radwi
Nieuw lid

Met de Skoda Yeti naar Zuid-Frankrijk:
We hebben in september een 14-daags bezoek gebracht aan onze dochter die in Courbiac, gelegen in het dpt. Lot et Garonne, regio Aquitaine in Z-Frankrijk woont. Zij heeft met haar man daar een vakantiebedrijf. www.domainecourbiac.com
Een goede test voor de nieuwe Yeti 1,2 TSI Outdoor Ambition, in maart 2014 gekocht bij Korterink in Meppel.
We hebben gereden m.b.v. het navigatiesysteem Tom Tom ingesteld op geen gebruik maken van tolwegen. We vinden het rijden over het platteland met kleine dorpjes prettiger. Veel 90 km wegen en veel rotondes (rond-points). De secundaire wegen zijn prima.
Heenreis (3 dagen) vanuit Havelte-Drenthe. via Apeldoorn, Eindhoven, Antwerpen, Gent, Rouen, Chartres, Orleans, Limoges, Brive, Cahors naar Coubiac.
Terugreis (4 dagen) vanuit Courbiac, Brive, Limoges, Nevers, Troje, Reims, Luxemburg, Luik, Eindhoven, Havelte
Totaal gereden km’s: 3474, totaal 219,87 liter Loodvrije benzine E95, gemiddeld verbruik: 1 : 15,8. Dit vind ik goed voor een nieuwe auto. Hierbij de opmerking dat we drie weken mooi weer gehad hebben met temperaturen tussen de 30 en 35 graden. Dit werkt ook gunstig uit voor het verbruik.
We hebben gereden met verwijderde achterste 3 zittingen. Op de vrijgekomen ruimte passen prima de koffers, reisgerei, pick-nic spullen, kratjes met voeding, drankjes, etc. De banden (Continental Conti Premium Contact 2 215/60 R16) voor opgepompt van 2,2 naar 2,4 atm. en achter van 2,2 naar 3.0 atm.
Verder merk ik op door het verbruik af te lezen op het info-display vlot omhoog te schakelen naar een hogere versnelling ook gunstig werkt op het gebruik. Je wordt bewust van het verbruik en gaat zo gunstig mogelijk rijden.
Op lange rechte stukken veel gebruik gemaakt van de cruise-control hetgeen erg ontspannend rijdt. In de bergen met steile heuvels 6 – 8 % afdaling veel geschakeld en dan blijkt de Yeti goed de S-bochten te volgen, bij terugschakelen en afremmen op de motor, soms terugschakelen naar 2e versnelling bij scherpe haarspeldbochten. De Yeti 1200 TSI turbomotor heeft voldoende vermogen om te klimmen en blaast prima zijn partijtje mee tussen de Franse Renaults en Peugeots. De Yeti is een goed wendbaar trekpaard in de bergen.
Beginstand: 4534 km, eindstand: 8008 km
Daar op het Yeti Forum af en toe bericht wordt over hoog olieverbruik. Ik had voor reserve een liter olie meegenomen. Castrol Edge Professional Longlife/// 5W-30. Aanbevolen door Skoda dealer. Mijn Yeti verbruikte gedurende deze reis slechts 0,150 liter olie. Thuis olie bijgevuld.
Ondanks de hoge temperaturen, 30 á 35 graden hebben we de gehele reis geen gebruik gemaakt van de airco. De auto is uitgerust met een vrij groot panoramisch schuif/kantel dak en deze hebben we vaak gebruikt. De maximum opening van het dak is 60 cm x 70 cm (lengte x breedte) en geeft met de achterste zijramen geopend een echt cabrio-gevoel. Tevens kan bij fel zonlicht een jaloezie uitgeschoven worden die wel de lucht doorlaat en niet het zonlicht. Tevens bevindt zich aan de voorkant een uitklapbaar vliegenscherm wat af en toe gereinigd moet worden. Het panoramisch schuifdak is een zinvolle optie!
Met mijn Yeti ben ik erg tevreden omdat hij zich onder alle omstandigheden prima gedraagt en ik hoorde van een andere Yeti-rijder die wat jonger dan ik (74) was dat het een auto is voor zowel jongere als oudere “Juppen”. De Yeti heeft veel comfort, een goede wegligging en rijdt opvallend stil. Het is en blijft een exclusieve auto met een stoer uiterlijk!
Laatst bewerkt: