Meerder foutmeldingen hulpsystemen / Defect airbag-regelapparaat

Beste forumleden,

Twee weken geleden startte ik mijn auto na 3 dagen stil te hebben gestaan op een iets wat hellende parkeerplaats in Center Parcs. De auto leek heel even wat meer moeite te hebben met starten dan normaal, maar dit was in mijn optiek niet noemenswaardig. Ik kreeg in ieder geval geen foutmelding dat er een te lage accuspanning o.i.d. was.

Na het starten van de auto werd ik meteen geconfronteerd met een reeks aan opvolgende foutmeldingen. Als ik het mij nog goed kan herinneren, gaf de auto aan dat mijn Lane Assist, Elektronische Parkeerrem, Bergwegrijhulp, Active Cruise Control en Noodhulpfunctie/SOS niet beschikbaar waren. Ik kon nog wel gewoon naar huis toe rijden, zonder gebruikmaking van deze systemen, maar in het weekend verdwenen deze meldingen helaas niet.

Op maandag heb ik meteen de Skoda-dealer gebeld, waar ik gelukkig aan het einde van de week terecht kon. Na een uitgebreide diagnose kwamen zij met de mededeling dat mijn airbag-regelapparaat defect was. Ze konden het apparaat/de module niet bereiken met de diagnostische middelen en ook het doormeten van de kabels naar het apparaat zouden volgens hen erop duiden dat dit apparaat/deze module niet meer reageerde. Ze gaven aan dat dit apparaat/deze module ergens achterin het midden van het dashboard van de auto zit, dus het kostte de monteur ook nog enige tijd om daarbij te komen en het te vervangen.

Sidenote: Achteraf ben ik vergeten te vragen waarom ik dan geen foutmeldingen ten aanzien van mijn airbags heb gekregen, maar goed...

Afgelopen woensdag heb ik mijn auto weer gerepareerd mogen ophalen bij de dealer en had ik geen enkele foutmelding meer, maar dit heeft mij wel € 900,- gekost. (€ 600,- incl. BTW voor het airbagregelapparaat en de rest is arbeidsloon voor de diagnostiek en het uit-/inbouwen van dit apparaat).

Omdat ik een geïmporteerde auto heb die niet door Pon is geïmporteerd, maar door Bourguignon (erkende Skoda dealer), gaf mijn huidige Skoda-dealer aan dat er helaas geen verlengde garantie op de auto zit (anders dan de 2 jaar fabrieksgarantie), maar dat er ook geen aanspraak kon worden gemaakt op een eventuele coulance-regeling.

Mijn vragen aan jullie:

- Hebben jullie ervaring met en/of klinkt het logisch dat een airbagregelapparaat deze foutmeldingen zou kunnen veroorzaken?
- Zou het nog zin hebben om Skoda Nederland (of Skoda België, waar de auto vandaan komt) aan te schrijven met een verzoek op coulance?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
 

ertromp

Forumguru
Airbag problemen kunnen zeker zo’n rits aan meldingen geven.
Je dealer waar je de auto gekocht hebt is degene die jou garantie moet verlenen. Van een regelmodule hoef je niet te verwachten dat deze na 3 jaar (bouwjaar auto 2021?) er mee op houdt. Dit is geen slijtagedeel.
Je dealer zou bij Bourguignon moeten buurten voor coulance
 
Bovenaan Onderaan