Megatronic (DSG) kapot bij 58.000 kilometer geen coulance PON

jb1988

Nieuw lid
Ik heb op dit forum inmiddels meerdere verhalen gelezen over problemen met de mechatronic, waarbij de auto in noodloop raakt. In een ander topic las ik dat dit bij flink wat mensen is gebeurd tijdens hun vakantie in het buitenland, waarna de auto daar moest achterblijven en later opgehaald moest worden. Zo’n situatie wil ik koste wat kost voorkomen (als het in Nederland gebeurt, zou ik het minder erg vinden).

Daarom zit ik met het volgende idee in mijn hoofd — ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden (of dit zou kunnen bv):

Mijn auto is een Kodiaq, eerste generatie uit 2024, en valt nog drie jaar onder garantie. Dit betreft mijn eigen auto (geen lease) welke ik nog heel lang hoop te rijden.
Zou het mogelijk zijn om nu al bij de dealer een losse mechatronic-unit te bestellen, specifiek voor mijn auto (op eigen kosten). Deze zou ik dan in de auto bewaren, hopelijk past hij achterin, bij de ruimte voor de hoedenplank op te bergen of het reservewiel.

Mocht ik dan pech krijgen in het buitenland, dan hoeft de lokale dealer daar geen onderdeel meer te bestellen, wat mogelijk veel tijd scheelt. In de verhalen die ik heb gelezen, duurde reparatie soms meer dan twee weken vanwege levertijd van de mechatronic.

Als de storing zich binnen de garantieperiode voordoet, hoop ik in overleg met mijn dealer de eerder betaalde mechatronic terug vergoed te krijgen (tegen inlevering van de factuur).
Mocht het buiten de garantie gebeuren bij een lage kilometerstand, dan ben ik benieuwd wat de uitkomst is van dit topic. En als het pas na 100.000 km gebeurt en de garantie verlopen is, ben ik in elk geval blij dat ik deze voorzorgsmaatregel heb genomen.
 

jb1988

Nieuw lid
Nog andere vraag.
Lees dat de Kodiaq vanuit het buitenland op transport is gegaan naar Nederland. Heb jij hiervoor een eigen aanvullende ANWB verzekering of is dit in begrepen als je onderhoud uitvoert bij de Skoda dealer?
 

hemi24

Forumguru
@jb1988 : ik snap je gedachtegang, maar tegelijkertijd denk ik dan: neem je bijvoorbeeld ook een nieuwe waterpomp mee, om maar een zijstraat te noemen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
@jb1988 ik neem aan dat je ook bougies, bobines, lambdasensoren en een turbo achterin hebt liggen? Ja, de mechatronica gaat wel eens kapot, maar er zijn er ook genoeg die lang mee gaan. Er kan zo veel kapot aan een auto, en dat ga je toch ook niet allemaal achterin de auto leggen voor het geval dat? De enige reden dat je dat zou kunnen doen, als je echt de totale middle of nowhere ingaat en jezelf moet kunnen redden. Maar dan zou een Kodiaq ook niet mijn eerste keuze zijn...
 

jb1988

Nieuw lid
Al die andere onderdelen die worden genoemd zijn mogelijk bij een lokale dealer in het buitenland aanwezig dan wel snel beschikbaar. Ik heb dit hele forum voor de kodiaq doorgespit afgelopen maanden en over dit soort onderdelen geen horror verhalen gelezen tijdens vakantie. De mechatronic daarintegen wel. En dan heb ik het niet over een enkeling die dit overkomen is.
 

Captain Hook

Forumguru
En welke onderdelen ga je nog meer meenemen @jb1988 ? ;)
Want er zijn nog talloze andere, cruciale componenten, die lang niet allemaal overal op voorraad zijn.

"niet over een enkeling die dit overkomen is"? Hoeveel? Op het totaal van gewoon rondrijdende DSG's?
Ik bedoel maar... :koffie:

Gewoon gaan rijden en zorgen dat je een vervangend vervoer verzekering hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

jb1988

Nieuw lid
Zie onderstaand topic met talloze voorbeelden waarbij mechatronic kapot is gegaan tijdens vakantie.

Nu hou ik er verder over op.

 

Captain Hook

Forumguru
Zie onderstaand topic met talloze voorbeelden waarbij mechatronic kapot is gegaan tijdens vakantie.
Onderdelen, dus ook de mechatronic, kunnen ook NIET tijdens de vakantie kapot hoor... :jaja:
Nogmaals, het is een afweging; kosten/risico/schade.

BTW: ik zie geen talloze voorbeelden...

Er zijn echt miljoenen DSG's dagelijks in gebruik. En ja, er zullen ongetwijfeld probleemgevallen zijn. Maar procentueel gezien is dat nog steeds miniem.
De kans dat er iets anders fout gaat op vakantie, andere soorten malheur, zijn vele malen groter (en gelukkig nog steeds gering).
Prettige vakantie.
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal wat je zegt @ertromp.

Alleen door wie is de auto nú afgesleept en waar staat deze nu?
Of beter gezegd: wie heeft opdracht gegeven om de auto naar NL te laten repatriëren?

Ik gok dat dit via de mobiliteitsservice is gegaan?
Nee, de Skoda mobiliteitsservice vergoed alleen transport naar de dichtstbijzijnde Skoda garage.
Het transport is georganiseerd en betaald door de ANWB.
 

Bijlagen

  • IMG_0352.jpeg
    IMG_0352.jpeg
    306,1 KB · Weergaven: 9
Bovenaan Onderaan