Melding "Oliepeil controleren"

rogierl

Senior Member
Ik kreeg zojuist onderstaande melding. Nu vroeg ik me af:
  • betekent dit nu dat ik moet controleren?
  • Of betekent dit dat de olie daadwerkelijk te laag is ingeschat?
Reden dat ik het vraag: dat ding kan toch zelf de check wel doen? Dat kon mijn vorige V50 al namelijk.

olie.jpg
 

CharlesTucker

Forumguru
Het ding doet ook een check, maar die kan wel eens niet kloppen. Ik heb zelf beide meegemaakt, een keer inderdaad een heel klein beetje te weinig olie, maar ook een keer gezien dat er wel degelijk voldoende in zat. Overigens, een goede gewoonte, iedere maand toch zelf even die motorkap open en de peilstok checken (doe ik ook niet, behalve voor een vakantie, maar zou eigenlijk wel moeten, die lampjes zijn heel vervelend als ze onderweg aan springen, en er zou ook iets aan de sensor kunnen mankeren).
 

Bulletdodger

Senior Member
Als je de motorkap opent en weer sluit verdwijnt de melding ook weer.
Beetje apart want met de motorkap openen wil natuurlijk niet zeggen dat je hem ook bijgevult hebt maar goed :)
 

rogierl

Senior Member
:) zeker wel, maar wat mij betreft is het een valide vraag.
is de melding het gevolg van een te laag oliepeil of
is de melding het gevolg van "te lang geen olie gepeild".
 

ertromp

Forumguru
Linksom of rechtsom de melding is het gevolg van een te laag oliepeil.
Er hangt geen sensor aan de peilstok of zo hoe vaak je die er uit trekt.
 

Okki

Donateur
is wel de essentie van de melding

Zou je wel denken. Nadat mijn auto door de Corona crisis wat langer had stilgestaan, kreeg ik de melding dat het start-stop systeem niet werkte omdat de auto teveel spanning verbruikt (zoiets, weet de melding niet meer precies)
Dus...ik schakel de start-stop uit, krijg ik de melding start-stop systeem inschakelen a.u.b.

Dus.....
 

hemi24

Forumguru
@Hansapk : je loopt verwarring te zaaien!

Wat jij laat zien zij de symbolen die kunnen gaan branden in het dashboard, rond de tellerklokken...
 

Cordoba

Forumguru
Ze hadden inderdaad beter in de melding op kunnen nemen dat het peil te laag is.

:pieker: Probleem is alleen dat dit geen zekerheid is, juist omdat er ook rekening gehouden wordt met andere oorzaken wordt alleen gevraagd om het peil te controleren. Is het oliepeil in orde, zal er dus een andere oorzaak zijn (sensor die geen juist signaal geeft, probleem met oliefilter of oliepomp enz.).
 
@hemi24 : Dat zou dus betekenen dat er verschillende betekenissen zitten aan dezelfde symbolen in de auto, afhankelijk van waar die gaat branden. Sterker nog, de handleiding zegt dat dit dezelfde informatie is.

Schermafbeelding 2020-05-19 om 23.34.22.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan