Mercedes-Benz 500 SEL

sitechris

Donateur
Even back to the eighties. Wat een pareltje is dit!


20231008_104040-768x432.jpg


20231008_104137-768x432.jpg


20231008_104316-768x432.jpg


20231008_100822-768x432.jpg





 

Fmoon

Forumguru
M’n oom had exact zo een wagen, helaas iemand in z’n achterkant gehad en Total loss.
 

dirkie996

Forumguru
Mercedes maakte vroeger echte Duits degelijke auto's. Ik had vroeger 'n Mercedes (w124 ) 300TD van ergens '87 of '88, die ik overnam van m'n schoonbroer met 260000km op de teller. Ikzelf heb de wagen gereden tot de teller op 550000km stond. De enige reparaties die ik gehad heb, waren:
*Vervangen alternator 340000km
*revisie injectiepomp 400000km ( waarna de prestaties terug zoals nieuw waren)
* herstelling versnellingsbak ( sprong uit 5de versnelling) bij 430000km, daarbij ook maar de koppeling vervangen, ondanks dat die nog niet totaal versleten was.
Gewoon iedere 15000km verse olie en vooruit, kilometers malen. Dat waren nog de dagen dat Mercedes kwaliteit bouwde.
De opvolgers zijn nooit meer zo goed geweest, qua betrouwbaarheid.
 

JeSko

Forumguru
In de familie hebben ze enkele van die vroeger C klasses gehad, 220cdi, probleemloze auto's zo ver ik me herinner, eentje had ook gewoon 3.5 ton op de teller toen die verkocht werd. Ook de w124 die ze thuis gehad hebben destijds was een probleemloze auto.
 

dirkie996

Forumguru
@ JeSKo: de eerste diesels in de C klasse ( basisdiesels) kregen ‘n goedkopere Lucas injectiepomp in plaats van ‘n Bosch pomp. Veel problemen mee gehad. En de eerste 220cdi cilinderkoppen, heb ik er vele zien liggen bij revisie bedrijf ( Turbo’s Hoet in Hooglede).
 

JeSko

Forumguru
@dirkie996

De aller aller eerste dan neem ik aan? Hier nooit issues gehad met die cdi's, maar vraag me niet van welk exact jaar die waren.
 

dirkie996

Forumguru
Ja, denk ‘t wel. Als ik me niet vergis vervuilden die cilinderkoppen door egr klep of zoiets. Dat was nog in de beginfase van die egr. Maar ‘n collega van mij had toendertijd één van de eerste E220cdi en die heeft dikwijls Mercedes assistance nodig gehad, maar dan vooral met elektronische problemen.
En als je nu ziet dat Mercedes voor hun lichte versies, zelfs gebruik maken van Renault/ Nissan krachtbronnen, ging dit vroeger toch ondenkbaar zijn, voor zo’n prestige merk
 
Bovenaan Onderaan