Met koude motor lastig wegrijden op helling.

Hetzer

Forumguru
HHC zit er inderdaad op,heb ik veel gebruik van gemaakt tijdens mijn vakantie naar de Ardennen, de Eifle en het Saarland.

.
Met mijn GL in frankrijk bij het wegrijden met koude motor problemen op schuine ondergrond.
Hij wilde gewoon geen toeren maken.(Is dit begrensd met koude motor.)
Stationair wel toeren maar bij opkomen koppeling zakte dit weer terug.
ASR uitgeschakekeld ook dat hielp niet.
Bij warme motor totaal geen probleem op de zelfde ondergrond.
Zijn er meer mensen dit dit ondervonden hebben ,of moet ik een speciale handeling verrichten.





Ik heb dus ook in de bergen gereden, op de heen en terug reis ook met ahw en ik moet zeggen dat ik het probleem niet herken.
 

Roku

Lid
Hetzer het probleem was ook niet tijdens het rijden want dat ging super ook in de bergen,vermogen genoeg.
Maar ik stond op de camping geparkeerd op een nogal schuin stuk.
Het gebeurde ook alleen met koude motor.Hiervoor reed ik een Suzuki diesel hier had ik dit nog nooit gemerkt.(Dit was ook maar een 75 pk motor)
In Nederland totaal geen probleem.
 
Ik had nog nooit van HHC gehoord, maar kwam er bij mijn ouders die een enorm schuine parkeerplaats hebben achter dat hij dat heeft. Ik moet daar telkens draaien bij een helling van wel 30 graden.
Ik stond met de neus naar benden gericht en moest hem in zijn achteruit schakelen. Om één of andere reden drukte ik de rem te laat in, maar had de koppeling al ingetrapt. Ik wist dat ik het fout deed, want met mijn vorige auto was ik in dezelfde situatie een meter naar voren gerold. In dit geval had ik dan bij mijn ouders in de huiskamer gestaan. De auto bleef gewoon staan. Pas nu ik dit topic lees begrijp ik wat er toen gebeurde. mooie techniek
 

van_der_P

Senior Member
Roku@ had die Suzuki wel of geen turbo. Als die geen turbo had dan is het probleem te verklaren. Een grotere motor heeft onder in veel meer koppel dan een kleine. Het motortje van de Fabia GL moet het van zijn turbo hebben. Onder de 2000 toeren gebeurt er niet veel, en dat is het probleem als je kracht nodig hebt.
 

deludi

Nieuw lid
Met mijn GL in frankrijk bij het wegrijden met koude motor problemen op schuine ondergrond.
Hij wilde gewoon geen toeren maken.(Is dit begrensd met koude motor.)
Stationair wel toeren maar bij opkomen koppeling zakte dit weer terug.
ASR uitgeschakekeld ook dat hielp niet.
Bij warme motor totaal geen probleem op de zelfde ondergrond.
Zijn er meer mensen dit dit ondervonden hebben ,of moet ik een speciale handeling verrichten.

Hoi Roku,

Heb mijn greenline inmiddels 1 maand in bezit.
Ruim 7000 km op de teller (vakantie naar Italie en Griekenland).
Ik heb dezelfde ervaring maar dan op de boot tussen Italie en Griekenland.
De auto moest op het laagste dek geparkeerd worden (2 dekken omlaag).
Bij het wegrijden moest ik een hellingproef doen tussen de dekken in: de motor sloeg tot driemaal toe af. Uiteindelijk ben ik weggekomen door veel toeren te maken (3000-4000) en dan de koppeling op te laten komen. Je rijdt dan wel op een beroerde manier weg. Zeker op zo'n boot sta je dan ook knap voor ..... Het komt over alsof je net je rijbewijs hebt.
Op de terugweg is me precies hetzelfde overkomen in de boot.
Mijn vorige auto (golf variant 1.9 tdi uit 1997) reed alleen al op de koppeling omhoog in de boot (ben daar tweemaal mee in Griekenland geweest).
Ik kan me voorstellen dat hetzelfde gedrag optreedt in bergachtige gebieden, in Italie/Griekenland zijn genoeg straten te vinden met flinke hellingen.
Ben ondanks mijn geklaag hierboven wel tevreden met de auto: hij biedt veel waar voor zijn geld.
 

Roku

Lid
Ik ben nog niet langs de dealer geweest.
In Nederland geen probleem,waarschijnlijk te vlak.
Mijn Suzuki had wel een turbo was ook maar 1300 cc,deze kon je optrekken zonder gas tegeven.
Ben wel blij dat meer mensen het ook zo ervaren dan zal het wel iets met afstelling of beveiliging te maken hebben.
Maar het blijft wel een vreemde ervaring.(En je staat wel een beetje voor gek.)
Verder zeer tevreden over de GL.
Deludi was jou motor warm of koud toen het gebeurde?
 

deludi

Nieuw lid
Ik ben nog niet langs de dealer geweest.
In Nederland geen probleem,waarschijnlijk te vlak.
Mijn Suzuki had wel een turbo was ook maar 1300 cc,deze kon je optrekken zonder gas tegeven.
Ben wel blij dat meer mensen het ook zo ervaren dan zal het wel iets met afstelling of beveiliging te maken hebben.
Maar het blijft wel een vreemde ervaring.(En je staat wel een beetje voor gek.)
Verder zeer tevreden over de GL.
Deludi was jou motor warm of koud toen het gebeurde?

