Met de Skoda Yeti naar Z.-Frankrijk

radwi

Nieuw lid
Yeti Wim-30.jpg Yeti Kasteel-30.jpg Yeti Franse Woning-20.jpg Pan. Schuifdak Yet--20.jpg
Met de Skoda Yeti naar Zuid-Frankrijk:

We hebben in september een 14-daags bezoek gebracht aan onze dochter die in Courbiac, gelegen in het dpt. Lot et Garonne, regio Aquitaine in Z-Frankrijk woont. Zij heeft met haar man daar een vakantiebedrijf. www.domainecourbiac.com
Een goede test voor de nieuwe Yeti 1,2 TSI Outdoor Ambition, in maart 2014 gekocht bij Korterink in Meppel.

We hebben gereden m.b.v. het navigatiesysteem Tom Tom ingesteld op geen gebruik maken van tolwegen. We vinden het rijden over het platteland met kleine dorpjes prettiger. Veel 90 km wegen en veel rotondes (rond-points). De secundaire wegen zijn prima.

Heenreis (3 dagen) vanuit Havelte-Drenthe. via Apeldoorn, Eindhoven, Antwerpen, Gent, Rouen, Chartres, Orleans, Limoges, Brive, Cahors naar Coubiac.

Terugreis (4 dagen) vanuit Courbiac, Brive, Limoges, Nevers, Troje, Reims, Luxemburg, Luik, Eindhoven, Havelte

Totaal gereden km’s: 3474, totaal 219,87 liter Loodvrije benzine E95, gemiddeld verbruik: 1 : 15,8. Dit vind ik goed voor een nieuwe auto. Hierbij de opmerking dat we drie weken mooi weer gehad hebben met temperaturen tussen de 30 en 35 graden. Dit werkt ook gunstig uit voor het verbruik.

We hebben gereden met verwijderde achterste 3 zittingen. Op de vrijgekomen ruimte passen prima de koffers, reisgerei, pick-nic spullen, kratjes met voeding, drankjes, etc. De banden (Continental Conti Premium Contact 2 215/60 R16) voor opgepompt van 2,2 naar 2,4 atm. en achter van 2,2 naar 3.0 atm.

Verder merk ik op door het verbruik af te lezen op het info-display vlot omhoog te schakelen naar een hogere versnelling ook gunstig werkt op het gebruik. Je wordt bewust van het verbruik en gaat zo gunstig mogelijk rijden.

Op lange rechte stukken veel gebruik gemaakt van de cruise-control hetgeen erg ontspannend rijdt. In de bergen met steile heuvels 6 – 8 % afdaling veel geschakeld en dan blijkt de Yeti goed de S-bochten te volgen, bij terugschakelen en afremmen op de motor, soms terugschakelen naar 2e versnelling bij scherpe haarspeldbochten. De Yeti 1200 TSI turbomotor heeft voldoende vermogen om te klimmen en blaast prima zijn partijtje mee tussen de Franse Renaults en Peugeots. De Yeti is een goed wendbaar trekpaard in de bergen.

Beginstand: 4534 km, eindstand: 8008 km

Daar op het Yeti Forum af en toe bericht wordt over hoog olieverbruik. Ik had voor reserve een liter olie meegenomen. Castrol Edge Professional Longlife/// 5W-30. Aanbevolen door Skoda dealer. Mijn Yeti verbruikte gedurende deze reis slechts 0,150 liter olie. Thuis olie bijgevuld.

Ondanks de hoge temperaturen, 30 á 35 graden hebben we de gehele reis geen gebruik gemaakt van de airco. De auto is uitgerust met een vrij groot panoramisch schuif/kantel dak en deze hebben we vaak gebruikt. De maximum opening van het dak is 60 cm x 70 cm (lengte x breedte) en geeft met de achterste zijramen geopend een echt cabrio-gevoel. Tevens kan bij fel zonlicht een jaloezie uitgeschoven worden die wel de lucht doorlaat en niet het zonlicht. Tevens bevindt zich aan de voorkant een uitklapbaar vliegenscherm wat af en toe gereinigd moet worden. Het panoramisch schuifdak is een zinvolle optie!

Met mijn Yeti ben ik erg tevreden omdat hij zich onder alle omstandigheden prima gedraagt en ik hoorde van een andere Yeti-rijder die wat jonger dan ik (74) was dat het een auto is voor zowel jongere als oudere “Juppen”. De Yeti heeft veel comfort, een goede wegligging en rijdt opvallend stil. Het is en blijft een exclusieve auto met een stoer uiterlijk!

