Meer lucht voor een TDI

MacManiac78

Forumguru
Eerder heb ik hier gelezen over het vervangen van inlegfilters, en het compleet vervangen van de luchtfilterbox voor een openluchtfilter.
Eerder las ik al eens op het TDI forum dat dit in het geheel geen verbeteringen in Pk en Nm opleverde. Op YT vond ik een filmpje welk bewijst dat een verbeterde airflow (het compleet verwijderen van het luchtfilterhuis) helemaal NIETS opleverd. HIER
De einddemper vervangen voor een rechte pijp wel leverd iets op. :tongue:
Hier op forum werd een grotere inletbuis geopperd..... dat werkt dus ook niet. Laat de standaard intake dus maar lekker zitten.

Ridley

Forumguru
Wat het wel doet is je rijstijl aanpassen ( met open luchtfilter dan ), hij gromt zo lekker als je het gas erop zet. :winkie: zeker samen met een dumpvalve kan dit veel plezier brengen en toch niets opleveren.

Behalve dan het vaker bezoeken van het tankstation....

MacManiac78

Forumguru
Een diesel 'gromt' al van zichzelf. :laugh: En ja zo'n nep dumpvalve waarvoor ze allerlei slangen door je motorruimte leggen, die dan nog eens zielig geluidje maakt ook en je reeds opgebouwde NUTTIGE druk weg.. euhmm... sist. Ik heb ervan gelezen.
Een grotere luchtinlaat heeft wat zin bij een benzine en zo'n dump ofwel blow-off is pas leuk bij een turbo op een benzine. Verder gewoon lekker standaard laten.
Of.... 7% vermogenswinst willen behalen door de einddemper eronderuit te zagen. Maar dan natuurlijk ook wel even een vermogenstestbank uitdraai in je profiel tonen! :regels:

Noord26

Forumguru
Het gehele ademtraject van de motor is op elkaar afgestemd. Als je dan het mogelijk maakt om meer lucht aan te laten halen zal dat geen effect hebben, omdat het aan de achterzijde in verhouding staat. Ga je meer lucht toevoeren dan zul je ook na de motor de lucht beter af moeten voeren.

Ericw

Forumguru
Een diesel werkt "van huis uit" met een overschot aan lucht in de verbrandingsruimte, (nog) meer lucht daar aan toevoegen heeft geen enkele zin. Tenzij je er ook meer diesel aan toevoegd, maarja dan praat je weer over chiptuning........

MacManiac78

Forumguru
Bij een benzine: Ja
Bij een diesel: Nee
Pas als je motorisch wat zaken aan gaat passen (betere verstuivers, grotere turbo etc.) heeft het zin.

turboturbo

Forumguru
Over het nut & wee van andere luchtfilters heb ik inderdaad ook alles voorbij horen komen...

Die K&N filters zouden in 'tests' juist minder lucht doorlaten vergeleken met papieren filters, etc, etc.

Bij een benzine heeft het toch trouwens ook alleen maar zin wanneer er een turbo op zit?

Destijds voor m'n scooter ook wel eens verdiept in open luchtfilter. Werd aan alle kanten afgeraden. Klinkt wel leuk, maar je krijgt een hoop meer meuk in je carburateur (bij de scooter zit 'ie ook echt buiten in de open lucht, onafgedekt van regen en rotzooi van de weg)

MacManiac78

Forumguru
Bij een benzine voel je dat de motor van onderuit sneller oppakt. (Mits het filter geen warme lucht oppakt).

plaza

Forumguru
Een chipje al eens geprobeerd ?
De beste, en goedkoopste oplossing waar geen enkele andere verandering in prijs/kwaliteit
verhouding tegen aan kan, zeker met een diesel turbo.

MacManiac78

Forumguru
Is bekend. Ik heb echter zelf een 1.2 TDI, die kan alleen niet gechipped worden. Tuning vind vooralsnog slechts plaats met een tuningbox. ("Piggyback"-module)
Het ging mij er slechts om, om aan te tonen dat meer lucht bij een TDI geen enkele zin heeft. Het tegendeel wordt wel eens verteld. Maar het filmpje met de dyno-run toont het aan.

Chatslet

Forumguru
Voor diesel is dit onzin. Zoals hier eerder genoemd werd werkt een diesel standaard al met een overschot aan lucht. Het enige wat je hier mee gaat bereiken is dat je motormanagement nog meer lucht ziet en daarom onder deellast de EGR klep nog even wat verder open zet met als gevolg dat je veel sneller aan de beurt bent met zaken als inlaattrajecten die schoon gemaakt moeten worden, EGR kleppen en turbo's die vervangen moeten worden en nog meer van die narigheid. Het zelgde gaat op voor een aangepaste uitlaat, als er van achter meer uit gaat, komt er van voren meer lucht in.

floyd2

Forumguru
Natuurlijk helpt een grotere/verbeterde inlaat niet gelijk op de rollerbank.
Alles regeld af op een bepaalde turbodruk,dus 2 bar blijft gewoon 2 bar,echter maak je het de turbo wel makkelijker omdat de onderdruk in het aanzuigtraject wat minder wordt.
Daardoor hoeft je turbo minder hard te draaien om aan de gewenste waarden te komen.
Aan de andere kant,wil je het onderste uit de kan,dan kan de auto met een wat verbeterde inlaat meer pk's leveren dan eentje zonder.
Het is niet voor niets dat er op de cupra tdi met 163pk een andere inlaat zit!

Bovenaan Onderaan