Mijn motor was koud, de bootreis tussen Italie (Ancona) en Griekenland (Patras) duurt ongeveer 21 uur.
Mijn auto staat overigens vandaag bij de dealer (s-point) , deze zegt niets te kunnen uitlezen wat op problemen duidt. Het probleem kwam ook niet bekend voor (niet gek vanwege het gebrek aan hellingen in ons land).
Ik zou graag een greenline bezitter uit een bergachtig land willen spreken.

Ik heb overigens op Kreta hellingen van 10% en stijler opgereden zonder problemen, het gaat puur om het wegrijden op een helling met koude motor.
 

wim-ned

Actief lid
Dagelijks moet ik in Nederland met een koude motor een berg op, nou ja de oprit van de garage dan. De oprit is zo'n 15-20 meter met 3 meter hoogte verschil. stijgingspercentage dus tussen de 15 en 20%.

Normaal begin ik de "klim" met een startsnelheid van 10-15 kM/h. Met zo'n 2000 toeren en zonder koppeling kom ik vlotjes boven. Je merkt wel verschil tussen een koude en warme motor, warm gaat het nog vlotter.

Één keer heb ik de HCC geprobeerd op deze helling, met koude motor, het optrekken vanuit stilstand gaat lastig.

Naar mijn idee precies wat je kan verwachten met een dergelijke Vermogenskarakteristiek. Met een kleine beginsnelheid werkt de turbo al mee en is er dus trekkracht, vanaf stationair werkt de turbo nog niet mee en heeft een 1,2 Diesel dus 0,0 trekkracht.
 

deludi

Nieuw lid
Dagelijks moet ik in Nederland met een koude motor een berg op, nou ja de oprit van de garage dan. De oprit is zo'n 15-20 meter met 3 meter hoogte verschil. stijgingspercentage dus tussen de 15 en 20%.

Normaal begin ik de "klim" met een startsnelheid van 10-15 kM/h. Met zo'n 2000 toeren en zonder koppeling kom ik vlotjes boven. Je merkt wel verschil tussen een koude en warme motor, warm gaat het nog vlotter.

Één keer heb ik de HCC geprobeerd op deze helling, met koude motor, het optrekken vanuit stilstand gaat lastig.

Naar mijn idee precies wat je kan verwachten met een dergelijke Vermogenskarakteristiek. Met een kleine beginsnelheid werkt de turbo al mee en is er dus trekkracht, vanaf stationair werkt de turbo nog niet mee en heeft een 1,2 Diesel dus 0,0 trekkracht.

speelt de speciale versnellingsbak hierbij nog een rol? (ben geen techneut)
(Mijn vorige auto (1.9 tdi golf van 97 - 420.000 km) was ook geen snelheidsmonster, maar de trekkracht in zijn 1 was top)
 

wim-ned

Actief lid
De eerste versnelling is dacht ik niet langer dan normaal, dat begint pas bij 3 - 4 en 5.
In dat geval zal voor het wegrijden de versnellingsbakverhoudingen geen nadelige rol spelen.
 

FredV

Banned
Bij het wegrijden moest ik een hellingproef doen tussen de dekken in: de motor sloeg tot driemaal toe af. Uiteindelijk ben ik weggekomen door veel toeren te maken (3000-4000) en dan de koppeling op te laten komen. Je rijdt dan wel op een beroerde manier weg.

Een vergelijkende ervaring heb ik met mijn auto, Renault Scenic. Deze heeft een automatische handrem. Motor uit, handrem gaat automatisch vast.
Sta je op een helling, dan moet ik handrem aantrekken.
De manier om de handrem los te krijgen, is wegrijden, min of meer analoog dus aan de GL met de hellingblokkering.

In het begin had ik er ook moeite mee om op een helling weg te rijden zonder dat de motor afslaat.
Nu gaat het goed met wat meer gasgeven dan gebruikelijk en wat voorzichtiger/langzamer de koppeling laten opkomen.

Het verschijnsel komt mij dus niet onbekend voor. Je moet eigenlijk dus tegen de remwerking in , de weerstand, wegrijden,
 

GJS

Senior Member
In de GL kan je dus eigenlijk beter de handrem gebruiken omdat die hellingsassistent je remmen nog 2 seconden vasthoud.
Of eerst 2 seconden wachten na loslaten van de rem tot je wegrijd.
 

van_der_P

Senior Member
De eerste versnelling is dacht ik niet langer dan normaal, dat begint pas bij 3 - 4 en 5.
De versnellingsbak is gelijk aan een normale 1.2 TDI en 1.6 TDI. Het enige verschil is de eindoverbrenging, die is anders dan normaal. Die zit in het differentieel.
 
Bovenaan Onderaan