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
leuk verslag @radwi met mooie foto's en wat goed om te lezen dat ondanks je 74 lentes je hand niet omdraait voor een ritje Zuid Frankrijk :thumbsup: die olie was niet eens nodig geweest om bij te vullen denk ik, als de pijlstok net boven minimum staat is het goed, alles daarboven gooit hij er hoogstwaarschijnlijk toch uit ;)

Zespri

Forumguru
Hey Corné tis geen 1.8 TSI zoals de mijne :maakmegek: ik had ongeveer tankwagen nodig om die rit te voltooien...

• Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Tsja het is en blijft een straf om met de Yeti op vakantie te moeten en kan me dan ook goed voorstellen dat jullie het stiekum toch wel erg naar jullie zin hebben gehad.

Dit jaar ook even lang weekend naar Margam Park Wales geweest en maand erna een lang weekend Auxerre
en onlangs nog even een 24 uurs bezoek gebracht aan Dieppe.
En ondanks de lange reistijden en voor mij welliswaar wel op snelweg en tolwegen , verbaas ik me elke keer weer hoe fris je de wagen uitstapt zonder platte billetjes van de lange zit.

Wel hoop dat jullie ook nog lang van de Yeti mogen genieten.
maar 2.2 voor en achter voor normaal gebruik vinden jullie dit niet een beetje laag ??

Connexie

Forumguru
:thumbsup:

Mooi verslag, mooi plekje om regelmatig te bezoeken. Dat er dan familie woont, is mooi meegenomen.
Suc6 met de Yeti, leuk panorama-dak, mooie aparte kleur.

radwi

Nieuw lid
Tsja het is en blijft een straf om met de Yeti op vakantie te moeten en kan me dan ook goed voorstellen dat jullie het stiekum toch wel erg naar jullie zin hebben gehad.

Dit jaar ook even lang weekend naar Margam Park Wales geweest en maand erna een lang weekend Auxerre
En ondanks de lange reistijden en voor mij welliswaar wel op snelweg en tolwegen , verbaas ik me elke keer weer hoe fris je de wagen uitstapt zonder platte billetjes van de lange zit.

maar 2.2 voor en achter voor normaal gebruik vinden jullie dit niet een beetje laag ??

Dag Edk,

Bijgaand de bandenspanningen zoals vermeld onder het tankklepje. Deze zijn voor mijn Yeti uitvoering en banden 215/60 R16 bij gemiddelde belasting zowel voor als achter 2.2 atm.

Het was voor ons beslist geen straf om met de Yeti op vakantie te gaan. Het was en is een prima reisgenoot, geen enkel mankement gehad en dat schept ook vertrouwen.

mvg

Wim

Bijlagen

• P1030232-20.jpg
    P1030232-20.jpg
    119,7 KB · Weergaven: 22

EdK

Forumguru
Tsja geen speld tussen te krijgen aan die waardens.
Was alleen even gemakshalve er van uitgegaan dat je net als ik ook met een 1,4TSI reed.
Maar dan nog rij ik volgens de sticker met hogere bandenspanning rond
Toch eens even weer eens een blik werpen op mijn eigen stikker in tankklepje.

Zomerbanden bij mij zijn dan wel 17 inch met 225x55 banden

Maar goed geniet lekker door van de Yeti want het is vanuit mijn ervaring zeker geen straf om er mee te moeten rijden...

radwi

Nieuw lid

Dag Edk,

Bijgaand de bandenspanningen zoals vermeld onder het tankklepje. Deze zijn voor mijn Yeti uitvoering en banden 215/60 R16 bij gemiddelde belasting zowel voor als achter 2.2 atm.

Het was voor ons beslist geen straf om met de Yeti op vakantie te gaan. Het was en is een prima reisgenoot, geen enkel mankement gehad en dat schept ook vertrouwen.

mvg

Wim

P1030232-20.jpg

Bijlagen

• P1030232-20.jpg
    P1030232-20.jpg
    119,7 KB · Weergaven: 3

Leon54

Actief lid
Ik zet de bandenspanning rondom altijd op 2.5, zit je volgens mij altijd goed. Dit doen de meeste garages namelijk ook....

