik kreeg dus lang niet het carter leeg.
Tegenwoordig rij ik de S2 gewoon op twee zeer degelijke (zelf gemaakte) houten oprijbokken en doe in een uurtje de oliewissel (het leeg laten druppelen kost de meeste tijd).
Voordeel bij onze beide auto's is dat de vulplug idd aan de achterkant van het carter zit, zodat dit carter zo schuin achterover beter leeg loopt als wanneer de auto vlak staat.
Zo gaat er elk jaar (ca 12.000 km) 5 liter verse olie in de S2.
 

Fmoon

Forumguru
Ik deed de krik onder 1 kant op de wat aflopende oprit met de opvangbak eronder. Plug eruit, even de krik laten zakken (gebruik wel een bok als je eronder gaat liggen) en lekker uit laten druppelen.
 
Oliepompje heb ik gebruikt bij mijn vorige wagen maar daar zat de oliefilter bovenaan, in de O3 zit de oliefilter onderaan.
 

Fmoon

Forumguru
Bij mijn 2.0 TSI zat die ook bovenop, is die anders bij een 1.0?
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
Gewoon even een doe-het-zelf garage in. Meeste hebben minimaal afnametarief 30 min (is vaak rond de 12-15 euro) en dan nog verwijderingsbijdrage voor de olie á 5 euro.
Ben je voor minder dan 20 euro klaar.

Scheelt je veel gehannes, kapotte rug en eventueel bodemverontreiniging mocht het mis gaan. Plus je bent niet afhankelijk van de weersinvloeden nu.
En mocht je in minder dan 30 min klaar zijn, dan kan je nog even je eigen wagen inspecteren van voor tot achter.
 
Ik heb rhino ramps en doe de olie al jaren zelf. Eerst met een Audi A4, nu met de Octavia 1.0. Werkt prima. Hij staat inderdaad schuin, en ik zal vast niet álle olie eruit krijgen, maar volgens mij is het wel prima. Lekker op de oprit vind ik wel makkelijk. Die ramps heb ik er dubbel en dwars uit.
 
Bovenaan Onderaan