Ron_2

Senior Member
Wij zaten, eveneens in september, in de Aquitane iets boven jullie.
Onze ervaringen met de Yeti zijn ook prima, olieverbuik heb ik alleen als hij met de caravan er achter zwaar moet werken in heuvelachtig gebied, in drie jaar met 5 caravan-vakanties heb ik 1 liter olie verbruikt waarvan de eerste halve liter in de eerste vakantie toen de auto 5000 km op de teller had.
Buiten die vakanties is er geen verbruik.
Over het braaf volgen van de schakelindicator zijn al meerdere discussies gevoerd, evenals de mogelijke gevolgen er van. (interne vervuiling van de motor)
Tijdens de vakantie in heuvelachtig gebied negeer ik die indicatie volkomen want je sloopt je motor als je dit blindelings doet, blijf daar op je gevoel rijden, als de motor niet meer versnelt wanneer je gas bijgeeft zit je al in een te hoge versnelling.
Mijn trucje om dit te signaleren (vooral op de cruisecontrol) is het brandstofverbruik, ik hanteer dan een grens waarbij ik terugschakel. In die omgeving zie je op een gegeven moment echt niet meer of je nu heuvel- op of af gaat of dat je op een vlakke weg zit. Aan het oplopende verbruik kun je dit heel goed zien.
Ik zeg al een paar jaar dat ik eigenlijk zo'n oubollig waterbolletje op het dashboard zou willen hebben wat je vroeger veel zag (met zo'n drijvend kompasje er in) Of een moderne hellingshoekmeter.
Ook de grootste en sterkste wielrenner kijkt wel beter uit dan in een te hoge versnelling de berg op te fietsen, met iets meer toeren gaat alles veel soepeler en is het brandstofverbruik zelfs lager dan wanneer je de indicator zou volgen.

Cordoba

Forumguru
2,2 bar was naar mijn idee ook wat laag, maar blijkbaar voorschrift voor de Yeti. Nu heb ik standaard mijn banden wel net iets harder staan dan voorgeschreven, zowel omdat veel drukmeters bij pompen net iets te weinig aangeven, als ook omdat het net een beetje brandstofverbruik scheelt.

Verder leuk verslag, en fraaie foto's. :thumbsup:

Laatst bewerkt:

radwi

Nieuw lid
Wij zaten, eveneens in september, in de Aquitane iets boven jullie.
Onze ervaringen met de Yeti zijn ook prima, olieverbuik heb ik alleen als hij met de caravan er achter zwaar moet werken in heuvelachtig gebied, in drie jaar met 5 caravan-vakanties heb ik 1 liter olie verbruikt waarvan de eerste halve liter in de eerste vakantie toen de auto 5000 km op de teller had.
Buiten die vakanties is er geen verbruik.
Over het braaf volgen van de schakelindicator zijn al meerdere discussies gevoerd, evenals de mogelijke gevolgen er van. (interne vervuiling van de motor)
Tijdens de vakantie in heuvelachtig gebied negeer ik die indicatie volkomen want je sloopt je motor als je dit blindelings doet, blijf daar op je gevoel rijden, als de motor niet meer versnelt wanneer je gas bijgeeft zit je al in een te hoge versnelling.
Mijn trucje om dit te signaleren (vooral op de cruisecontrol) is het brandstofverbruik, ik hanteer dan een grens waarbij ik terugschakel. In die omgeving zie je op een gegeven moment echt niet meer of je nu heuvel- op of af gaat of dat je op een vlakke weg zit. Aan het oplopende verbruik kun je dit heel goed zien.
Ik zeg al een paar jaar dat ik eigenlijk zo'n oubollig waterbolletje op het dashboard zou willen hebben wat je vroeger veel zag (met zo'n drijvend kompasje er in) Of een moderne hellingshoekmeter.
Ook de grootste en sterkste wielrenner kijkt wel beter uit dan in een te hoge versnelling de berg op te fietsen, met iets meer toeren gaat alles veel soepeler en is het brandstofverbruik zelfs lager dan wanneer je de indicator zou volgen.

Dag Ron_2,

Bedankt voor uw heldere uiteenzetting met uw ervaringen.

mvg

Wim St.

E

Ex-lid 2926

Leuk verslag. En laat ik nu de belevenissen van Albert en Karla in hun "Domaine" een beetje volgen via FB. Heb met Albert samengewerkt in Wolvega.
Afgelopen woensdagmorgen zag ik een Yeti in dezelfde kleur en eveneens met het panoramadak. Dat donkere dak geeft de auto een prachtige uitstraling. Gefeliciteerd met deze mooie Yeti.

Bovenaan Onderaan